Unde-s banii pacienţilor sau modelul ANI pentru Sănătate

BUCURESTI - 20 noiembrie 2013

Comunicat tip General in Administratie Publica, Politic, Sanatate

Nimeni nu vorbește despre suprafinanțarea sănătății care ascunde costuri uriașe și direcționări nejustificate de bunuri și fonduri către feudele baronilor din sănătate, în timp ce subfinanțarea este valabilă doar pentru pacienți când vin la spital, aduc de acasă materiale sanitare și medicamente.

Valeriu Todirascu

Valeriu Todirascu

În sănătate furatul ucide, pentru că în vârful pixului baronilor sănătății stau deciziile cu care se amână aplicărea ghidurilor și protocoalelor clinice, definirea corectă a pachetului de servicii medicale de bază, introducerea card-ului de sănătate, se aprobă suprafinanțarea păguboasă a programelor naționale de sănătate, stabilirea medicamentelor de pe lista de compensate şi utilizarea lor, finanțarea nejustificatată a hemodializei în detrimentul transplantului de rinichi, externalizarea nejustificată a laboratoarelor din spitale și multe altele.

Bugetul actual al sănătăţii este de aproximativ 5 miliarde de EURO anual și este de 5 ori mai mare față de cel de acum 10 ani. Chiar dacă suma alocată a crescut permanent, calitatea serviciilor și problemele financiare ale sănătații nu s-au rezolvat.

Iată cum se cheltuie astăzi cei „3 LEI” alocați ipotetic Sănătății.

Primul LEU acordat Sănătății este deturnat de la pacienți către taxe și impozite, respectiv pentru plata TVA-ului din facturile de achiziții ale spitalelor și plata impozitelor pe salarii ale angajaților.

Al 2-lea LEU acordat Sănătății este deturnat de la pacient prin corupție și are ca efect risipa, furtul și incompetența, a căror beneficiari finali sunt feudele baronilor decidenți din sănătate, fapt confirmat și prin raportul emis la comanda Guvernului României, în ianuarie 2012, de către Institutul Britanic pentru Excelență în Sănătate - NICE International, în care se menționează că în România: "nu există nicio analiză a prețului, a eficienței costurilor, a impactului bugetar total sau a costului de oportunitate pentru sistemul de sănătate de care să se țină seama la alocarea resurselor financiare".

Și, în sfârșit, numai al 3-lea LEU reprezentând o singură treime din toată finanțarea acordată Sănătății, ajunge, de fapt,  la pacient. Doar că această sumă este foarte mică. Ea reprezintă subfinanțarea despre care vorbesc toți, dar care este valabilă doar pentru pacienții plătitori de asigurări de sănătate, pacienţi care, atunci când vin la spital, aduc de acasă materiale sanitare și medicamente. În tot acest timp, primii 2 LEI deturnați de la pacient, despre care am vorbit mai sus, reprezintă suprafinanțarea sănătății, suprafinanțare despre care nu se vorbește deloc și care ascunde costuri uriașe și direcționări nejustificate de bunuri și fonduri. Acestă suprafinanțare este valabilă doar pentru baronii sănătății, care își construiesc feude, bazate pe sănătatea și moartea pacienților, iar mai nou folosesc banii contribuabililor pentru călătorii în jurul lumii, în cele mai exotice țări, în scopul unor așa zise școlarizări.

Subfinanțarea reprezintă astăzi singura temă majoră a Sănătății, doar că orice majorare a fondurilor alocate acesteia va respecta aceiași logică a deturnării fondurilor de la pacient către statul obez și către risipitorii din sănătate. Pentru ca alocarea de fonduri suplimentare sănătății să nu reprezinte o împovărare a cetățenilor cu noi taxe și impozite, orice alocare suplimentară de fonduri la sănătate trebuie aprobată numai împreună cu măsuri care opresc deturnarea lor.

Cum pot fi intorși banii sănătății către pacient?

Primul LEU deturnat către taxe și impozite poate fi întors parțial către pacienți, dacă: i) s-ar diminua cota standard de 24% a TVA-ului aplicată în România, ii) s-ar aplica o cotă redusă de 9% TVA la produsele destinate prevenției şi diagnosticului și iii) s-ar diminua contribuțiile pentru asigurările sociale și de sănătate ale angajaților.

Al 2-lea LEU deturnat către feudele baronilor decidenți din sănătate poate fi întors aproape integral către pacienți, dacă ar fi aplicate recomandările experților britanici de la NICE International http://www.ms.gov.ro/upload/Ministerul%20Sanatatii%20NICE%20ROMANIA%20FINAL%20REPORT.DOC privind înfiinţarea Autorității Naționale de Management în Sănătate (ANMS), nesubordonată politic Parlamentului și Guvernului, care să fie controlată prin audit extern internațional, așa cum dealtfel se întâmplă cu autoritățile de management din domeniul transporturilor, fondurilor  europene și justiției, fiind relevant exemplul controlului efectuat prin audit extern internațional asupra Agenției Naționale de Integritate - ANI, pentru detalii click aici la minutul 47: http://www.digi24.ro/Emisiuni/Digi24/Impartial/Arhiva+inregistrari/Impartial+-+12+august+2013 Funcționarea ANMS ar costa mult sub 10 mln € anual, dar diminuarea risipei, furtului și incompetenței din Sănătate ar depăși cu certitudine valoarea de 1 mlrd € anual.

Guvernul Ponta și ministerul sănătății condus de Nicolăescu-Arafat nu au astfel de preocupări în privința stopării deturnării banilor pacienților. În consecință, orice alocări noi de fonduri către sănătăte se vor realiza ca și până acum prin creșterea taxelor și impozitelor, fiind deturnate în același mod, către statul obez și baronii sănătății.

 

Senator Valeriu Todiraşcu - Partidul Noua Republică

detalii activitate parlamentară: http://www.tody.ro/document/Senator-Valeriu-Todirascu-detalii-activitate-parlamentara-2012-2016

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/senator-valeriu-todirascu/unde-s-banii-pacientilor-sau-modelul-ani-pentru-sanatate