Daca legile educatiei vor continua sa contina prevederi discriminatorii si aberante in privinta incadrarii in invatamantul primar si prescolar, invatatorii si educatoarele iau in considerare boicotarea inceputului de an scolar

Locul desfasurarii: Romania

Organizator: AGIRO

La un început de februarie 1898 se scria în ,,Şcoala viitoare” : ,,Învăţătorii din România- cei bogaţi în lipsuri, în îndatoriri şi în iubiri de moşie- au ajuns la convingerea, că atât şcoala cât şi învăţătorul ei, nu se vor putea ridica, la nivelul instituţiilor de stat, altul la demnitatea ce i se cuvine, până nu-şi vor da mâna cu toţii, şi strâns uniţi, în jurul unuia şi aceluiaşi steag, să-şi spună cuvântul din urmă. Fiţi convinşi că, cu inima liniştită şi cu fruntea senină vom putea privi înaintea marelui tribunal public,,

Dacă legile educaţiei vor continua să conţină prevederi discriminatorii şi aberante în privinţa încadrării în învăţământul primar şi preşcolar, învăţătorii şi educatoarele iau în considerare boicotarea începutului de an şcolar

După recentul nostru congres, la care au participat atât Domnul Preşedinte Traian Băsescu cât şi Doamna Ministru Ecaterina Andronescu, nu am fost ţinuţi la curent dacă au fost sau nu preluate propunerile noastre. Nu cunoaştem deci prevederile de ultimă oră ale legilor educaţiei pentru care Guvernul doreşte să îşi asume răspunderea.
Dacă forma finală a acestor legi va conţine în continuare anomalii demne de teatrul absurdului, discriminări crase în încadrarea la diferite cicluri de învăţământ, o lipsă suspectă de transparenţă a actului decizional prin interzicerea rolului de observator a asociaţiilor profesionale ale cadrelor didactice, vom face apel către cadrele didactice din învăţământul primar şi preşcolar să nu intre la clasă până ce se vor corecta acele prevederi care umilesc un mare segment din slujitorii şcolii.

a)Nu cerem măriri salariale de 50%.
b)Înţelegem constrângerile financiare ale momentului.
c)Cerem însă prevederi drepte, după logica bunului simţ.
d)Fiindcă legea va guverna sistemul de învăţământ pentru mult timp, credem că merită să apelăm chiar şi la această măsură extremă pentru a avea o lege dreaptă în litera şi spiritul ei.
e)Se dorea un concediu de 10 zile neplătit. Noi pledam atunci şi acum, ca în cazul că situaţia economică este atât de disperată, să se apeleze la reduceri temporare cu un anumit procent a tuturor salariilor noastre, iar la cursuri să participăm 100% conform programei şcolare. Am înţeles însă că se caută tot felul de soluţii care duc la scăderea calităţii actului educativ şi preluarea inegală a poverii acestor reduceri de buget între categorii de dascăli. La neintrarea la clasă vom apela doar dacă legea nu va ţine cont de propunerile noastre. Abia atunci se va ajunge, iată, la nedoritul de noi ,,concediu,, neplătit prin lipsa noastră de la catedră.
Propunerile noastre pentru care congresul din 27-30 august ne-a dat mandat imperativ să le susţinem sunt pe masa celor care decid soarta învăţământului.

IATĂ, PE SCURT, SOLICITĂRILE NOASTRE:

1.Încadrare şi salarizare egale la muncă şi studii egale. S-a ajuns la situaţii aberante ca în preşcolar şi primar, lucrând chiar la aceeaşi clasă, să fie salarizat mai bine cel cu studii mai puţine. Învăţătorii şi educatoarele licenţiate sunt o resursă importantă în sistemul de învăţământ şi nu mai acceptă să fie încadraţi în mod diferit faţă de colegii profesori la număr egal de ore, la nivel egal de studii, la efort egal din punct de vedere metodic şi ştiinţific, uneori predând la aceeaşi clasă. Legea trebuie să fie dreaptă în litera ei şi să îndrepte actualele discriminări. Dacă bugetul nu ajunge pentru o corectă salarizare, guvernanţii pot aplica reduceri temporare cu anumite procente întregului corp didactic. Nu acceptăm amânări în implementarea unei corecte încadrări şi nu acceptăm ca doar asupra celor din primar şi preşcolar să se pună povara constrângerilor financiare. Faceţi o lege dreaptă, iar dacă resursele nu ajung aplicaţi regula de trei simplă asupra tuturor salariilor ca instrument de implementare a curbelor de sacrificiu!
2.Asociaţiile profesionale ale cadrelor didactice să aibă rol consultativ în luarea deciziilor atât la nivel ministerial, cât şi la nivelul inspectoratelor şcolare şi al unităţilor de învăţământ, conform articolului 9 din Constituţia României «patronatele, sindicatele şi asociaţiile profesionale contribuie la apărarea drepturilor şi la promovarea intereselor profesionale, economice şi sociale ale membrilor lor». Nu cerem rol de decizie, nu cerem fonduri sau salarii. Solicităm doar rol de observator. Cu cât deciziile se iau mai descentralizat, cu atât mai mulţi actori prezenţi la luarea lor pot fi un factor potenţial de prevenire a erorilor şi abuzurilor. Nu credem că ar fi cineva căruia să îi fie teamă de prezenţa încă a unei persoane atunci când se iau decizii. Nu credem că are cineva ceva de ascuns încât să se opună implementării în lege a articolului constituţional amintit şi al trendului european al creşterii rolului mediului asociativ.
3.Discriminare pozitivă în ce priveşte reprezentarea şi finanţarea atât a minorităţilor etnice cât şi a etnicilor români în localităţi din România în care aceştia sunt minoritari.
4.Să se prevadă în lege că şcolile şi cadrele didactice de etnie română de peste hotare trebuie să facă interesul MECI şi al Inspectoratelor Şcolare Judeţene (acestea din urmă sunt multe chiar la câţiva km de aceste comunităţi şi pot ţine o bună legătură cu şcolile româneşti de peste frontieră). Articolul 7 din Constituţie care afirmă sprijinul statului român pentru etnicii români de peste hotare trebuie să fie dezvoltat şi în Codul Educaţie. Toate acestea cu respectarea legislaţiei statului respectiv şi a acordurilor bilaterale şi internaţionale la care acel stat este parte. În respectivele comunităţi româneşti de peste hotare dacă şcoală de limbă română nu e, nimic nu e.

Acestea sunt solicitările noastre. Avem încă încredere că în orele şi zilele următoare, aceste solicitări pe care le-am prezentat argumentat şi detaliat celor în drept pot fi cuprinse în textul final al legii şi aşteptăm să ni se comunice dacă se intenţionează acest lucru. Dacă legile educaţiei vor continua să conţină prevederi discriminatorii şi aberante în privinţa încadrării în învăţământul primar şi preşcolar luăm în considerare lansarea unui apel pentru boicotarea începutului de an şcolar la ciclul primar şi preşcolar.



Viorel Dolha
preşedintele Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România


ASOCIAŢIA GENERALĂ A ÎNVĂŢĂTORILOR DIN ROMÂNIA
str. Mucius Scaevola nr.9, Arad, cod fiscal 23564572, cont CEC Arad cod IBAN RO32CECEAR0137RON0355948
TEL 0723259290 ; 0746787740, fax 0357815274
asociatiainvatatorilor@gmail.com ; vioreldolha@yahoo.com www.aiarad.ro www.invatatori.ro www.invatator.org

Despre CREATIVE MEDIA & ART

Asociaţia Generală a Învăţătorilor din România (AGIRo) este (conform statutului) „o asociaţie non-guvernamentală, nonprofit, independentă, cu beneficiu public, continuatoare a Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România cu statut autentificat de Tribunalul Ilfov cu nr. 12686/1927 prin sentinţa nr. 39/30 iunie 1927 (de atunci în România Ziua Învăţătorului este 30 iunie) şi înscrisă în registrul persoanelor juridice nr. 354/1927; cu activitatea abuziv întreruptă în 1945 şi reactivată prin hotărârea celui de al XXVIII-lea Congres Naţional al Învăţătorilor din România şi al Învăţătorilor Români de peste Hotare de la Arad din 28-29 octombrie 2006”.
AGIRo funcţionează ca o federaţie având în jumătate din judeţele României asociaţii judeţene ale învăţătorilor care sunt membre AGIRo (13 membre fondatoare, celelalte aderând ulterior), iar în cealaltă jumătate a judeţelor sucursale judeţene ale AGIRo. Mai avem sucursale în alte 7 state în care există comunităţi româneşti.
Înainte de instaurarea regimului comunist AGIRo avea un patrimoniu uriaş. Liderii AGIRo au sfârşit în închisorile comuniste. AGIRo avea imobilele sale (case ale învăţătorului) în toate judeţele României, băncile sale în toate judeţele României, librăriile sale, case de odihnă.
Conform statutului „Membrii Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România se asociază în scopul cultivării spiritului de solidaritate, al ridicării prestigiului şcolii şi al cadrelor didactice, al recuperării tradiţiei asociative învăţătoreşti începută la 1869 şi a patrimoniului istoric al asociaţiei, al creşterii eficientei actului educativ prin dezvoltare profesională, ameliorarea legislaţiei, a programelor, a manualelor şi a materialului didactic, al promovării şi apărării drepturilor şi libertăţilor omului, al progresului comunităţii din care fac parte şi al comunităţii românilor de peste hotare şi al promovării intereselor morale, sociale şi materiale ale membrilor.
AGIRo este semnatară a Pactului naţional pentru educaţie.

Participare: Intrare libera