Cultura organizationala – prima sursa de avantaj competitiv

BUCURESTI - 2 aprilie 2007

Comunicat tip General in Media / Publicitate

Miercuri, 28 martie 2007, Crowne Plaza Bucuresti a gazduit cea de-a doua editie din seria “Conferintele CARIERE”. Ca si anul trecut, Cultura Organizationala a constituit capul de afis al evenimentului organizat de Revista CARIERE impreuna cu Human Synergistics.
In conditiile de business actuale, in care resursele tehnologice ale companiilor nu difera foarte mult de la una la alta, devine tot mai evident faptul ca oamenii sunt cei care fac diferenta pe piata. Iar succesul sau declinul unei afaceri depind de profilul cultural pe care compania si-l dezvolta in interior.

Cultura organizationala – prima sursa de avantaj competitiv

Trei subiecte sensibile de cultura organizationala au alcatuit agenda evenimentului: Leadership, Antreprenoriat si Schimbare. Despre propriile experiente in materie, au vorbit sase lideri de organizatii, care au avut ocazia sa-si confrunte perceptiile cu perspectiva “din afara” a consultantilor de business. Discutiile, moderate de catre redactorul-sef al CARIERE, Rodica Nicolae, i-au antrenat rapid si pe ceilalti participanti: presedinti de companii, directori executivi, directori de resurse umane si manageri direct implicati in lucrul cu oamenii.

Adrian Baicusi, directorul general al Siemens Romania, a tinut sa faca de la bun inceput distinctia dintre manager si lider: acesta din urma detine abilitatea de a mobiliza oamenii din jurul sau pentru a-si atinge obiectivele. In aceste conditii, talentul social devine fundamental pentru definirea unui lider. Succesul depinde de sistemul de relatii pe care si-l creeaza: relatii cu incarcatura strategica, relatii la locul de munca si relatii personale.

Prezentarea Cristinei Simion, directorul general al Edipresse AS, s-a concentrat asupra unuia dintre miturile spulberate ale business-ului contemporan: acela ca o firma ar trebui sa angajeze un CEO din afara pentru a stimula o schimbare fundamentala. Cristina Simion s-a declarat adepta cresterii liderilor in interiorul organizatiei, aratand care sunt beneficiile promovarilor interne.

Ilona Ceausoiu, CEO al Philips Romania, a pus in discutie una dintre problemele cele mai arzatoare ale liderului de business: cum sa procedeze cu acele persoane din cadrul companiei care sunt extrem de creative si aduc plus valoare afacerii, dar care sunt incapabile sa respecte politica firmei? Solutia pare a fi crearea unui mediu de lucru favorabil angajatilor cu caracter antreprenorial – a li se acorda in primul rand posibilitatea de a risca si de a gresi.

Marius Persinaru, General Manager al Xerox Romania si Republica Moldova, a vorbit despre faptul ca in spatele succesului oricarei mari corporatii se afla cel putin un mare talent antreprenorial. Dar, pentru ca o firma de mari dimensiuni sa-si pastreze si dezvolte o cultura antreprenoriala, ea trebuie in prima instanta sa-si identifice cultura curenta si, pornind de aici, sa activeze pargiile adecvate de schimbare.

Pentru Radu Enache, Country Manager HP Romania, schimbarea nu mai constituie astazi o situatie de exceptie, ci este regula societatii in care traim. El a propus o interesanta tipologie a managerilor, in functie de modul in care se raporteaza la schimbare Dupa celebrul model al soriceilor carora li se ascunde cascavalul, exista manageri-Mirosila, cei care simt schimbarea inainte de a se produce, Gonila - personaje care actioneaza imediat, Sovaila - cei care nu se pot schimba si Indraznila - persoanele care se afla mereu in cautare de noi oportunitati.

Mihai Ghyka, General Manager al Interbrew Romania, a propus la randul lui o abordare inedita a culturii organizationale, privita dinspre… pomicultura. Astfel, in orice proces de schimbare, trebuie tinut cont de o tipologie umana inspirata din lumea copacilor. Managerul-stejar este stalpul organizatiei, cel cu radacinile adanci, corcodusul – cel care se preocupa mai mult de ceilalti decat de el insusi, caisul este creativul, non-conformistul, pinul are o evolutie care depinde foarte mult de aceea a colegilor sai iar mesteacanul este managerul care “purifica” aerul din jur si ii ajuta pe ceilalti in perioadele de tranzitie.

La finalul fiecarei sectiuni, consultantii de business si-au asumat rolul de a initia subiecte de polemica cu antevorbitorii si de a face publicul sa participe activ la dezbateri. John Sinmihaian, Managing Partner la firma de training Atlas Consel Training Services, a semnalat ambiguitatile pe care tema leadership-ului le genereaza si a propus variante de taiere a nodului gordian. Codrut Pascu, Managing Director al Roland Berger Romania, a insistat asupra diferentelor existente intre teoria si practica schimbarii. Cea mai mare problema pe care consultantul o observa in practica este legata de comunicarea viziunii cu privire la schimbare.

Adrian Stanciu, partener Ascendis si consultant acreditat Human Synergistics, a pus punctul pe i in discutia legata de antreprenoriat: intrebarea este daca organizatiile isi doresc sau nu o cultura antreprenoriala? Unele par mai degraba reticente la stilul antreprenorial iar rezistenta la schimbare vine mai intotdeauna din varful ierarhiei. Primul pas catre schimbare il reprezinta insa constientizarea. In finalul conferintei, Adrian Stanciu a prezentat sintetic rezultatele unui studiu efectuat de Human Synergistics cu privire la cultura organizationala din Romania.