Programul educațional O poveste despre apă, din 12 octombrie, la Muzeul Național de Geologie

BUCURESTI - 9 octombrie 2009

Comunicat tip General in Educatie / Cultura

La Muzeul Național de Geologie începe din data de 12 octombrie, un nou program educațional - O poveste despre.....apă - adresat elevilor din ciclul primar. Programul îşi propune să sublinieze importanţa apei în existenţa şi evoluţia vieţii pe Pământ.
Pe parcursul celor opt întâlniri lunare, elevii vor învăţa că apa reprezintă o resursă preţioasă şi indispensabilă vieţii terestre, că ea poate da viaţă rocilor, le poate modela şi transforma. De asemenea, vor „face cunoştinţă” cu tipurile de ”relief” create de apă şi cu procesele ce însoţesc apa în călătoria ei prin şi pe Pământ.

Programul educaţional „O poveste despre.....apă” este alcătuit dintr-o parte teoretică şi una aplicativă. Partea teoretică îşi propune definirea şi explicarea unor noţiuni ştiinţifice într-un limbaj familiar, dar şi îndrumarea elevilor spre sursele directe de informare: dicţionare, enciclopedii. La sfârşitul fiecărei lecţii atenţia copiilor va fi probată prin intermediul unor teste de tip grilă sau întrebări cu răspuns deschis.
Partea aplicativă constă în realizarea “Enciclopediei curiozităţilor” care va cuprinde un număr de 10 lucruri neobişnuite, legende, ghicitori sau fabule despre subiectul prezentat în cadrul fiecărei lecţii.
Temele vor constitui o “provocare” adresată imaginaţiei copiilor de a realiza desene, compuneri şi prezentări pe baza informaţiilor primite la lecţie.
Finalizarea proiectului constă în realizarea unei diorame/prezentări cu tema: ”Influenţa activităţilor umane asupra apei”.
În cadrul temei se va trata una din următoarele probleme: ”Poluarea”, ”Încălzirea globală” sau ”Defrişarea”, insistându-se asupra unor aspecte precum:
•Definiţie, surse, mod de manifestare;
•Localizarea fenomenului în spaţiu şi timp;
•Consecinţele fenomenului asupra cantităţii şi calităţii apei;
•Măsuri de combatere.

Obiective:
-dezvoltarea capacităţii de înţelegere a fenomenelor înconjurătoare pornind de la exemple relevante/studii de caz;
-folosirea cunoştinţelor acumulate în cadrul altor activităţi pentru a dezvolta şi susţine propriile ipoteze de lucru;
-cunoaşterea, înţelegerea şi utilizarea în comunicare a noi termeni ştiinţifici;

Desfăşurare:
Programul se desfăşoară în perioada octombrie 2009 – aprilie 2010, urmând ca în luna mai să aibă loc prezentarea proiectului final susţinut de fiecare clasă.

Target: Proiectul se adresează claselor primare care au în programă lecţii de ştiinţe ale naturii şi ştiinţe ale pământului.

Coordonatori:
Elena Tudor, asistent cercetare;
Tatiana Porumbescu, asistent cercetare;
Vlad Ciocă, asistent cercetare.

Participarea la acest program se face prin rezervare la numerele de telefon:
Tatiana Porumbescu - 0766.66.42.84
Elena Tudor - 0764.47.67.22
Vlad Cioacă - 0745.63.93.20

Costul biletului este de 7 lei/elev.
Programul debutează pe 12 octombrie.

Calendar:

1.Octombrie:
Fulg, picătură, abur… ”hainele” apei în natură.
•De ce este Pământul o planetă pe care există viaţă?
•Sub ce forme apare apa în natură şi de ce?
•Poate apa modela relief deja existent pentru a crea ...?
Cuvinte cheie: Stare de agregare, precipitaţii, eroziune, transport, acumulare.

2.Noiembrie:
Carusel de forma şi culoare... Circuitul apei în natură.
•De ce şi cum se deplasează apa? Cine o ajuta şi cine-i stă în cale?
•Cauzele transformării în gheaţă sau vapori. Proprietăţile apei...vizibile şi invizibile.
•Importanţa circuitului apei în natură şi fragilitatea existenţei lui.
Cuvinte cheie: Geosfera, hidrosfera, Oceanul Planetar, gravitaţie, procese de transformare.

3.Decembrie:
Titanii călători... Gheţarii de calotă.
•Călătorie în timp: IceAge – Era de gheaţă;
•Captivi în gheaţă – Mamuţii „relictele” trecutului;
•Oamenii gheţurilor........ mit sau realitate?
Cuvinte cheie: calotă, banchiză, iceberg, glaciaţiune.

4.Ianuarie:
O lume nemişcată...în mişcare – Gheţarii alpini.
•Ce este un gheaţar, cum se formează şi cum poate el transforma roca?
•Despre gheţarii ”de munte”.... unde îi întâlnim, cum se formează, cum se deplasează, ce se întâmplă când se topesc?
•”Omul din Alpi”, o mumie ... îngheţată!
Cuvinte cheie: morena, circ, crevasa, limba ghetarului, lac glaciar.

5.Februarie:
Râurile...arterele planetei Pământ.
•Râuri magice, râuri sfinte... râuri de care se leagă existenţa şi evoluţia oamenilor şi a popoarelor...
•Cât de bine le cunoaştem, cum le folosim şi le păstrăm?
•Forma de vărsare a râului: evantai sau umbrelă?
Cuvinte cheie: apă curgătoare, ”anatomia” unui râu, bazin hidrografic, forma de vărsare.
Studiu de caz: Delta Dunării, formarea şi evoluţia Deltei;
•„Explorator în Dobrogea” - importanţa Dunării în evoluţia poporului român;
•Delta Dunării - rezervaţie a biosferei.

6.Martie:
Marea – sora cea mica a oceanului.
•Ce este o mare şi cât de ”mare” este?
•Pot mările să dispară? Marea Aral ... o mare pierdută.
•Mări ”curioase”: Marea Roşie, Marea Moartă, Marea Caspică.
Cuvinte cheie: apă stătătoare, zona litorală, coastă, faleză şi plajă – forme de ”relief” create de mare.
Studiu de caz: Marea Neagră – o mare ...”continentală”.
•Comunicarea cu Oceanul Planetar;
•Cum este repartizată viaţa în Marea Neagră? - Prezenţa/absenţa oxigenului;
•Curenţi verticali/orizontali.

7.Aprilie:
Incursiune în minunata lume a peşterilor.
•Ce este relieful carstic?
•Care sunt condiţiile necesare formării şi evoluţiei lui?
•Tipuri de relief carstic: în interiorul Pământului (peşteri, avene) şi în exteriorul Pământului (chei, canioane).
Cuvinte cheie: carst, stalactite, stalagmite, draperii, gheţari de peşteră.
Studiu de caz: Pestera Scărişoara – Rezervaţia de...gheaţă.
•Localizare, descriere;
•Particularitaţi: cel mai mare gheţar subteran din România;
•„Formaţiuni” de gheaţă;
•Măsuri de conservare.

8.Mai
Finalizarea programului educaţional „O poveste despre.....apă”
Susţinerea proiectului – ”Influenţa activităţilor umane asupra apei”.

Despre Muzeul National de Geologie

Muzeul National de Geologie adaposteste principalele colectii geologice din Romania, adunate timp de peste 100 de ani, incepand cu anul 1880, incluzand esantioane de mare valoare preluate succesiv din colectiile Biroului geologic si ale Institutului Geologic. Colectarea, conservarea si studierea esantioanelor a demarat o data cu infiintarea, in 1906, a Institutului Geologic al Romaniei.

Muzeul Național de Geologie
Telefon: 021.212.89.52
madalina@geology.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/muzeul-national-de-geologie/programul-educational-o-poveste-despre-apa-din-12-octombrie-la-muzeul-national-de-geologie