Precizări MAE cu privire la situaţia consulului din cadrul Ambasadei României la Ankara

BUCURESTI - 14 martie 2016

Comunicat tip General in Administratie Publica, Media / Publicitate, Politic, Social

Pentru clarificarea informaţiilor eronate vehiculate recent în spaţiul public, Ministerul Afacerilor Externe doreşte să sublinieze următoarele:

· Protecţia familiei consulului şi a persoanei sale nu a fost şi nu este periclitată sub nicio formă pe parcursul procedurilor de rechemare în ţară. Protecţia misiunilor diplomatice şi consulare ale României este asigurată, după reglementări deosebit de stricte, specifice asigurării securităţii şi integrităţii unor astfel de obiective. De altfel, protecţia personalului şi a misiunilor din exterior reprezintă o prioritate pentru Ministerul Afacerilor Externe.

Precizări MAE  cu privire la situaţia consulului din cadrul Ambasadei României la Ankara

 MAE subliniază faptul că măsurile luate pentru încetarea activităţii consulului din cadrul Ambasadei au vizat exclusiv spaţiile de lucru din cadrul secţiei consulare şi au devenit imperios necesare ca urmare a refuzului repetat al persoanei în cauză de a proceda la efectuarea operaţiunii obligatorii de predare-primire. Această procedură se referă atât la spaţiile de lucru, aparatura specifică aflată în gestiune, cât şi la documentele de natură consulară. Totodată, menţionăm că în spaţiile de lucru ale secţiei consulare nu este permis accesul persoanelor neautorizate, printre acestea numărându-se inclusiv membrii de familie ai personalului MAE. Având în vedere faptul că activitatea consulară implică operarea de date cu caracter personal, măsurile întreprinse de MAE au ca scop asigurarea protecţiei acestora.

Termenul de încheiere a misiunii în serviciul exterior este determinat de o procedura specifică MAE, nefiind reglementat în legislația muncii. Acest termen este stabilit, de la caz la caz, conform circumstanțelor specifice și include, întotdeauna, perioada de predare-primire.

Conform normelor specifice MAE, activitatea la misiunile diplomatice are caracter permanent, salarizarea în serviciul exterior efectuându-se pentru toate zilele prezenţei la post, inclusiv cele nelucrătoare. De altfel, și din punctul de vedere al legislației generale, termenele sunt în general calculate pe zile calendaristice, cu excepţia cazurilor în care se precizează expres că este vorba de zile lucrătoare.

Subliniem că încetarea misiunii în exterior nu înseamnă încetarea raporturilor de muncă cu Ministerul Afacerilor Externe. Legislaţia muncii impune comunicarea motivelor încetării raporturilor de muncă doar în cazul concedierii.

Ministerul Afacerilor Externe nu va comenta declaraţiile făcute în spaţiul public de către soţia consulului de la Ankara, aceasta aflându-se la Ankara în calitate de membru de familie fără raporturi de muncă cu MAE, fără a avea obligaţia de a cunoaște normele și rigorile specifice MAE.

Despre Ministerul Afacerilor Externe

Informaţii suplimentare:Stadiul îndeplinirii principalelor criterii tehnice de acces în programul Visa Waiver (VWP)I. Securitatea documentelor de călătorie1. Începând cu 18 ianuarie 2010, sistemul de eliberare a paşapoartelor electronice (biometrice) a devenit funcţional la nivelul întregii ţări.2. Toate documentele de călătorie emise de statul român răspund, de asemenea, unor standarde de securitate ridicate.3. Este operaţional un mecanism de transmiterea către Interpol, în termen de 24 de ore, a informaţiilor legate de paşapoartele pierdute sau furate.II. Controlul la frontierăAu fost adoptate numeroase acte normative în vederea combaterii eficiente a activităţilor infracţionale transfrontaliere: - HG 324/2007, de aprobare a Strategiei Naţionale privind Controlul la Frontieră pentru perioada 2007-2010, conţinând măsuri de gestionare coerentă şi eficientă a frontierei de stat a României - HG 1122/2007, de aprobare a Strategiei Naţionale privind Migraţia (2007-2010), conţinând măsuri de control al migraţiei, prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale, acordarea de azil şi integrarea socială a străinilor - HG 1654/2006, de aprobare a Strategiei naţionale de combatere a traficului ilegal de persoane (2006-2010)III. Aspecte legate de imigraţie1. Implementarea la nivel naţional a formatului unic de permis de reşedinţă pe teritoriul României pentru cetăţenii statelor terţe, în conformitate cu prevederile Regulamentului CE 1030/20022. Transpunerea în legislaţia naţională a prevederilor acquis-ului comunitar în domeniul aziluluiIV. Acorduri de cooperare în domenii relevante semnate sau în curs de negociere cu partea americană1. Acordul între Ministerul Internelor şi Reformei Administrative din România şi Departamentul Energiei al SUA privind cooperarea în prevenirea traficului ilicit cu materiale nucleare sau radioactive, semnat la Bucureşti, la 15 septembrie 20082. Declaraţia între Ministerul Internelor şi Reformei Administrative (MIRA) din România şi Departamentul Securităţii Interne din SUA privind principiile de cooperare în vederea întăririi măsurilor bilaterale de securitate pentru călătoriile internaţionale şi cerinţele Programului Visa Waiver, semnată la Washington, la 3 noiembrie 20083. Sunt în curs de finalizare negocierile cu partea americană cu privire la Memorandumul de Înţelegere între Guvernul României şi Guvernul Statelor Unite ale Americii privind activitatea ofiţerilor de securitate de pe aeronave (air marshals).

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/ministerul-afacerilor-externe/precizari-mae-cu-privire-la-situatia-consulului-din-cadrul-ambasadei-romaniei-la-ankara