PRBAR: Companiile romanesti, in pericol sa mai participe la licitatii

BUCURESTI - 14 mai 2018

Comunicat tip General in Banci / Asigurari

Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare - Reasigurare isi exprima ingrijorarea cu privire la Proiectul Hotararii de Guvern pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta nr. 98/2017.

Comunicat de Presa  PRBAR 14.05.2018

Comunicat de Presa PRBAR 14.05.2018

  

Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare - Reasigurare isi exprima ingrijorarea cu privire la Proiectul Hotararii de Guvern pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta nr. 98/2017.

 

PRBAR a constatat de curand faptul ca in continutul propunerii de modificare  a OUG nr. 98/2017, venita din partea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice (ANAP), mai precis punctele 26, art.42 alineatele (1) si (4), respectiv  art. 29 alineatul (1), prin care asigurarile de garantii emise de catre societatile de asigurare au fost eliminate din categoria  instrumentelor de garantare acceptate in cadrul procedurilor de achizitie publica.

 

PRBAR nu a identificat o fundamentare prealabila sau o chemare la consultari in ceea ce priveste intentia de a elimina posibilitatea clientilor de a constituii aceste garantii prin intermediul societatiilor de asigurare.

Intrate in portofoliul companiilor de asigurari si distribuite aproape exclusiv prin intermediul brokerilor de asigurare, imediat dupa ce criza financiara a fost resimtita de intreg mediul economic romanesc, asigurarile de garantii au cunoscut o dezvoltare chiar peste ritmul de crestere a pietei autohtone de asigurari. Odata cu relansarea economica a mediului de business din Romania, acest tip de asigurare a devenit un instrument necesar companiilor din Romania care intentionau sa participe la licitatii de achizitie publica. Avantajul clientilor era reprezentat de faptul ca pe langa consilierea primita din partea brokerilor de asigurare, costurile si conditiile de emitere erau foarte avantajoase si le permitea clientilor sa isi dezvolte activitatea fara a intampina blocaje in desfasurarea activitatii.

 

Continuand pe acest trend ascendent, in urma studiului emis de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara se poate constata ca in cursul anului 2017, s-a ajuns la un numar de aproximativ 35.000 polite de asigurare de garantii cu prime de asigurare subscrise de aproximativ 170.000.000 Ron. Luand in calcul faptul ca in cursul anului 2017 in SEAP au existat un numar de 8.814 proceduri de achizitie, putem constata cu usurinta ca aceasta forma de garantare era de departe forma cea mai frecvent folosita de catre clienti, iar eliminarea lor poate avea consecinte grave asupra contractelor de achizitie publica.

 

La acest nivel de prime subscrise, acest segment de business se situeaza pe pozitia a patra ca si clasa de asigurari in portofoliile societatilor de asigurari, dar si a brokerilor de asigurare.

Membrii Patronatului, in calitate de reprezentanti ai clientilor pe care ii administreaza in portofolii si ale caror interese le reprezinta, dar si ca antreprenori ai companiilor de brokeraj, majoritatea cu capital romanesc, manifesta reale temeri cu referire la modificarile propuse si considera ca ar putea genera efecte nedorite, cum ar fi scaderea gradului de absorbtie al fondurilor europene, imposibilitatea companiilor de a mai participa la licitatii, atat in cadrul companiilor de constructii dar nu numai.

 

Odata cu disparitia acestor instrumente de garantare este posibil ca anumite companii romanesti sa nu isi mai permita sau sa nu mai poata indeplini conditiile de participarea la licitatii.

 

Putem spune ca in mod direct competitia corecta intre doua produse financiare echivalente este afectata, favorizandu-se sistemul bancar si afectand clientii care trebuie sa blocheze sume considerabile afectand insasi competitia in cadrul achizitiilor publice prin cresterea nejustificata a costurilor, ceea ce in final are un puternic impact negativ in bugetul de stat.

 

Mentionam faptul ca odata cu introducerea HG 395/2016 toate societatiile de asigure s-au conformat imediat cu noile prevederi legale si astfel toate asigurarile de garantii s-au emis numai in format irevocabil si neconditionat, iar plata se facea la prima cerere a beneficiarului asa cum prevedea noua hotarare a guvernului astfel incat beneficiarii sa fie mai bine protejati in cazul unei solicitari de despagubire.

 

De asemenea trebuie luat in considerare faptul ca o astfel de prevedere legala ar avea ca si consecinta iesirea din piata a mai bine de 3 companii de asigurare care se axeaza pe aceasta linie de business.

 

PRBAR, alaturi de celelalte asociatii de profil din industria asigurarilor, a constituit cu operativitate un grup de lucru comun ce va prezenta in scurt timp o propunere de modificare a legislatiei primare prin imbunatatirea produselor existente astfel incat sa corespunda cat mai bine noilor cerinte ale beneficiarilor.

Ne aflam in momentul in care colegii nostri europeni discuta despre transformarea radicala a pietelor de asigurari prin introducerea unor concepte noi ca: insurtech, blockchain etc., in general despre o noua paradigma in asigurari prin transpunerea in legislatia nationala a Directivelor IDD si a iminentei GDPR, dar in acelasi timp asistam la tentativa de a suprima o forma de asigurare extrem de solicitata, cu consecinte economice dintre cele mai impredictibile in randul companiilor de asigurare. Sistand brusc oricare linie de business, si neexistand o alimentare prin prime de asigurare a provizioanelor, orice companie de asigurari va inregistra o crestere accelerata a ratei daunalitatii pe acel segment.

PRBAR isi doreste normalitatea ultimului an si jumatate din industria asigurarilor si evitarea oricaror masuri ce ar putea tensiona din nou mediul economic specific.

 

 

 

Viorel VASILE – Presedinte PRBAR

14 Mai 2018