Referendum la SNAGOV in 3-feb-2008 – Oportunitate sau Amagire? Exemplu de lipsa de transparenta

Snagov - 30 ianuarie 2008

Comunicat tip General in Afaceri

2333 Euro per vot. Sa ii dau sau nu? Cui si de ce? Snagovenii ar avea nevoie de detalii pe masura, care inca lipsesc, in ajunul referendumului din 3-feb-2008. Caci in discutie sunt 56ha din islazul comunei (drept comun) care la un pret de circa 20 Euro/mp ar putea insemna 11.200.000 Euro. Si o astfel de suma ar putea fi impartita sau investita in fel si chip de catre cei 4.800 locuitori.

Lipsa de transparenta este intamplatoare? Sa fie din lipsa de profesionalism? Si de ce nu s-au furnizat minimele detalii, prevazute si disponibile - conform legii – atunci cand s-au cerut? Este ceva de ascuns? Din nou? De ce?

Intr-o zona cu mult potential sunt si tentatii pe masura. Snagovenii au vazut multe si au invatat si din cicatricile dezamagirilor de dupa 1989. Rar au avut si ocazia sa aiba ceva de spus. Acum ar putea. Dar nu au intrebari pe masura. Oare vor veni la referendum?

Fundatia SNAGOV a solicitat in ultimele saptamani detalii si clarificari de la institutiile abilitate si firma privata solicitanta, despre proiectul anuntat ca o mare oportunitate pentru locuitorii, insa fara rezultate.

Exista doua planuri de interpretare, care raman in continuare separate:
1) Ceea ce intreba primaria cu ocazia referendumului:“Doriti ca terenul sa fie trecut din categoria de folosinta islaz comunal in alta categorie [Da/Nu]?”

Nu este o intrebare simpla si frumoasa?
Insa in continuare lipsesc detaliile concrete ale ofertei catre localnici, ale proiectului, ale beneficiilor cuantificabile pentru locuitori. Ce este mai mare si bine 2.333Euro per vot 9deci gratis) sau 11.200.000 Euro, pentru intreaga comunitate, de-a lungul perioadei de concesiune (de cati ani). Insa astfel de calcule si detalii nu sunt pentru cei multi. Pentru ei e doar intrebarea simpla de mai sus.
Suntem in 2008, membri ai Uniunii Europeene si informare si dezbatere publica inseamna altceva.

2) Fondul problemei (ce ar trebui sa fie): Oferta investitorului versus beneficiile pentru comunitate, anuntate, impartasite cu comunitatea si mai ales asigurate prin grija si profesionalismul functionarilor de la primarie si daca acestia se simt depasiti de marimea si complexitatea unui proiect de 300.000.000 Euro, ar trebui sa apeleze la specialisti.

Locuitorii au un drept asupra islazului comunal. Iar incadrarea urbanistica curenta, este doar una din fatete, mult mai importante fiind aspectele (neaduse in discutie) – legate de cererea/oferta/negocierea in interesul localnicilor – asociate eventualei concesiuni ulterioare (intre Primarie si un tert, fara a mai fi necesara consultarea locuitorilor) aferent celor 56 de ha.

Elementul initiator si finalitatea urmarita in cele 30 de zile de informare/dezbatere care s-ar termina cu referendum, ar trebui sa ramana oferta si impactul investitiei anuntate: 300.000.000 Euro pentru un circuit de Formula 1. Schimbarea de incadrare a terenului ar fi doar un detaliu administrativ. Asadar, din campania de informare, unde este partea principala? Chiar atat de “tarani” ii consideram pe toti locuitorii, incat sa se considere ca este inutil a se da detalii din proiect, din partea de oferta a acestuia, ca care sa responsabilizeze deja investitorul? Pai cum s-a facut fundamentarea deciziei de organizare a referendumului de catre Consiliului local, pentru costul referendumului? Si chiar si aceasta suma, la randul ei, nu este o informatie publica?
Elemente legate de posibilele riscuri, interpretari si mai ales actiuni de preventie – au fost comunicate Primariei Snagov si Prefecturii, inca din 15-ian-2008 (vezi fisierul atasat din FORUM)

Lipsa de informare adecvata, amplifica fondul suspiciunilor indreptatite din multele greseli si abuzuri facute in zona in ultimii 17 ani. Prin urmare, in data de 3-feb-2008 este posibil sa nu vina cei 50% din persoanele cu drept de vot necesari procedurii, astfel incat costurile intregului referendum, se pot transforma intr-o pierdere pentru bugetul comunitatii, sub supervizarea Prefectului (implicat in cazul referendumurilor).
De aceea Fundatia SNAGOV, a solicitat (cf. L544) o copie a documentatiei Consiliului local, in care ar trebui sa existe si o fundamentare tehnico-economica, inainte de a se aproba cheltuielile cu referendumul, din bugetul Primariei.

Tot ce a putut gasi Fundatia SNAGOV in ultimele 5 saptamani si dupa circa 16 de ore de cautari formale (adrese si telefoane la institutii publice si catre investitorul in cauza) si 8 ore de cautari/verificari informale (internet, vizite la Primaria Snagov, zona Snagov) – este prezentat in:
- paginile www.snagov.ro
- sectiunea dedicata a FORUM-ului: http://www.snagov.ro/forum/index.php?topic=86.0
Nici pana in prezent (cu 4 zile inainte de referendumul propus) - nu s-au primit raspunsuri la intrebarile punctuale formulate, atat din punct de vedere al legislatiei in vigoare, cat si din punct de vedere de tip business (economico-financiar) [a se vedea detaliile adresei transmise].

Investitii majore in zona Snagov sunt importante si dorite in plan local, dar nu si tulburari si provocari de tipul proiectului precipitat si netransparent “Dracula Parc”. Le invataminte s-au tras anterior? Cauza grabei si netransparentei sa vind din faptul ca locatia este cam aceeasi cu Dracula Parc?
Si la un moment dat, chiar daca vine un adevarat investitor – cine si cum discuta cu acesta? Asa ceva chiar este important pentru comunitate (si de retinut pentru alegerile din 2008).
Fundatia SNAGOV si-a oferit din timp disponibilitatea pentru a contribui la mediatizarea locala a detaliilor proiectului si facilitarea unei dezbateri aferente (ca facand parte din informarea fireasca termenului legal de minim 30 de zile).

Daca s-ar face un referendum ar exista multe alte intrebari mult mai importante pentru referendum:
1) Doriti ca Primaria (in numele comunitatii) de deruleze toate revendicarile de terenuri (de la toate institutiile statului – din ultimii 70 de ani) ?
2) Doriti sa existe o strategie de dezvoltare a localitatii, aceasta sa fie anuntata public si ulterior asumata de primarii urmatorilor 8-12 ani si finantata prin fonduri europene?
3) Doriti sa se pastreze si sa se amenajeze iesiri la lac – pentru locuitori?
4) Doriti ca Parcul Snagov, sa fie amejat si destinatia turistica a localitatii sa fie relansata economic?

Daca ne-am referi numai la islazul comunal, o prima reformulare mai buna (pe fondul situatie) ar putea fi:
a) Doriti ca intregul [deci mai mult de 54 de ha] islaz al comunitatii (utilizat in ultimii 40 de ani de fosta ferma Vlasia) sa i se schimbe destinatia? (de exemplu, sa devina teren destinat construirii de locuinte)
b) Odata schimbata aceasta incadrare/destinatie, ce doriti sa se faca cu el? Sa fie vandut/valorificat la pretul de cel putin 20 Euro/mp (si banii rezultati sa fie repartizat locuitorilor/comunitatii) sau sa aiba una din urmatoarele destinatii? (ex: sa fie dat cu concesiune firmei X pentru proiectul Z despre care ati putut citi 20 de pagini de detalii in ultimele 2 luni)

In ciuda demersurilor din ultima perioada si constatand mentinerea lipsei de informatii, Fundatia Snagov considera ca pentru locuitorii Snagovului ramane oricum un subiect important, cel putin pentru ca:
a) Sunt dorite investitii majore, in special relevante pe parte de turism si care sa creeze si locuri de munca. Nu s-ar dori indepartarea unui investitor serios, din lipsa de professionalism;
b) Islazul comunal ramane un bun comun (chiar daca este aproape de viitoarea autostrada si ideal pentru constructii rezidentiale), asupra caruia trebuie luate decizii bine fundamentate si corelate cu o strategie pe termen mediu/lung)
c) Locuitorii pot decide sa renunte la un drept al lor (estimat in prezent la mai mult de 2.333 Euro/locuitor), daca pot compara cu ceva si apoi si primesc/simt suficienta incredere

In lipsa de informatii, este firesc sa se multiplice presupunerile si interpretarile (inclusiv pentru a incerca sa limiteze macar astfel din scenarii foarte defavorabile), doua dintre acestea fiind urmatoarele:

A] Exista pareri ca de fapt se doreste un tun imobiliar:
a) sub pretextul unei mari oportunitati pentru comunitate, se converteste islazul in teren construibil [pentru ca tot trece si autostrada pe aproape si pretul va fi maxim in acea parte]. Apoi s-ar putea constata la repatizarea cotelor de 12% (o parte vandute de localnici si cumulate in terenuri mai mari), ca numai unii sunt extrem de norocosi.
b) imediat apoi ce s-a schimbat destinatia/utilizarea terenului, pot apare motive/pretexte de razgandire (ca oportunitatea nu ar mai fie atat de buna, ca s-a “blocat” ceva sau de cineva etc – corelat si cu scenariul obisnuit de victimizare)

B] Cel mai trist ar putea fi ca un investitor cu buna credinta, sa ia decizia de investire si apoi sa constate ca planul de afaceri (studiile de piata – pentru o afacere cu foarte acuta sezonalitate) – nu este rentabila. Cine castiga? Constructorul si eventual vanzatorii de pamanturi. Cine ar pierde cel mai tare? Cei care ar da terenul in concesiune, in speranta unei cote din profituri - facute eventual offshore.

Intentia Fundatiei SNAGOV materializata formal si in scris in 15-ian-2008 era de a facilita o discutie si informare publica in care sa fie disponibila o oferta completa si coerenta a unui investitor preocupat de randamentul total al afacerii, buna relatie cu locuitorii, posibilitatea colaborarii cu alti agenti economici locali (complementaritate), forta de munca locala (chiar daca trebuie instruita – fiind un liceu si cu clase pentru turism chiar in Snagov), numarul de locuri de munca nou create, marimea totala a taxelor si altor venituri care ar reveni administratiei/comunitatii – si in ansamblu ar reprezenta un pachet pentru care se negociaza chiar taxele locale pe termen lung.

Ne exprimam speranta ca in foarte putinele zile ramase se vor transmite informatiile lipsa si aduce lamuriri ajutatoare (urmand a se analiza oricum in paralel – ce s-a intamplat de fapt si ce invataminte sunt de tras).
Snagovul are nevoie de investitii majore si locuitorii le doresc. Insa acum terenul chiar este al lor si are o valoare de peste 11.200.000 Euro. Intreaga abordare necesita o abordare mai transparenta si completa, o adevarata dezbatere publica si angajamente clare ale partilor. Prezentul refuz la comunicare si transparenta – doar reconfirma patternul ultimilor 17 ani si reprezinta ceea ce intotdeanuna indeparteaza pe adevaratii investitori.

Anul 2008, fiind un an electoral – consideram ca reprezinta o buna oportunitate si test ca ofertele facute catre locuitori sa fie consistente, logice si cuantificate, astfel incat dezbaterile sa fie cat mai productive.

Despre Fundatia SNAGOV

Scopul Fundaţiei SNAGOV este de a actiona ca un catalizator al societatii civile din zona Snagov (ca punct stabil de initiativa si opinii) pentru:
a) asigurarea unui cadru de comunicare, facilitare, dezbatere, cercetare, initiere, implementare, monitorizare si evaluare - a diversitatii aspectelor ce vizeaza zona Snagov.
b) dezvoltarea, consolidarea si promovarea sustenabila a zonei Snagov din diferitele perspective
Fundatia SNAGOV
Turmac Constantin – Presedinte
Mai multe detalii la: www.snagov.ro/FS si pe FORUM la: http://www.snagov.ro/forum/index.php?topic=86.0
fundatia@snagov.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/fundatia-snagov/referendum-la-snagov-in-3-feb-2008-oportunitate-sau-amagire-exemplu-de-lipsa-de-transparenta