Impozitele in lume

BUCURESTI - 5 noiembrie 2009

Comunicat tip General in Finante / Contabilitate

23 octombrie 200, Berlin – schimbarea reglementărilor cadru şi surmontarea datoriilor publice sunt două dintre problemele cu care se confruntă în prezent experţii în taxe din ţările vecine, conform ultimei ediţii a Barometrului politicii fiscale internaţionale, publicat cu regularitate de catre Ecovis.“Cu venituri micşorate datorită crizei financiare şi pe fondul crizei economice globale, ţările est-europene ce propun impozite fixe sunt cele mai afectate.” afirmă avocat Paun Monica Carmen partener Ecovis.\'Pe de o parte, situaţia actuală le obligă să stabilizeze cheltuielile publice. Pe de altă parte, acestea vor fi reticente în a renunţa la taxele relativ scăzute care în trecut au stimulat investiţiile şi creşterea economică”

Experienţa arată că sunt două căi de a depăşi această dilemă, dar niciuna dintre acestea nu oferă o solutie uşoară.
•O posibilitate este reducerea cheltuielilor, afirmă Tomas Krolupper, partenerul Ecovis din Praga. Acest lucru ar permite Cehiei să îndeplineasca criteriile Mastrich necesare alaturarii grupului monedei Euro. “Acest obiectiv ar trebui atins cât mai curând posibil, pentru a compensa fluctuaţia rapidă a monedei cehe în import şi export”, menţionează de asemenea Krolupper. Totuşi, acesta rămâne sceptic în ceea ce priveşte şansele ca “politicienii să arate intr-adevar că vor sa echilibreze în curând bugetul.”
•Alternativa cere creşterea veniturilor guvernamentale indirect. Letonia, de exemplu, şi-a crescut TVA-ul de la 18% la 21%, dar în loc să crească veniturile, în practică, a scăzut venitul din impozitul pe vânzări. Ca rezultat, autorităţile au anunţat că vor folosi o metodă agreată de ministerele de finanţe de pretutindeni, şi anume taxe mai mari la tutun şi alcool. Referitor la rezultatul acestei soluţii, Ineta Strazde, partener Ecovis în Riga, afirmă că este “reticentă în a prezice care va fi efectul fiscal.”

Colegul său lituanian Dr. Algirdas Miškinis crede că nu există altă cale: “Aruncaţi o privire asupra economiei subterane ce privează statul de cash!”. Totuşi, de vreme ce piaţa neagră pare că înfloreşte, în ciuda impozitelor pe profit scăzute, acest lucru va cere un control statal mult mai strict.

O activitate financiară agitată, nu numai în Germania
În ţări ca Germania, Italia, Portugalia şi Turcia, în prezent, legiuitorii par să lucreze peste program. Datorită unui mare flux al noutăţilor, deseori unor reglementări complexe şi retroactive, sistemul de taxe italian a devenit mult mai opac şi nesigur din punct de vedere legal. Turcia, plănuieşte să pună capăt tendinţei delirante din piaţa muncii, prezentînd un nou cod al impozitelor în următorii doi ani incluzând o revizuire totala a veniturilor şi a impozitarii vânzarilor.

În România, atenţia este îndreptată către îmbunătăţirea legilor fiscale existente, spre exemplu, deducerea de TVA în momentul plăţii facturii şi nu în momentul facturării, trecând in mod eficient de la debit la impozitarea propriu-zisă. “Nu există niciun motiv pentru care întreprinderile trebuie forţate să plăteasca taxele înainte, mai ales în aceste condiţii economice”, menţionează Simion Vasile, directorul biroului Ecovis din Bucureşti. Totuşi, Directiva EU 12006/112 interzice o schimbare completă a impozitării actuale, schimbare ce este permisă numai în cazuri speciale. Altă cauză a criticii aduse este rambursarea lentă a impozitelor pre-platite datorită starii deplorabile a finanţelor publice. “Pentru a grăbi acest lucru trebuie redusă rutina birocratică”, crede domnul Vasile.

Pentru a sprijini economia, guvernul roman a sugerat eliminarea taxelor pe profitul reinvestit, în anumite situaţii, cum ar fi crearea de noi locuri de muncă. Aici, ca în multe alte situaţii, răul stă în detalii. Cum determină autoritatile fiscale ce parte a profitului din care an fiscal va fi alocat unui anumit proiect şi cum se va verifica dacă slujbele promise au fost create in mod concret? Vasile nu este convins de faptul că aceasta idee va prinde.

În orice caz, se pare că guvernul român este hotărât să umple găurile din bugetul naţional cu ajutorul veniturilor adaugate. Recent a introdus un impozit minim ce va fi perceput pe venitul anului trecut. A eliminat, de asemenea, deducerea benzinei şi a maşinilor.

Capcanele oficiale pandesc din interiorul sistemului rus, afirmă Sergey Vyssotsky, partener Ecovis din Moscow. “Cea mai mica nereuşită în a furniza documentaţia completă în cazuri ce privesc impozitul pe profit şi TVA-ul poate duce la consecinţe dezastruoase.”, menţionează acesta. O altă problemă tipic rusească este ineficienta administrare a impozitelor, slăbiciunea
judiciară şi vasta răspândire a corupţiei.

Companiile chineze se plâng de faptul că toate societăţile au făcut o practică din a percepe alte taxe şi impozite (cotizaţii), exagerate de altfel, pe lângă cele normale. “Prea mult este prea mult”, spune Pingwen Hu, partener Ecovis Ruide în Shanghai. Riscurile sociale şi economice cresc dintr-un sistem nedezvoltat al siguranţei naţionale ce ramâne inaccesibil multor cetăţeni. Prin stagnarea economiei, şomajul a devenit pentru prima dată o problemă publică.

Impozitul elveţian creaza griji
Chiar Elveţia, foarte mult timp considerată, un rai al taxelor, este zdruncinată în prezent de controversele legate de impozitele pe proprietatea privată ce nu produc totuşi venituri. În plus, sistemului de colectare a impozitului pe venit i-ar putea folosi o reevaluare, spune Martin Schmidlin, contabil pe impozite Ecovis din Zurich. “Angajaţii au nevoie de o modalitate mai simplă de a clasa si a plati incasarile, de preferat un fel de obligatie fiscala cu retinere la sursa crede acesta. În prezent, angajaţii din Elveţia pot fi amânaţi până la doi ani în ceea ce priveşte restanţele.

Bomboane belgiene pentru investitori
Câteva veşti bune, puţine de altfel, vin din Belgia unde companiile nu numai ca au posibilitatea de a deduce dobânda creditelor de afaceri din cheltuielile de exploatare, dar şi dobânda estimată din capitalul investit, cu rambursarea în titluri de stat servind ca valoare de referinţă (în prezent 4.973 % pentru IMM aşa cum sunt definite de U.E, si 4.473 % pentru marile corporaţii). Conform spuselor lui Bart Franceus de la Ecovis Belgia din Brussels,”Acest lucru ar trebui să niveleze mediul de desfăşurarea a activităţii între societăţile ce se bazează pe împrumuturi bancare şi cele ce deţin capital suficient, în acest fel, mediul de faceri devenind unul destul de atractiv atât pentru investitorii locali cât şi pentru cei stăini.”

Indienii par a fi foarte muţumiţi de politicile fiscale actuale. În timp ce criza globala lasă urme adânci în economia locală, guvernul, a reuşit să evite o prăbuşire datorită unor serii de măsuri prudente. “Drept urmare, rata mare a economisirii ce a ajuns la peste 30% a folosit drept amortizor, mai ales de când sistemul bancar controlat de stat a dat asigurări cum că majoritatea banilor vor sta acasă.”, afirmă Rameshwar Lal Kabra, partener Ecovis din Mumbai. Drept urmare, se aşteaptă ca economia să-şi continue creşterea la o rată de 6% în următorii doi ani.


Despre ECOVIS MONICA PAUN LAW OFFICE

-
Stefan Musat, Avocat- Ecovis Monica Paun Law Office
tel.: 0768 335 921

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/ecovis-monica-paun-law-office/impozitele-in-lume