Companiile trebuie sa ia in calcul transformarea afacerii pentru a supravietui crizei

BUCURESTI - 11 decembrie 2008

Comunicat tip General in Afaceri

Pe 9 decembrie a.c., in cadrul evenimentului “The global financial crisis – Where does Romania fit?”, Roland Teufel, Partner Ensight, si Viorel Cernea, Senior Consultant Ensight, au participat la o serie de prezentari pe marginea crizei financiare globale si a impactului acesteia la nivel macro si micro-economic in Romania. Evenimentul a pus in discutie industriile si companiile cele mai expuse crizei, efectele acesteia la nivel economic si organizational, precum si instrumentele si metodele pe care le putem utiliza pentru a reduce impactul negativ si chiar pentru a valorifica o serie de oportunitati in contextul actual.

Criza financiara actuala se prefigureaza a fi cea mai puternica de dupa 1929. Cresterea accelerata a consumului, sustinuta de politicile de creditare, a condus la situatia actuala, in care dezvoltarea economica nu mai poate fi sustinuta financiar. Desi initial Romania parea ca nu va fi afectata de criza, efectele acesteia asupra economiei tarii noastre sunt deja evidente. Declinul pietei imobiliare, scaderea consumului si a productiei industriale, reducerea semnificativa a cash flow-ului, dificultatea si uneori imposibilitatea de a accesa credite si fonduri sunt semnale de alarma la care companiile autohtone ar trebui sa fie extrem de atente.

In cadrul evenimentului “The global financial crisis – Where does Romania fit?”, Roland Teufel a subliniat faptul ca in contextul actual companiile trebuie sa actioneze rapid. Intarzierea aplicarii unui plan de masuri anticriza poate avea efecte negative semnificative. Companiile trebuie sa ia in calcul transformarea si reorganizarea afacerii pentru a supravietui crizei.

“Masurile care pot fi aplicate de catre companii vizeaza arii diverse. Una dintre ele este reconsiderarea strategiei initiale a companiei (analiza pietei si a schimbarilor pe care aceasta le-a inregistrat, analiza concurentei si revizuirea pozitionarii intregii afaceri). Recomand, de asemenea, monitorizarea cash-flow-ului, prin rapoarte periodice transparente referitoare la venituri si cheltuieli si amanarea sau scaderea cheltuielilor. Alte masuri urgente si necesare sunt: reducerea costurilor - care poate fi realizata prin renegocierea contractelor - si reevaluarea programului de investitii - prin care sa se urmareasca reconsiderarea proiectelor existente si taierea bugetelor de investitii. De asemenea, asigurarea unei surse de finantare, gestionarea creantelor si a capitalului de lucru sunt actiuni pe care o companie trebuie sa le puna in practica cat mai curand si cat mai eficient”, a declarat Partnerul Ensight.

Dezvoltarea extensiva din ultimii ani, orientata exclusiv catre cresterea vanzarilor, a lasat in afara eforturilor de eficientizare zone precum achizitiile, gestiunea depozitelor sau uneori chiar productia. In opinia lui Viorel Cernea, Senior Consultant Ensight, actuala criza obliga companiile sa priveasca cu mai mare atentie in interior pentru a identifica modalitati de optimizare. “Exista cel putin doua directii majore de optimizare a modului in care se cheltuie resursele financiare ale companiei: reducerea cheltuielilor administrative si optimizarea functiei de achizitii, incluzand aici si gestiunea depozitelor. Analiza in detaliu poate viza cheltuielile cu chiria, cheltuielile aferente parcului auto, cheltuielile privind consumul energetic si comunicatiile, infrastructura IT, deplasarile, birotica etc“, a afirmat consultantul Ensight Management Consulting.

In opinia sa, optimizarea gestiunii depozitelor si reducerea stocurilor este o alta directie relevanta in contextul actual, cu precadere pentru companiile pentru care activitatea de depozitare nu este “core business”. Reducerea stocurilor este posibila prin introducerea unor sisteme performante de management al depozitelor, cum este de exemplu MRP (Material Requirement Planning), care trebuie sprijinite insa si de infrastructura IT potrivita (infrastructura de retea, ERP etc).

“O economie de 10% in achizitii, se reflecta in cresterea profitului cu 10% si evitarea diminuarii lichiditatilor cu un procent foarte apropiat de 10%. Asadar, economiile obtinute din achizitii inseamna cash”, a mai declarat Viorel Cernea. O alta oportunitate ce trebuie sa fie valorificata in actualul context prin politicile de achizitii o reprezinta cresterea puterii de negociere in relatia cu furnizorii. Este necesar ca in acest moment contractele existente sa fie renegociate, iar incheierea noilor contracte sa se faca pe perioade scurte de timp.


Despre vorbitori
Roland Teufel este Partner Ensight Management Consulting si are 15 ani de experienta in consultanta strategica si de management. De-a lungul carierei sale de consultant a fost implicat in transformarea si restructurarea mai multor companii multinationale. In ultimii ani a contribuit substantial la privatizarea si transformarea companiei Petrom. Roland Teufel detine o diploma in Business Economics de la Hochschule fuer Wirtschaft, Pforzheim, si University of Brighton.

Viorel Cernea este Senior Consultant la Ensight Management Consulting. Are 9 ani de experienta in companii multinationale si a lucrat ca Senior Buyer la Orange Romania si Athenee Palace Hilton. Aria sa de expertiza acopera domenii variate, de la organizarea activitatii de achizitii la procese operationale de selectie a furnizorilor, negociere si evaluare.

Despre Ensight Management Consulting

Ensight Management Consulting este o companie de consultanta in management avand capital 100% romanesc si o evolutie continua din 2000. Compania este liderul local pe piata romaneasca de consultanta in management prin complexitatea proiectelor derulate, numarul si competentele echipei de consultanti.
Ensight le ofera clientilor sai solutii de Transformare a afacerii, care sunt construite pe competente multidisciplinare - management, IT, finante, marketing, HR, achizitii & logistica - si o vasta experienta in mai multe industrii, precum: servicii financiare, utilitati, energie si petrol, media, sevicii profesionale, produse industriale sau de larg consum.

Cristina Vranceanu
PR & Communication Executive
cristina.vranceanu@ensight.ro

cristina.vranceanu@ensight.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/ensight-management-consulting/companiile-trebuie-sa-ia-in-calcul-transformarea-afacerii-pentru-a-supravietui-crizei