Legea Tinerilor -prima analiză privind modul de aplicare la nivelul autorităţilor publice locale-

BUCURESTI - 24 iulie 2009

Comunicat tip General in ONG

În baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, în luna ianuarie 2009 Consiliul Tineretului din România - CTR a demarat un program de monitorizare a modului de aplicare a prevederilor legale cu incidenţă asupra tineretului de către administraţia publică locală.
Prima etapa a acestui program s-a desfăşurat în perioada ianuarie - martie 2009 şi a avut drept obiectiv monitorizarea modului în care Consiliile Judeţene au pus în aplicare Legea nr. 350/2006 - Legea Tinerilor, în perioada 2007 - 2008.


În baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, în luna ianuarie 2009 Consiliul Tineretului din România - CTR a demarat un program de monitorizare a modului de aplicare a prevederilor legale cu incidenţă asupra tineretului de către administraţia publică locală.
Prima etapa a acestui program s-a desfăşurat în perioada ianuarie - martie 2009 şi a avut drept obiectiv monitorizarea modului în care Consiliile Judeţene au pus în aplicare Legea nr. 350/2006 - Legea Tinerilor, în perioada 2007 - 2008.
Documentele solicitate în baza prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţii au ca incidenţă următorele prevederi din Legea nr. 350/2006 - Legea Tinerilor, publicată în Monitorul Oficial nr. 648/27.07.2006.
a) art. 10, alin. (3) - „În toate problemele ce vizează tineretul, consiliile locale ale municipiilor reşedinţă de judeţ şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, precum şi consiliile judeţene au obligaţia de a organiza proceduri de consultare cu fundaţiile judeţene pentru tineret, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi cu organizaţiile neguvernamentale de tineret şi pentru tineret, constituite la nivelul respectivei unităţi administrativ-teritorială.”
b) art. 28, alin. (1) - „Consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, precum şi consiliile locale ale municipiilor reşedinţă de judeţ constituie anual, în cadrul bugetelor proprii, Fondul destinat activităţilor de tineret.”
c) art. 28, alin. (2) - „Fondul destinat activităţilor de tineret prevăzut la alin. (1) se utilizează pentru finanţarea activităţii de tineret a structurilor neguvernamentale de utilitate publică de şi pentru tineret, precum şi a unor activităţi de tineret de interes local, stabilite prin consultarea fundaţiilor judeţene pentru tineret, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi a organizaţiilor neguvenramentale de tineret şi pentru tineret de pe raza unităţii administrativ-teritoriale respective.”


CONSTATĂRI
În urma cererilor trimise către toate Consiliile Judeţene şi a răspunsurilor primite din partea acestora s-au constatat următoarele:
a) Din cele 42 de Consilii Judeţene doar 2 au trimis răspunsuri complete: Consiliul Judeţean Alba şi Consiliul Judeţean Cluj.
b) Referitor la art. 10 alin. (3) din Legea nr. 350/2006 se constată următoarele:
- în anul 2007, 10 Consilii Judeţene au organizat proceduri de consultare;
- în anul 2008, 10 Consilii Judeţene au organizat proceduri de consultare;
c) Referitor la art. 28 alin. (1) din Legea nr. 350/2006 se constată următoarele:
- în anul 2007 doar 5 Consilii Judeţene au creat Fondul pentru tineret;
- în anul 2008 numărul a crescut la 8 Consilii Judeţene;
d) Referitor la art. 28 alin. (2) din Legea nr. 350/2006 se constată următoarele:
- pentru anul 2007 au răspuns 18 Consilii Judeţene:
-finanţări sub 100.000 Lei - 8 Consilii Judeţene;
-finanţări între 100.000 Lei şi 500.000 Lei - 10 Consilii Judeţene;
- pentru anul 2008 au răspuns 25 Consilii Judeţene:
-finanţări sub 100.000 Lei - 7 Consilii Judeţene;
-finanţări între 100.000 Lei şi 500.000 Lei - 12 Consilii Judeţene;
-finanţări între 500.000 Lei şi 1.000.000 Lei - 5 Consilii Judeţene;
-finanţări peste 1.000.000 Lei - 1 Consiliu Judeţean.

CONCLUZII
În urma analizării documentelor primite se constată următoarele aspecte:
a) Prevederile legale menţionate, deşi obligatorii, nu se aplică de toate Consiliile Judeţene.
b) În cea mai mare parte a situaţiilor, acolo unde s-au organizat proceduri de consultare, prevederile legale nu se aplică corect, în multe cazuri beneficiarii nu sunt structuri neguvernamentale de/pentru tineret, ci alte organizaţii neguvernamentale sau chiar instituţii publice; situaţia fiind identică şi în cazul fondului destinat activităţilor de tineret, inclusiv prin faptul că nu este respectat grupul ţintă, şi anume tinerii cu vârstele cuprinse între 14 - 35 de ani.
c) În majoritatea cazurilor în care sunt alocate sume de bani activităţilor de tineret, acestea sunt alocate din capitolele bugetare anuale în baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi non-profit de interes general, rezultând că există o lipsă de cunoaştere sau o ignorare a prevederilor Legii nr. 350/2006.
d) În cazul unor Consilii Judeţene s-a constatat disponibilitatea acestora de a colabora cu Fundaţiile Judeţene pentru Tineret din judeţele respective în organizarea de consultări şi evenimente, totuşi şi la acest capitol sunt necesare îmbunătăţiri majore.

PROPUNERI ŞI MĂSURI
Se impune de urgenţă efectuarea demersurilor pe lângă autorităţile publice şi alte structuri cu atribuţii în domeniu: Ministerul Tineretului şi Sportului, Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România ş.a., pentru a se lua măsuri comune împreună cu beneficiarii prevederilor legale (fundaţiile judeţene pentru tineret şi organizaţiile neguvernamentale de/pentru tineret din judeţe) pentru aplicarea corectă şi unitară a prevederilor legale de către toate Consiliile Judeţene.

În privinţa sumelor din fondul destinat activităţilor de tineret, acestea se vor aloca în condiţiile prevăzute de lege cu privire la sumele alocate din fonduri bugetare publice, având la bază analiza situaţiei juridice a beneficiarului (dacă este sau nu organizaţie neguvernamentală de/pentru tineret) şi a unei licitaţii de proiecte, care ar trebui să aibă în vedere un punctaj, ce ar putea avea ca posibile criterii de punctare: metode de realizare, publicul vizat, modul de utilizare al fondurilor, originalitatea proiectului, seriozitatea îndeplinirii obligaţiilor etc.

IMPACT
Pe perioada derulării campaniei s-au realizat următoarele:
a) 30 de consilii judeţene au fost consiliate de CTR în vederea mai bunei interpretări a prevederilor legale;
b) 5 consilii judeţene au organizat sau au promis că vor organiza consultări cu privire la stabilirea politicilor publice pentru tineret locale cu fundaţiile judeţene pentru tineret şi organizaţiile neguvernamentale de/pentru tineret interesate;
c) 13 consilii judeţene au înfiinţat sau au promis că vor înfiinţa fondul destinat finanţării activităţilor de tineret.
O altă realizare a campaniei o reprezintă stabilirea de legături - acolo unde acestea nu existau - între Consiliile Judeţene şi fundaţiile judeţene pentru tineret, respectiv organizaţiile neguvernamentale de/pentru tineret interesate, prin stabilirea unor căi de comunicare şi chiar prin mijlocirea efectivă a unor întâlniri între cele două părţi, unele dintre întâlniri mediate de către CTR, prin reprezentanţii săi prezenţi.
Un alt impact pozitiv, necesar creerii şi consolidării unei relaţii permanente eficiente între Consiliile Judeţene şi fundaţiile judeţene pentru tineret, respectiv organizaţiile neguvernamentale de/pentru tineret interesate, a constat în clarificarea modului de definire a acestora conform prevederilor legale, precum şi în clarificarea unor aspecte privind documentaţia ce trebuie depusă de fiecare structură în parte, în vederea constatării respectării prevederilor legale pentru a fi considerată de tineret sau pentru tineret.

În contextul politic şi economic actual considerăm că iniţiativa desfăşurării acestei campanii este una deosebit de utilă şi fără precedent la acest nivel. În condiţiile în care tinerii sunt consideraţi o resursă şi nu o problemă este foarte important să se conştientizeze importanţa implementării mecanismelor deja existente, în scopul sprijinirii tinerilor şi a organizaţiilor neguvernamentale de/pentru tineret.
Menţionăm că un raport detaliat privind situaţia se va regăsi în curând pe site-ul Consiliului Tineretului din România – www.ctr.ro.

Despre Consiliul Tineretului din Romania

Consiliul Tineretului din România - CTR este structura neguvernamentală de tineret naţională care reuneşte majoritatea organizaţiilor neguvernamentale de tineret de nivel naţional, organizaţii neguvernamentale de tineret afiliate internaţional şi Fundaţii Judeţene pentru Tineret din România.

Scopul principal al CTR este de a stimula participarea tineretului la viaţa politică, socială, economică şi culturală a României, precum şi de a susţine şi promova interesele comune ale membrilor săi la nivel naţional şi internaţional.

CTR este membru candidat al Forumului Tineretului European, cu sediul la Bruxelles, platformă de reprezentare a tineretului la nivel european, principal partener de dialog al Comisiei Europene şi Consiliului Europei în elaborarea politicilor pentru tineret la nivel european.


Pentru detalii:

Consiliul Tineretului din România - CTR

Piata Valter Maracineanu, nr. 1-3,
etaj I, cam. 139-141, 010155,
sector 1, Bucuresti, România
Telefon/fax: +40213100980
Telefon/fax: +40213100981

TRĂISTARU Cristina
cristina.traistaru@ctr.ro
0788.759.378
office@ctr.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/consiliul-tineretului-din-romania/legea-tinerilor-prima-analiza-privind-modul-de-aplicare-la-nivelul-autoritatilor-publice-locale-