Consortiul EDUGATE elaboreaza Manifestul Educatiei - “Inainte de a fi prea tarziu.”

BUCURESTI - 18 septembrie 2006

Comunicat tip General in Educatie / Cultura

Educatia si sistemul educativ romanesc au suferit o degradare permanenta de-a lungul ultimilor 17 ani. Astazi insa, un sistem de educatie validat mondial, care a condus la dezvoltarea economica a tarilor unde a fost implementat, este oferit Romaniei de catre EDUGATE.
Initiata in aprilie 2006, legea ce i-ar permite functionarea se afla in Parlament, dupa un vot amanat, in dezbaterea Senatului. Reactia guvernului a fost negativa, in timp ce reactia celor mai prestigiosi specialisti internationali a fost partizana si laudativa. Tragem inca un semnal de alarma. Adoptarea acestei legi strategice este un act de mare responsabilitate sociala, este poate cel mai responsabil act din istoria legislativa a Parlamentului post-revolutionar. Inainte de a fi prea tarziu, in sprijinul unei reforme a educatiei, EDUGATE propune spre dezbatere strategia nationala pentru gifted education impreuna cu metodologiile de aplicare a legii privind educatia tinerilor supradotati, capabili de performanta inalta.

Consortiul EDUGATE elaboreaza Manifestul Educatiei - “Inainte de a fi prea tarziu.”

Cum ar fi aratat Romania daca reforma educatiei ar fi fost facuta acum 17 ani?
Cum va arata Romania peste 17 ani daca aceasta reforma nu se va face acum?
Aceasta lege este semnalul maturitatii de gandire al unei tari care doreste sa-si ocupe locul cuvenit in lume, sa cunoasca succesul economic si sa-si pastreze identitatea nationala si culturala in viitor.

Devine clar in urma multiplelor « reforme » ale educatiei ca este nevoie de viziune si de transferul celor mai bune practici la nivel mondial in educatia romaneasca pentru a se obtine efectele benefice ale dezvoltarii.

Consortiul EDUGATE a identificat o lista lunga a disfunctionalitatilor sistemului educativ romanesc actual publicate la adresa: http://www.supradotati.ro/edugate_manifestul_educatiei.php

Aceste disfunctionalitati trebuie remediate inainte de a fi prea tarziu prin oferirea unei alternative educationale capabile sa invie si sa dinamizeze educatia din Romania. Programul EDUGATE ofera in acest sens, urmatoarele directii de lucru, validate in lume prin sistemul « gifted education »:

• Constientizarea opiniei publice asupra deficientelor sistemului educativ actual si implementarea de strategii publice
• Dezvoltarea de centre de gifted education si cresterea numarului scolilor integrate in programele de gifted education
• Dezvoltarea de scoli pilot sau magnet pentru antrenament, schimburi de experienta sau cercetare
• Antrenarea profesorilor in metodologiile specifice gifted education si in implementarea programelor specifice gifted education
• Dezvoltarea capacitatilor de atragere de fonduri pentru mini-proiecte scolare

Proiectele EDUGATE privesc:
• Dezvoltarea profesionala gifted education pentru scoala si comunitate
• Identificare imbunatatita a elevilor supradotati (gifted)
• Crearea sau transferarea de curricula specifica pentru uzul clasei sau al scolii
• Antrenarea unui numar crescut de profesori in metodologiile gifted education
• Antrenarea unui numar crescut de profesori in identificarea copiilor supradotati si/sau talentati si antrenarea unui numar crescut de profesori capabili sa raspunda la nevoile acestora
• Un numar crescut de directori de scoli antrenati in dezvoltarea mijloacelor necesare generarii unui progres al abilitatilor si capacitatilor de invatare ale elevilor
• Un numar crescut de scoli partenere in EDUGATE in ciclul de planificare si raportare
• Un numar crescut de elevi raportati ca potential supradotati
• Un numar crescut de tineri beneficiari de servicii curriculare potrivite
• Posibilitati in crestere de mijoace de invatare pentru copii si tinerii potential supradotati
• Abordarea dificultatilor pe care tinerii si copii supradotati le cunosc in mediile defavorizate economic, social, cultural sau geografic.
• Un rol de leadership in promovarea educatiei supradotarii si a talentului la nivel national, in schimbul de informatii cu organizatiile nationale sau internationale din reteaua mondiala de profesionisti in gifted education
• Un rol de cercetare in arii particulare - precum legaturile dintre supradotare, dezvoltare, avantaje socio-economice, nerealizare sociala, exceptii, etc.
• Extinderea programelor de predare catre sprijinirea invatarii si dezvoltarea nevoilor profesionale in aceasta directie pentru cresterea statutului si valorii fortei de munca.

Va supunem atentiei urmatoarele aspecte critice ale sistemului de invatamant actual:

1. Schimbarea in bine a viitorului inseamna investitia in educatie, in primul rand in educatia potrivita a acelora care pot returna investitia cu profit infinit mai mare, a copiilor si tinerilor capabili de performanta inalta. Romania cunoaste inca suficiente resurse intelectuale din randul tinerei generatii pentru ca educatia tinerilor supradotati si talentati sa produca efecte benefice in viitor.

2. Prin traditia comunista a clasei muncitoare conducatoare, s-a eliminat cu buna stiinta si rea vointa in ultimii ani resursa umana cea mai valoroasa, tinerii supradotati, care odata plecati la studii in afara, nu au mai fost bine primiti la intoarcere. In momentul actual programul brain regain este inca privit cu suspiciune, iar amatorismul factorilor de decizie pune in pericol insasi fiinta nationala. Este nevoie de o schimbare inainte de a fi prea tarziu si in aceasta directie.

3. Este nevoie de profesori pregatiti in cadrul celor mai mari universitati din lume, este nevoie de profesori devotati educatiei. Astfel de profesori sunt pregatiti in programul gifted education la nivel international. Este posibil ca resursa intelectuala romaneasca sa fie si singura ramasa in acest moment, celelalte resurse fiind epuizate sau controversate.

4. Este nevoie sa directionam eforturile de formare a copiilor si tinerilor supradotati catre toate domeniile dand o prioritate deosebita celor de mare nevoie in dezvoltarea nationala.

5. Este nevoie sa integram cercetarile moderne in domeniul educatiei pentru a pregati tinerii capabili de performante inalte la nivelul maximizarii potentialului propriu. Acest efort a inceput sa fie facut cu mult timp in urma de state ce au devenit intre timp lideri mondiali in economie, cu popoare fara nefericiri existentiale datorate factorilor economici si cu respect fata de valorile culturale, umane, materiale si naturale. Acest respect este cultivat in programele gifted education.

6. Din nefericire, invatamantul actual de stat a ajuns sa nu-si mai respecte menirea si justificarea sociala...Cati studenti manifesta la acest moment interes in educatie si predarea in scoli? Cati absolventi sunt integrati in munca conform pregatirii lor in facultate sau liceu? Acestea sunt intrebari cu raspunsuri stiute.
Interesul in educatie se manifesta in randul profesorilor care au posibilitati de perfectionare a stilurilor lor de predare si a intelegerii naturii umane. Evolutia pozitiva a profesorilor atrage dupa sine evolutia pozitiva a elevilor. Acest lucru se poate obtine insa numai in cazul in care actul educarii este respectat ca un act sacru, direct legat de natura umana ideala. Scoala ca lume a cultivarii idealurilor si motivatiilor catre evolutie si perfectiune este scoala din programul gifted education.

7. Predarea la nivel inalt de calitate nu inseamna raspunsuri la comanda sau expunerea de cunostinte. Predarea la nivel inalt inseamna cultivarea spiritului de observatie, a culegerii de informatii, a sortarii si testarii acestora, a explicarii fenomenelor, a concluziilor bazate pe logica, a prezicerii corecte si a modelarii fenomenelor. Predarea la nivel inalt respecta diferentele intre stilurile de invatare ale copiilor, corecteaza slabiciunile si intareste abilitatile, respecta gandirea elevului si fiinta sa interioara. Predarea la nivel inalt se face prin permanenta perfectionare a profesorilor, prin educatie si auto-educatie continua, prin folosirea efectiva a tehnologiei moderne, prin recunoasterea si rasplata succeselor, rezultatelor si a calitatii. Iar aceasta se poate face numai printr-o educatie axata pe dezvoltarea abilitatilor copiilor, toate celelalte componente ale educatiei fiind subordonate acesteia. Aceasta se poate realiza numai intr-un cadru legal stimulativ, prin decizii corecte, prin crearea unui grup de experti pentru elaborarea legilor in educatie si prin respectarea profesiei de dascal.


8. Dezvoltarea profesionala nu este un lux ci o necesitate. Profesorii trebuie sa lucreze nu numai in fata clasei, ci si in tot timpul lor liber, pentru dezvoltarea profesionala proprie, iar statul trebuie sa incurajeze si sa faciliteze acest lucru. Programul gifted education este cel mai performant in lume in acest moment in dezvoltarea profesionala a profesorilor. Profesorii trebuie sa-si asume responsabilitatea acestei dezvoltari profesionale, sa-si imbunatateasca stilurile de predare, sa inteleaga tot mai bine psihologia celui care asculta in banca ceea ce se preda.
O educatie cladita pe astfel de profesori poate face ca resursa umana produs al educatiei sa faca sa nu fie niciodata prea tarziu pentru nici un fel de salt in dezvoltare.
Evaluarea onesta si profesionala a tuturor componentelor, directiilor, etapelor si realizarilor din educatie va contribui la acelasi rezultat. O astfel de evaluare trebuie sa sugereze solutii, directii, mijloace si metode de imbunatatire a rezultatelor.

9. Sunt de o necesitate extrema programele de rasplatire a eforturilor copiilor si profesorilor. Acestea vor duce la cresterea motivatiei pentru studiu, pentru dezvoltare personala, pentru perfectionarea stilurilor sau rezultatelor proprii. In cazul profesorilor, recunoasterea meritelor profesionale trebuie sa contribuie substantial si la bunastarea lor materiala.

10. Recrutarea profesorilor trebuie facuta in functie de capacitatile lor active sau de potentialul lor de a deveni performanti in profesie. Meseria de profesor la fel ca si cea de medic cere vocatie si calitati speciale si trebuie recunoscuta, apreciata si rasplatita ca atare. Un program de inducere a abilitatilor necesare predarii se poate face prin contributia profesorilor cu mare experienta in predare si mai ales a acelora ce obtin performante in predare - obiectiv urmarit si antrenat permanent in programul gifted education.

11. Este nevoie de politici educationale care sa aduca impreuna cei mai capabili profesori cu cei mai capabili elevi, cei care solicita cel mai mare efort educational, cum sunt copii supradotati.

12. Parteneriatele cu mediul de afaceri, cu administratia locala, cu reprezentanti ai comunitatilor locale trebuie de asemenea incheiate pentru a lega educatia de viata economica si sociala. Aceste parteneriate pot atrage fonduri, dar si experienta de lucru efectiv pentru elevi –aspecte clasice ale programului gifted education.

13. Castigurile profesorilor performanti trebuie sa egaleze castigurile oricaror alti specialisti performanti. In caz contrar, meseria de profesor nu va putea fi niciodata o optiune pentru cei mai valorosi si mai capabili studenti.

Un ministru al educatiei trebuie sa fie constient de toate acestea si sa devina partizanul programului gifted education inainte de fi prea tarziu pentru a se indrepta lucrurile si a se putea corecta greselile indelung acumulate. Datoria unui guvern si a unui parlament este nu numai de a rezolva problemele urgente ci si de a crea sau accepta o viziune a dezvoltarii, de a pregati viitorul si de a actiona prin legi in favoarea acestui viitor.

Toate acestea INAINTE DE A FI PREA TARZIU.


Presedinte EDUGATE - Consortiul Roman pentru Educatia Copiilor si Tinerilor Supradotati si Talentati
Prof. Dr. Florian Colceag



Atasamentele comunicatului:
Reactiile de raspuns asupra legii privind educatia tinerilor supradotati, capabili de performanta inalta din partea celor mai importante doua organisme la nivel european si respectiv international din domeniul educatiei copiilor si tinerilor supradotati si talentati: ECHA -The European Council for High Ability si WCGTC- The World Council for Gifted and Talented Children se gasesc la: http://www.supradotati.ro/scrisori_sprijin.php

Semneaza Manifestul EDUCATIEI la:
http://www.supradotati.ro/semnatura.php

Consulta si intra in dezbaterea Strategiei Nationale pentru Gifted Education. Textul este disponibil la adresa:
http://www.supradotati.ro/strategia_nationala_gifted_education.php

Consulta si intra in dezbaterea metodologiilor de aplicare a legii privind educatia tinerilor supradotati, capabili de performanta inalta. Textul este disponibil la adresa: http://www.supradotati.ro/metodologii_aplicare_legea_educatia_tinerilor_supradotati.php

Despre EDUGATE - Consortiul Roman pentru Educatia Copiilor si Tinerilor Supradotati si Talentati

EDUGATE - Consortiul Roman pentru Educatia Copiilor si Tinerilor Supradotati si Talentati este astazi una dintre cele mai mari initiative educationale private in Romania si totodata initiatorul propunerii legislative privind educatia tinerilor supradotati, capabili de performanta inalta.
EDUGATE numara peste 30 dintre cele mai prestigioase institutii educationale ca fondatori: IRSCA Gifted Education, Centrul Educatia 2000+, Junior Achievement Foundation, RO-TALENT - Asociatia romană de asistentă psihopedagogică si socială a copiilor si tinerilor talentati, CODECS Foundation for Leadership, CUFR- Conseil Universitaire Formation- Recherche Français-Roumain auprès des Grandes Écoles Françaises, Cygnus Foundation, The National Institute of Education Sciences, CREDIS- Departamentul de Invatamant la Distanta- Universitatea Bucuresti, Clubul Harvard Romania-Moldova, SIGMA - Fundatia pentru Integrare europeana, Editura SIGMA, Colegiul National Iulia Hasdeu, Colegiul National Mihai Viteazul, Liceul de Muzica Dinu Lipatti, Liceul de Muzica George Enescu, Liceul de coregrafie Floria Capsali, Fundatia Nationala pentru Tineret, Scoala Jose MARTI, FDSC- Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, Departamentul de Management - Universitatea Politehnica Bucuresti, Asociatia Profesorilor de Matematica si Fizica din BACAU (APMFB), Grupul Ecologic de Colaborare- Universitatea Bucuresti, Fundatia Altius Academy, Global Video Media Television Alpha, Centrul pentru stiinte aplicate si cercetare - Universitatea Bucuresti, Asociatia Romana pentru Stiintele Vietii - ProBios, Asociatia Managerilor Publici din Romania, PsihoBest- Centrul de Evaluare, Testare Psihologica si Orientare Vocationala, Fundatia M.A.T.C.A. - 2000, Fundatia pentru Strategii de Comunicare, Uniunea Studentilor din Romania, LEADERS Romania, COMTEL Electronics, Network Electronics Techologies si Federatia Romana de Taekwondo.
Biroul de presa al EDUGATE - Consortiul Roman pentru Educatia Copiilor si Tinerilor Supradotati si Talentati
0729 029 484
edugate@supradotati.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/edugate-consortiul-roman-pentru-educatia-copiilor-si-tinerilor-supradotati-si-talentati/consortiul-edugate-elaboreaza-manifestul-educatiei-inainte-de-a-fi-prea-tarziu-