Editura ART lansează «Indistincţia. O cronică a sfârşitului politicii româneşti» de Daniel Barbu

BUCURESTI - 3 noiembrie 2010

Comunicat tip General in Educatie / Cultura

Marţi, 9 noiembrie, la ora 15:00, vă aşteptăm la Absintherie Sixtina (Str. Covaci nr. 16), pentru lansarea celui mai nou volum de publicistică semnat de Daniel Barbu.

Invitaţi să discute despre sfârşitul politicii româneşti şi despre analizele cuprinse în «Indistincţia» vor fi Daniel Barbu, Emil Hurezeanu, Mihai Tatulici, Varujan Vosganian şi Mircea Martin.

«Împărtăşind îngrijorarea lui Habermas faţă de absenţa din spaţiul public organizat după căderea comunismului a ideilor tari, a convingerilor puternice, a proiectelor de societate, însemnările care urmează sunt un sondaj într-o lume asupra căreia domneşte indistincţia. Ele privesc cu precădere
anul 2007, ce se anunţa ca un timp al făgăduinţei. Primul an politic european din istoria României. Ocazie rară pentru toţi cei care îndeplineau atunci un rol sau ocupau o funcţie în stat, în partide, în guvern, în parlament sau în societate să îşi ia răgazul de a elabora o viziune a viitorului comun al cetăţenilor români, de a imagina, dincolo de limbajele tehnocratice şi de pragmatismul obtuz, cum poate (şi cum trebuie) să arate România europeană. Mai mult decât oricare altul de până atunci, anul 2007 s-ar fi cuvenit să fie unul al faptelor şi gândurilor fondatoare şi profetice, precum şi al oamenilor care să le pună în operă şi în pagină. Ar fi trebuit să fie un an vrednic să fie consemnat într-un menolog politic, într-o colecţie calendaristică de idei exemplare şi de modele umane.

Scriind cu regularitate săptămânală despre evenimentele şi personalităţile anului 2007, nu am alcătuit cronica unor promisiuni neţinute, ci anuarul unor făgăduinţe care nici măcar nu au fost făcute. Notele din acest volum sunt doar indirect o sursă istorică1. Nu am rescris, nu am reformulat, nu am reconstituit coerenţe retrospective în ceea ce se prezintă mai degrabă ca serie de instantanee de reflecţie asupra unor întâmplări şi persoane fără de care istoria postcomunismului românesc ar deveni de neînţeles. Cel aflat în căutarea fie a anecdoticului, fie a detaliului pedant va fi dezamăgit. Cartea este, înainte de toate, o mărturie despre felul în care politica trebuie mereu însoţită de propria sa critică şi supusă în permanenţă scrutinului ideilor. [...]

Atunci când viitorul nu mai angajează semnificaţii, nici istoria nu îşi mai merită numele. De aceea îndrăznesc să afirm că, fie şi numai pentru un timp, politica românească nu mai are, începând din anul 2007, o istorie, cel puţin nu una încărcată de sens. Ceea ce înseamnă, simplu spus, că s-a sfârşit.»
(Daniel Barbu,«Explicaţie»).

Textele cuprinse în acest volum au apărut, de-a lungul timpului, în «Ziarul financiar», «Prezent» şi, accidental, în «Adevărul», «Cuvântul» şi «Idei în dialog».

Daniel Barbu (n. 1957) este politolog, eseist, jurnalist şi profesor al Facultăţii de Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii din Bucureşti, al cărei decan a şi fost între 1994 şi 2000. Aflat la conducerea Institutului de Cercetări Politice al Universităţii din Bucureşti, Daniel Barbu a publicat până acum mai multe volume: «Rome, Byzance et les Roumains. Essais sur la production politique de la foi au Moyen Age» (1998), «O arheologie constituţională românească. Studii şi documente» (2000), «Bizanţ contra Bizanţ. Explorări în cultura politică românească» (2001), «Republica absentă. Politică şi societate în România postcomunistă» (2004), «Politica pentru barbari» (2005).

Despre Grupul Editorial Art

După aproape patru ani de activitate, Editura ART s-a fixat în conştiinţa publicului prin cel puţin câteva colecţii: „Cărţi cardinale“, „Demonul teoriei“, „Dulapul îndrăgostit“, seria de autor J.M.G. Le Clézio, precum şi cărţi ilustrate. Nu facem recomandări speciale, lăsăm cititorilor noştri plăcerea şi dificultatea alegerii.
Andra Matzal
andra.matzal@editura-art.ro