Prioritatea sistemului educational din Romania: Formarea fortei de munca adaptata la mediul de lucru actual, unde computerul are un rol esential

BUCURESTI - 3 februarie 2005

Comunicat tip General in Educatie / Cultura

ECDL Romania – reprezentantul Fundatiei europene ECDL, are rolul de promovare a standardului european de utilizare a computerului la locul de munca si de identificare a principalelor cauze care fac ca scoala romaneasca sa produca absolventi neadaptati la un mediu de munca in care se foloseste computerul.

In acest context (si in concordanta si cu sondajele unor institute specializate de prestigiu) ECDL Romania semnaleaza inca o data ca gradul estimat de utilizare a computerului in Romania este mult mai redus decit cel existent la nivel european, respectiv cca. 74% ne-utilizatori, in raport cu cca. 51,67% in tari central si vest europene. Acest lucru este agravat de faptul ca, asa cum a semnalat-o massmedia, categoriile profesionale presupuse a fi in avangarda promovarii educatiei pentru societatea informationala – cum ar profesorii – ating un grad de neutilizare a computerului peste media nationala (cca. 80%)

Pe baza unor studii internationale, ECDL Romania semnaleaza ca in prezent cele mai cerute aplicatii pentru utilizare la locul de munca sunt: aplicatiile de procesare de text, calcul tabelar, prezentari (90%), posta electronica (88%), internet (79%), iar problema principala a angajatorilor europeni o reprezinta pierderile datorate utilizarii ineficiente sau neutilizarii calculatorului de catre angajati (in Romania, prin aplicarea metodologiei de calcul europeana si tinind seama de salariul mediu, aceste pierderi se ridica la aprox. 625 milioane de euro anual).

Inlaturarea acestor pierderi nu se poate face decit prin asigurarea unei educatii IT adecvate de catre scoala romaneasca.
In acest domeniu se inregistreaza in prezent cel putin trei deficiente majore care daca nu vor fi remediate vor duce la crearea unei forte de munca neadaptata la un loc de munca modern:

-programa scolara pentru informatica este neadecvata cerintelor de utilizare a calculatorului la locul de munca. Scoala romaneasca incearca sa produca programatori in proportie de masa in loc sa fie orientata prioritar asupra abilitatilor absolventilor in utilizarea calculatorului.

-profesorii de informatica sunt total nemotivati intr-un context in care piata fortei de munca din Romania ofera salarii peste medie pentru specialistii in informatica. Rezultatul se traduce in „criza profesorilor de informatica” pe un fundal pe care profesorii existenti se specializeaza pe programare si nu pe utilizarea computerului.
Acest lucru este evidentiat de statistici (bazate pe testarea a 120 profesori din 60 de licee din tara) prin rezultatele sub media pe tara obtinute de profesorii de informatica la certificarea abilitatilor de utilizare a computerului la aplicatiile utilizate in modelele ECDL: - Examenele ce au pus cele mai multe probleme profesorilor sunt cele de “Prezentare” cu un grad de promovabilitate situat la 50% din gradul de promovabilitate mediu pe tara, cat si cele de „Baze de date” cu un procent de promovabilitate de 57% si respectiv „Calcul tabelar” cu un procent de promovabilitate de 65% din gradul de promovabilitate mediu pe tara.

-dotarea cu computere a a scolilor nu s-a facut si nu se face pe baza unui proces competitiv intre scoli in cadrul caruia cit mai multi profesori sa demonstreze ca au certificarea europeana de utilizator al calculatorului. In cele mai multe tari central europene (intre care Ungaria este tipica) prioritatile in dotarea cu calculatoare a scolilor au fost date de numarul de profesori din acele scoli care au urmat cursurile si au obtinut certificatul de utilizare a computerului (pe baza finantarilor asigurate de ministerele educatiei). Aceasta a creat atit intre scoli cit si intre profesori o emulatie in utilizarea computerului. Pe baza succesului obtinut, acelasi sistem s-a aplicat ulterior si in invatamintul prescolar.
In ultimii trei ani liceele din Romania au beneficiat de investitii de peste 80 milioane de dolari prin intermediul carora detin acum laboratoare de informatica de ultima generatie. Neutilizind acest sistem de stimulare a profesorilor pentru obtinerea certificarii europene de utilizator al computerului, s-a ajuns ca in prezent 80% dintre profesori sa nu stie si sa nu fie stimulati sa foloseasca un calculator personal

Despre ECDL ROMANIA

Sistemul nostru educational nu este constient de problemele profesorilor si profesorii nu sunt constienti de faptul ca piata fortei de munca cere absolventi cu abilitati in utilizarea computerului si nu au o experienta de lucru cu elevii in acest domeniu.

Inainte de constituirea ECDL la nivel european si international, scolile, liceele si profesorii nu aveau un standard disponibil cu ajutorul caruia sa descopere problemele existente si care sa ii asigure ca in ce priveste Tehnologia Informatiei si a Comunicatiei „toata lumea vorbeste aceeasi limba”, si anume, sa detina cunostinte de baza in utilizarea instrumentelor IT, instrumente ce sunt folosite zilnic.

Dimitriu Matei
office@ecdl.org.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/ecdl-romania/prioritatea-sistemului-educational-din-romania-formarea-fortei-de-munca-adaptata-lamediul-de-lucru-actual-unde-computerul-are-un-rol-esential