U.C.M.R. depune proiectul de lege privind modificarea legii medierii conform deciziei Curtii Constitutionale

BUCURESTI - 3 iulie 2014

Comunicat tip General in Administratie Publica, Politic, Social

Bucuresti, 2 Iulie 2014 - Uniunea Centrelor de Mediere din Romania (U.C.M.R.) anunta depunerea proiectului de lege pentru modificarea si completarea art. 2, art. 58 și art. 601 din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator.

U.C.M.R. depune proiectul de lege privind modificarea legii medierii conform deciziei Curtii Constitutionale

In data de 07 mai 2014 Curtea Constitutionala a Romaniei a admis exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor sus-mentionate: s-a apreciat de catre Curte ca procedura prealabila obligatorie a informarii asupra avantajelor medierii si sanctiunea inadmisibilitatii actiunii de chemare in judecata in cazul in care nu se realizeaza aceasta procedura prealabila, sunt o sarcina inoportuna pusa asupra justitiabilului in conditiile in care procedura se rezuma la o simpla obligatie de informare si nu la incercarea efectiva de solutionare a conflictului prin mediere. Avand in vedere ca prevederile declarate neconstitutionale isi inceteaza aplicabilitatea in termen de 45 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a Deciziei Curtii, se impune modificarea si completarea prevederilor in cauza.

Proiectul legislativ initiat de U.C.M.R. prevede ca, in toate litigiile ce au ca obiect domeniile prevazute de art. 601 din Legea nr. 192/2006, incercarea efectiva a solutionarii acestora prin mediere reprezinta o conditie prealabila pentru introducerea actiunilor la instantele competente; in aceste cazuri partile vor fi asistate in mod obligatoriu de avocati sau consilieri juridici.

Propunerea prevede instituirea sanctiunii partii chemate la mediere care nu raspunde in mod expres invitatiei sau nu se prezinta de doua ori la rand la datele fixate pentru incercarea solutionarii prin mediere, in termen de 15 zile calendaristice de la comunicare, la plata cheltuielilor de judecata ocazionate de solutionarea conflictului de catre instanta competenta, chiar daca a obtinut o sentinta favorabila.

In conditiile in care legea impune indeplinirea unor conditii de fond si de forma, legalitatea acordului de mediere va fi verificata si atestata fie de avocatii sau consilierii juridici ai partilor, in situatia in care acestea au fost asistate pe parcursul procedurii de mediere, fie de un alt avocat ales de mediator cu acordul partilor.

De asemenea, se prevede ca, in caz de neexecutare de bunavoie a clauzelor stabilite prin acordul de mediere atestat de catre avocat sau consilier juridic, partea interesata poate sa solicite executorului judecatoresc indeplinirea tuturor formalitatilor in vederea punerii in executare a acordului de mediere.

Incurajarea si facilitarea medierii de catre stat reprezinta un aspect al unei bune administrari a justitiei si al unui management activ al cazurilor, care la randul lui constituie un aspect pentru obtinerea obiectivului principal, mai ales in cazurile in care sunt implicati bani publici, in mod nejustificat. Propunerea de modificare se fundamenteaza pe exemple legislative functionale in prezent din cadrul unor state-membre ale U.E. precum Marea Britanie si Italia. In acest din urma caz, „medierea obligatorie“ a reintrat recent in vigoare in sistemul juridic italian, motivatia fiind <dispozitii urgente pentru relansarea economiei>”, declara dl. Mugur Mitroi, presedintele U.C.M.R.

Initiatorii mentioneaza in nota de fundamentare a propunerii legislative faptul ca accesul la justitie nu este obstructionat prin instituirea conditiei prealabile a incercarii de solutionare prin mediere a litigiilor prevazute de art. 601 din Legea nr. 192/2006, intrucat partea interesata nu este impiedicata sa isi valorifice drepturile sau sa combata sustinerile adversarului; nu se aduce atingere dreptului de a-si angaja avocat; partile nu sunt obligate sa ajunga la o intelegere, ci pot oricand, in cazul in care esueaza in incercarea de mediere, sa se adreseze in mod liber si direct instantei de judecata - procedura out-of (orice parte are dreptul sa renunte la mediere in timpul desfasurarii acesteia).

Dimpotriva, reglementarea propusa este menita sa ofere si garanteze dreptul si oportunitatea cetatenilor la o procedura rapida si convenabila financiar, prin care acestia chiar sa isi solutioneze efectiv litigiul – servind in acest fel interesului colectiv al bunei administrari a justitiei, prin degrevarea instantelor de judecata si reducerea costurilor. Prezenta obligatorie a avocatilor/consilierilor juridici in cadrul acestei proceduri obligatorii este de natura sa asigure garantia protectiei integrale a drepturilor partilor.

Mai mult decat atat, prin efectul executoriu reglementat prin propunere pentru acordurile de mediere a caror legalitate a fost atestata de avocati sau consilieri juridici, se instituie un instrument de facilitare a bunei administrari a justitiei, protejandu-se interesul colectiv superior.

Uniunea Centrelor de Mediere din România (U.C.M.R.) este federatia nationala infiintata in 2005 care reuneste asociatii profesionale ale mediatorilor din toata tara.

Persoana de contact:

Madalina Calcan

Departament PR U.C.M.R.

Mobil: +40722239261

Tel./fax: +4021320153

Despre Medierea tehnica si Arta

Revista profesionala de mediere "Medierea Tehnica si Arta"
Fondata de FMMM in octombrie 2010, singura revista profesionala de mediere din Europa. Tiparita lunar, se distribuie gratuit in peste 100 de locatii in Romania (organizatii profesionale ale mediatorilor, instante de judecata, primarii, universitati, Biblioteca Centrala Universitara, Institutul National de Magistratura, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Justitiei s.a.m.d.), precum si catre organizatii internationale de ADR

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/medierea-tehnica-si-arta/u-c-m-r-depune-proiectul-de-lege-privind-modificarea-legii-medierii-conform-deciziei-curtii-constitutionale