Proiectul european ROSEE- Siguranță rutieră în regiunile Europei de Sud Est

BUCURESTI - 12 iunie 2013

Comunicat tip General in Auto, Politic, Logistica/Transport

O valoroasă abordare transnațională menită a oferi sprijin autorităților locale și regionale în vederea îmbunătățirii siguranţei rutiere

București, 7 iunie 2013 - Întâlnirea Grupului Naţional Consultativ creat în cadrul proiectului ROSEE.

Proiectul ROSEE, finanţat prin Programul European de Cooperare Transnațională SEE, este dezvoltat de 10 parteneri din 6 țări din Europa de Sud-Est (Bulgaria, Grecia, Italia, România, Slovenia și Ungaria) şi coordonat de către Agenția de Transport și Logistică din Lombardia de Est, Italia (ALOT). Proiectul are şi 17 observatori din 12 ţări.

Partenerul din România este Asociația EU Concepts R&D , organizatorul acestei întâlniri.

La întâlnire au participat reprezentanţi ai instituțiilor cheie la nivel naţional în domeniul siguranței rutiere:

Inspectoratul General de Poliţie – Direcţia Rutieră, Brigada de Poliţie Rutieră a Municipiului Bucureşti, Autoritatea Rutieră Română, Registrul Auto Român, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, Primăria Municipiului Bucureşti, Societatea Română a Auditorilor de Siguranţă Rutieră, Regia Autonomă de Transport Bucureşti, Uniunea Română de Transport Public, Universitatea Politehnică Bucureşti, Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti, Asociaţia pentru Mobilitate Metropolitană Club Metropolitan, Asociaţia CODATU România.

Subiectele prezentate şi dezbătute s-au referit la situaţia actuală a siguranţei rutiere din Romania:

- Conform Comunicatului Comisiei Europene din 19.03.2013: în 2012 Romania a fost pe locul 2 in UE din punct de vedere al numărului de decese din accidente rutiere (2040) - la care se adaugă 8848 răniţi grav. Obiectivul UE este ca până în anul 2020 numărul de decese sa scadă cu minim 50% (faţă de anul 2010).

- Strategia României în acest domeniu prevede acelaşi obiectiv, dar documentul încă nu este încă definitiv şi aprobat.

- Dificultăţile României de a realiza aceste obiective sunt mai mari decât în majoritatea ţărilor UE deoarece:

      - Legislatia este deficitara în privinta asigurarii unor fonduri suficiente si sustenabile, dedicate special sigurantei rutiere, precum si în privinta finantarilor la diverse nivele (autoritati/institutii nationale, regionale, locale).

      - Reglementarile privind auditul si inspectia de siguranta a infrastructurii rutiere, costurile acestor activitati si responsabilitatile de realizare a masurilor necesare sunt insuficient fundamentate legislativ

      - Reglementarile actuale sunt insuficiente pentru a garanta colectarea amenzilor (contraventii rutiere si/sau ca urmare a inspectiilor rutiere) si pentru utilizarea fondurilor încasate în scopul cresterii sigurantei rutiere

      - Nu exista politici comune si efective pentru ca problematica îmbunatatirii sigurantei rutiere sa fie corelata si sustinuta si prin programele de Educatie, Sanatate, Transport & Infrastructura etc.

      - Sunt necesare îmbunatatiri ale legislatiei privind obtinerea permiselor de conducere auto, implementarea cursurilor de conducere defensiva pentru conducatorii auto cu experienta redusa etc., astfel încât acestea sa contribuie la cresterea sigurantei rutiere

      - Constientizarea opiniei publice referitor la conduita preventiva pentru toti participantii la trafic este mult sub nivelul UE, fiind necesare eforturi sus?inute si corelate ale diverselor ministere, autoritati locale, institutii, ONG-uri si mass-media

      - Consiliul Interministerial de Siguranta Rutiera adopta masuri cu caracter consultativ. Ar fi necesara reanalizarea prerogativelor CISR pentru a permite aplicarea obligatorie a hotarârilor luate, care presupun colaborarea interministeriala si/sau legislativa

      - In general mass-media prezinta cu obstinatie evenimentele rutiere, doar pentru cre?terea audientei, fara a pune accent si pe latura de constientizare, educare si prevenire a accidentelor rutiere

S-a propus ca proiectul ROSEE să contribuie în domeniul siguranţei rutiere în România astfel:

- pornind de la situaţia statistică a accidentelor rutiere în care sunt implicaţi elevi, se vor propune măsuri adecvate pentru amenajarea zonelor adiacente unor şcoli din Bucureşti, unde s-au produs accidente rutiere. De asemenea se va contribui la iniţierea unor campanii de educaţie rutieră în unele şcoli;

- se vor redacta şi difuza materiale educative (broşuri, prospecte, CD-uri etc.) în sprijinul unei campanii naţionale de conştientizare a efectelor accidentelor rutiere (de exemplu, o viaţă umană pierdută într-un accident rutier costă la nivel european cca. 1,84 milioane de euro);

- în contextul colaborării cu ţările participante vor fi popularizate materiale specifice ale proiectului privind modalități de îmbunătățire a siguranței rutiere;

- vor fi redactate cursuri de siguranţa rutieră din perspectiva auditului/inspecţiei rutiere, precum şi a participanţilor la trafic, se vor efectua instruiri cu persoane implicate/interesate.

Participanţii la workshop au venit cu sugestii pentru optimizarea activităţilor, direcţionarea lor spre zonele cele mai deficitare ale domeniului, precum şi cu propuneri de colaborare pentru a asigura succesul proiectului.

Participarea într-un număr mare a factorilor de decizie a demonstrat încă o dată interesul acordat de aceştia siguranţei rutiere.

Discuţiile şi propunerile făcute au demonstrat importanţa şi complexitatea deosebită a subiectului precum şi faptul că este necesară o colaborare activă a tuturor factorilor implicați pentru atingerea obiectivelor asumate pentru perioada 2011-2020.

Mai multe detalii despre proiectul ROSEE se pot obţine on-line pe pagina web a proiectului la adresa:

www.rosee-project.eu sau adresându-vă către: office@euconcepts.ro .

 

 

Comunicat ROSEE /

EU Concepts R&D

Bucureşti

 

 

 

Notă către editori:

 

Proiectul ROSEE este finanțat de către Programul Europa de Sud-Est parte a „Cooperării Transnaționale Europene„ (Obiectivul 3 a Politicii Regionale 2007-2013). Programul urmărește îmbunătățirea integrării și competitivității regiunii Europa de Sud-Est. Programul acoperă următoarele tematici: Facilitarea inovării și antreprenoriatului, Protejarea și îmbunătățirea mediului înconjurător, Îmbunătățirea accesibilității, Dezvoltarea de sinergii transnaționale pentru regiuni de dezvoltare sustenabilă. Vă rugăm vizitați: www.southeast-europe.net

Despre Asociatia EU Concepts RD

Asociaţia ,,EU CONCEPTS R&D” - persoană juridică de drept privat fără scop patrimonial acţionează pentru susţinerea dezvoltării durabile şi a mobilităţii, precum şi pentru diseminarea şi promovarea în România a conceptelor adoptate de Comisia Comunităţilor Europene.
Acţiunile membrilor asociaţiei se concentrează pe promovarea abordării integrate a transportului urban, a noilor tehnologii-competitive şi eficiente, din punct de vedere energetic, asigurarea accesibilităţii tuturor la transportul public, protecţia drepturilor călătorilor, diminuarea impactului transport-mediu şi stabilizarea la un nivel scăzut a emisiilor şi agenţilor poluanţi rezultaţi din activitatea de transport.
Pentru îndeplinirea obiectivelor sale asociaţia desfăşoară, prin membri săi, activităţi complexe de cercetare, dezvoltare, studii tehnice, proiectare, campanii de diseminare, conştientizare şi promovare, lobby către factorii de decizie, în favoarea îmbunătăţirii competitivităţii şi pentru crearea unei noi culturi a mobilităţii urbane.

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/asociatia-eu-concepts-rd/proiectul-european-rosee-siguran-a-rutiera-in-regiunile-europei-de-sud-est