Romanii nu trebuie sa comita ilegalitati pentru a intra in tara, deoarece isi vor „ingreuna” si mai mult situatia

BUCURESTI - 24 august 2004

Comunicat tip General in Social

In luna iulie 2004, politistii de frontiera au intreprins procedurile legale fata de 247 cetateni romani care au incercat sa intre fraudulos in propria tara, cu 20% mai mult fata de perioada similara a anului trecut cand au fost depistati 198 romani, ce au „uzitat” de astfel de metode.

Din cei 247 romani, 35 persoane s-au legitimat cu documente de calatorie false ori falsificate sau cu pasaportele apartinand altor cetateni romani, 22 au intrat ilegal in Romania prin trecere frauduluoasa peste frontiera verde, 2 romani au incercat sa intre in tara ascunsi in mijloacele de transport, iar 188 au savarsit alte infractiuni la trecerea frontierei de stat.
Motivatiile principale ale romanilor care au „apelat” la aceste metode au fost urmatoarele:
-intentia de a evita controlul autoritatilor de frontiera straine sau a insela vigilenta acestora, ca urmare a depasirii termenului legal de sedere in strainatate si aparitiei riscului de a primi interdictie de intrare in aceste state;
-dorinta de a insela autoritatile de frontiera romane pentru a nu lua masura suspendarii dreptului de folosinta al propriului pasaport, datorita depasirii termenului legal de sedere in strainatate;
-intentia de introducere ilegal in tara (fara plata taxelor vamale aferente) a unor marfuri cu regim special sau a unor mijloace de transport.
In acest context, va informam ca Politia de Frontiera Romana ia masuri fata de cetatenii romani care se prezinta pentru a intra in tara, in urmatoarele situatii :
a. daca persoanele sunt returnate in baza acordurilor de readmisie, incheiate de tara noastra cu alte state, ca urmare a faptului ca au incalcat prevederile legale ale tarii respective; in acest caz, li se suspenda dreptul de folosinta al pasaportului pentru o perioada de maxim 5 ani, in functie de gravitatea faptei comise si numarul de returnari din alte state.
b. daca se constata ca, persoanele au trecut fraudulos frontiera unui stat strain sau au racolat, indrumat sau calauzit alti indivizi in scopul trecerii ilegale a frontierei unui stat strain; in aceasta situatie, se intocmeste dosar penal, fiind prezentati parchetului teritorial pentru luarea masurilor legale ce se impun.
c. daca se legitimeaza cu un document (pasaport consular) eliberat de reprezentantele diplomatice romane din strainatate, in care sunt inscrise alte date de identitate decat cele reale; in acest caz, se intocmeste dosar penal pentru fals in declaratii;
d. in situatia in care se intoarce dintr-un stat cu care Romania are incheiat un acord bilateral privind termenul legal de sedere si se constatat depasirea acestuia; in acest caz, se suspenda dreptul de folosinta al pasaportului pentru o perioada determinata;
e. retinerea in vederea confiscarii a bunurilor care se incearca a se introduce ilegal in tara.

Din informatiile obtinute in procesul muncii de catre politistii de frontiera, s-a stabilit faptul ca numerosi cetateni romani, datorita lipsei de cunostere a prevederilor legale, “cad” in plasa unor persoane “binevoitoare” care, fie se ofera sa le “aranjeze intrarea in Romania, fara probleme”, fie ii sfatuiesc ca este bine sa “cotizeze” la frontiera pentru a nu fi sanctionati datorita depasirii termenului legal de sedere in strainatate.
Astfel, monitorizand modul de actiune al autoritatilor Schengen si constatand ca pentru depasirea termenului legal de sedere, acestea aplica persoanelor in cauza sanctiuni contraventionale si interdictii de intrare pentru o perioada de la 5 la 10 ani, binevoitorii cauta si identifica cetatenii romani aflati in situatii de acest gen, care doresc sa se intoarca in tara si le prezinta in mod denaturat “riscurile” la care se expun la trecerea frontierei romane – interdictie de iesire din tara, dosar penal, etc.
In acest sens, naivilor li se ofera 2 alternative, dupa cum urmeaza:
-Sprijinul direct constand in inapoierea in tara impreuna cu asa zisele persoane binevoitoare, care se vor ocupa de “aranjarea intrarii fara urmari”, in schimbul unei modeste sume cuprinse intre 100 si 200 Euro;
- Consilierea (contra sumei modice de pana la 50 Euro), cu privire la ce trebuie sa faca in punctul de frontiera la intrarea in tara, “pentru a nu se observa ca a depasit termenul de sedere in spatiul Schengen”.
La frontiera romana, in cazul in care, nu se iau masuri fata de cetatenii romani aflati pe sensul de intrare – datorita faptului ca acestia nu sunt in contradictie cu legislatia tarii noastre – binevoitorii isi atribuie “meritele”( pastreaza banii), facandu-si reclama printre beneficiarii “serviciilor” care, de buna credinta, la randul lor, vor “garanta” pentru ajutorul sigur pe care il pot oferi acestia si altor persoane “aflate in dificultate”
Ca urmare a celor prezentate, folosim aceasta cale pentru a solicita sprijinul reprezentantilor mass-media, in vederea informarii opiniei publice cu privire la aceste metode practicate de doritorii de profituri -cetateni romani - in detrimentul conationalilor lor nostri.
Reamintim, de asemenea ca, in astfel de cazuri si nu numai, persoanele pot suna la numarul de telefon 959, pentru teritoriu si 9590, pentru Bucuresti, unde aspectele semnalate vor fi preluate de catre politistii de frontiera, care vor actiona in consecinta.

Totodata, revenim cu urmatoarele precizari :
Cetatenii romani care se deplaseaza in strainatate in interes particular, in conformitate cu prevederile internationale in materie, au dreptul legal de sedere pe teritoriul oricarui stat Schengen, timp de 90 zile, intr-o perioada de 6 luni, de la data intrarii in primul stat semnatar al acordului.
In situatia in care, in mod intemeiat, apare necesitatea prelungirii acestei perioade, inainte de implinirea termenului de 90 zile, cetateanul roman are obligatia de a se prezenta in fata autoritatilor competente in materie din statului pe teritoriul caruia se afla si de a solicita reglementarea dreptului de sedere.
Daca persoanei solicitante i se aduce la cunostinta faptul ca cererea sa este neintemeiata si, astfel, nu se aproba, aceasta are obligatia de a parasi spatiul Schengen inainte de a se incheia cele 90 de zile, in caz contrar intrand in contradictie cu legislatia in vigoare si atragand dupa sine interdictia de intrare pentru o perioada determinata, aplicarea acesteia fiind atributul autoritatilor de frontiera ale statelor Schengen.
Totodata, orice cetatean roman, inainte de a porni intr-o calatorie in strainatate, are datoria de a se informa la reprezentanta diplomatica a tarii de destinatie acreditata la Bucuresti, cu privire la legislatia si reglementarile statului respectiv.

Politia de Frontiera Romana recomanda tuturor cetatenilor romani, care se deplaseaza in strainatate, sa respecte legislatia statului de destinatie si sa refuze orice “oferta de sprijin si protectie” pentru reintoarcerea in tara oferit din partea oricaror persoane “binevoitoare”, asigurand totodata societatea civila ca va continua sa aplice cu aceeasi strictete si in conformitate cu prevederile legale in vigoare, masurile ce se impun pentru ca traficul de persoane sa se desfasoare in conditii civilizate si fluente, serviciile sale fiind pentru populatie si statul roman.

Despre INSPECTORATUL GENERAL AL POLITIEI DE FRONTIERA

Serviciul de Relatii Publice din cadrul Inspectoratului General al Politiei de Frontiera

Fabian Badila
tel. 408.74.04
igpf2002@yahoo.com

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/inspectoratul-general-al-politiei-de-frontiera/romanii-nu-trebuie-sa-comita-ilegalitati-pentru-a-intra-in-tara-deoarece-isi-vor-ingreuna-si-mai-mult-situatia