Cockalari & Principiese la Noaptea Galeriilor

BUCURESTI - 8 iunie 2010

Comunicat tip General in Arta & Entertainment

Indiferent dacă este vorba despre \'mitocani”, “terminate”, “snobi”, “tute”, “parveniți”, “gherţoi”, “prințese” ori de numeroase alte denumiri, avem în spate un același fenomen: acela al pierderii măsurii (în cazul în care a existat vreodată). Doi dintre factorii ce generează comedia umană damnată de şi prin proiectul “Cockalari & Pricipiese” sunt sărăcia şi bogăţia, cuplate cu lipsa bunului simţ elementar.

Singura armă eficientă în lupta cu kitsch-ul este denunțarea acestuia.

Expoziția de o noapte (albă a galeriilor) aduce în discuţie comportamente şi atitudini pătrunse de inconfundabilul spirit al ridicolului. Contrastul dintre vis şi realitate, dorinţă şi posibilităţi sau (in)cultură şi orientare au creat forme de conștiință încadrabile în vastul concept de cocalar & piţipoacă. Situaţia este însă mult mai nuanţată, cei la care ne referim aparţinând de fapt unor celebre subcategorii.

Literatura web propune termeni pe cât de amuzanți, pe atât de autentici: cock-eri, miss teracote, emotion-aţi, tute, aur-alieni, argint-are etc. Imaginea şi textul se află într-o totală comuniune digitală.

Pentru o noapte, aspiraţiile de “celebritate” ale “cockalarilor & principieselor” părăsesc mediul virtual al internet-ului spre a se materializa într-un spaţiu de cultură real, prin activitatea coordonată a unor artişti plastici şi actori profesionişti.

De ce cock-alari şi nu simpli cocalari în expoziţia propusă? Datorită faptului că, parafrazând o zicătoare oltenească, în orice prost doarme un gigolo. Acesta poate fi foarte uşor trezit prin muzică îndoielnică, clipuri imbecile, filme de mâna a şaptea, bani nemunciţi sau de către persoane deja “iniţiate”.

De ce principiese şi nu principese, prinţese, piţipoance? Pentru că în spatele lor stau principii bine definite, sunt piese principale şi au visuri utopic princiare. Majoritatea (pro)vin din mediul rural ori din periferii unde tendinţa de diftongare este accentuată.

Este momentul să menţionăm că, deşi nimeni nu se va identifica în mod conștient cu cele văzute în expoziție, numeroase persoane vor empatiza cu cei de pe simeze. Este vorba în special despre publicul țintă al telenovelelor, emisiunilor de jocuri şi concursuri sau pur şi simplu despre telespectatorii fideli (care sunt dependenți de vizionarea a patru ore - zilnic). S-ar putea nuanță în detaliu acest aspect, dar ideea a fost punctată.

Fără nici un dram de răutate, dar cu satisfacție maximă, echipa promotoare a proiectului dorește să tragă un modest, dar (sperăm noi) nu inutil semnal de alarmă. Este vorba despre un gest conjugat de punere în adevărata lumină a fenomenului analizat.
Avem de-a face, din păcate, cu infinite (re)surse de inspirație. Miza nu este însă exclusiv socială ci şi artistică. Citatul vizual, apelul la ready made, instalație, artă foto - video, performance, aduc în discuţie probleme care aparțin artei sau, în orice caz, zonei ludicului.

Dacă macaraua şi camionul sunt fetișuri ale comunismului, ochelarii de soare şi culoarea roz aparțin fără echivoc cocalarilor & prințeselor. Altarul Foto - Coca este completat prin etalarea celebrului evantai de bani, a bijuteriilor din aur masiv (sau a imitațiilor), a sticlelor de băutură nedesfăcute, a trabucurilor neaprinse, a armelor butaforice ori a lenjeriei ieftine şi cu pretenții.
Jucăriile de pluș şi bibelourile sunt locuri comune ale unor scenografii întotdeauna prolixe.

Într-adevăr interesante nu sunt lipsa gustului sau confuzia generală, elemente existente “de când lumea” ci mai noile mode de (auto)fotografiere / filmare ale subiecților, în atitudinile cele mai penibile şi “urcarea” materialelor pe Net, de multe ori fără vreo altă finalitate decât aceea de a produce involuntar râsul a milioane de oameni, de pe toate meridianele.

ELITE ART GALLERY, organizatorul evenimentului, activează de peste cinci ani în domeniul artei contemporane. Asociația culturală ELITE ART Club UNESCO, al cărui obiectiv principal este promovarea artelor vizuale, muzicii, evenimentelor culturale şi programelor educaționale în România a devenit în iulie 2009 membră afiliată Jeunesses Musicales International, cea mai amplă organizaţie neguvernamentală pentru tinerii muzicieni din întreaga lume.

Promovarea adevăratelor valori ca scop și îmbinarea artelor vizuale cu cele ale spectacolului ca mijloc, reprezintă brand-ul asociației și al galeriei.

Mihai Plămădeală – Istoric şi teoretician de artă, curator al expoziției

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/elite-art-gallery/cockalari-principiese-la-noaptea-galeriilor