Senatul respinge stoparea fraudării fondurilor publice prin procedurile abuzive de achiziţii publice sub formă de „pachete”

BUCURESTI - 2 martie 2015

Comunicat tip General in Administratie Publica, Afaceri, Finante / Contabilitate, Politic, Juridic

Fraudarea fondurilor publice poate continua prin procedurile abuzive de achiziție publică sub formă de „pachete” sau produse comasate, chiar dacă acestea nu se subsumează unui obiectiv unitar și nu au o rațiune intrinsecă, datorită inexistenței unui element unificator obiectiv, cum ar fi imposibilitatea utilizării produselor atunci când sunt achiziționate separat și de la furnizori diferiți.

În şedinţa din 25 februarie 2015 a plenului Senatului, cu 73 de voturi ale senatorilor PSD, LC și UDMR, din 102 prezenți, a fost respinsă inițiativa legislativă pentru modificarea OUG nr. 34/2006 privind achizițiile publice, detalii suplimentare aici (VIDEO) http://youtu.be/F_cQeMK7e9U și aici (WEB) http://www.senat.ro/legis/lista.aspx?cod=18290

Urmează votul Camerei Deputaților.

În practica curentă a achizițiilor publice se utilizează frecvent achiziția de produse comasate, definite în documentația de atribuire sub formă de „pachete”.

Comasarea unor bunuri este un procedeu frecvent de fraudare a fondurilor publice, duce la creșterea prețului plătit de achizitorii publici, prejudiciind astfel direct bugetul autorității contractante, prin angajarea nejustificată de fonduri bugetare suplimentare, urmare a interesului unor persoane din cadrul autorității contractante de a favoriza un anumit furnizor prin conceperea pachetului adaptat activității acestuia, îngrădind astfel participarea altor furnizori prin încălcarea principiilor menționate la Art.2 din OUG nr.34/2006 privind: nediscriminarea, tratamentul egal, transparența și libera concurență.

Prezenta inițiativă legislativă propunea soluționarea actualului vid legislativ din OUG nr.34/2006 prin obligativitatea redactării unei note justificative înaintea elaborării documentației de atribuire, atunci când comasarea produselor este inevitabilă, respectiv:

i) definirea obiectului complex cu privire la achiziționarea comasată, „la pachet” a unor produse;

ii) justificarea nevoii dobândirii unui obiectiv cu funcționalitate sau destinație unitară, prin dovedirea pertinentă și rezonabilă a existenței elementului unificator al produselor achiziționate.

Impactul pozitiv al aplicării acestei IL va fi atât asupra mediului concurențial, pt. că va asigura realizarea imperativului constituțional al protecției concurenței reale, efective, oneste și al libertății comerțului, va garanta accesul egal la executarea de contracte finanțate din fonduri publice sau alte fonduri asimilate acestora, dar și asupra bugetului consolidat, atât pe termen scurt, pentru anul curent, cat și asupra utilizării eficiente a fondurilor publice, garantând accesul autorităților contractante la bunuri, lucrări sau servicii în condiții de preț ce reflectă cu fidelitate realitățile pieței.

Lista senatorilor care au votat pentru raportul de respingere a propunerii legislative de modificare şi completare a Ordonanţei de urgenţã nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, 25-02-2015 16:43: http://www.senat.ro/VoturiPlenDetaliu.aspx?AppID=0f974433-31e8-4cc4-a76e-fc70a0e7358a

PSD, Andronescu Ecaterina

PSD, Anghel Adrian

PSD, Arcaş Viorel

PSD, Badea Leonardo

PSD, Belacurencu Trifon

PSD, Bereanu Neculai

PSD, Bodog Florian-Dorel

PSD, Bota Marius-Sorin-Ovidiu

PSD, Bujor Dumitru-Marcel

PSD, Bumbu Octavian-Liviu

PSD, Burlea Marin

PSD, Butunoi Ionel-Daniel

PSD, Calcan Valentin-Gigel

PSD, Chelaru Ioan

PSD, Chiriac Viorel

PSD, Coca Laurenţiu Florian

PSD, Constantinescu Florin

PSD, Cordoş Alexandru

PSD, Corlăţean Titus

PSD, Coste Marius

PSD, Costoiu Mihnea-Cosmin

PSD, Creţu Gabriela

PSD, Cristache Iulian

PSD, Deneş Ioan

PSD, Donţu Ovidiu-Liviu

PSD, Dumitrescu Cristian-Sorin

PSD, Dumitrescu Florinel

PSD, Duruţ Aurel

PSD, Fifor Mihai-Viorel

PSD, Filip Petru

PSD, Firea Gabriela

PSD, Frătean Petru-Alexandru

PSD, Isăilă Marius Ovidiu

PSD, Lazăr Sorin-Constantin

PSD, Mihăilescu Petru-Şerban

PSD, Mitu Augustin-Constantin

PSD, Mocanu Victor

PSD, Moga Nicolae

PSD, Mohanu Nicolae

PSD, Mutu Gabriel

PSD, Nicolae Şerban

PSD, Oprea Ştefan-Radu

PSD, Pavel Marian

PSD, Pop Gheorghe

PSD, Popa Florian

PSD, Purec Ion-Simeon

PSD, Rotaru Ion

PSD, Saghian Gheorghe

PSD, Sârbu Ilie

PSD, Savu Daniel

PSD, Severin Georgică

PSD, Silistru Doina

PSD, Stuparu Timotei

PSD, Suciu Matei

PSD, Tămagă Constantin

PSD, Vâlcov Darius-Bogdan

PSD, Valeca Şerban-Constantin

PSD, Vasiliev Marian

PSD, Vochiţoiu Haralambie

PSD, Voinea Florea

LC, Banias Mircea-Marius

LC, Barbu Daniel-Constantin

LC, Durbacă Eugen

LC, Ehegartner Petru

LC, Mihai Cristian-Dănuţ

LC, Nistor Vasile

LC, Niţă Mihai

LC, Popescu-Tăriceanu Călin-Constantin-Anton

UDMR, Klárik László-Attila

UDMR, László Attila

UDMR, Pataki Csaba

UDMR, Vegh Alexandru

UDMR, Verestóy Attila

 

COMUNICAT DE PRESĂ

București, 2 martie 2015

 

Senator Valeriu Todirașcu

Despre Senat, cabinet senatorial Valeriu Todirascu

http://www.tody.ro/document/Senator-Valeriu-Todirascu-detalii-activitate-parlamentara-2012-2016

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/senator-valeriu-todirascu/senatul-respinge-stoparea-fraudarii-fondurilor-publice-prin-procedurile-abuzive-de-achizitii-publice-sub-forma-de-pachete