Modernizarea retailului reconfigurează industria sud-est europeană a bunurilor de larg consum

BUCURESTI - 16 mai 2008

Comunicat tip General in Afaceri

Pieţele sud-est europene vor continua să fie scene principale pentru actorii din industria bunurilor de larg consum, aceasta este concluzia primului summit regional dedicat acestui domeniu – Piaţa FMCG Regional Summit, organizat de revista Piata pe litoralul românesc al Mării Negre, la Eforie Nord, între 7 şi 9 mai. Multinaţionalele din producţie şi retail sunt deja prezente în zonă sau se pregătesc să intre, intensificând astfel o competiţie în care companiile locale – naţionale sau regionale – au o singură şansă: să ţină pasul dezvoltării cu giganţii mondiali cu care concurează.

Modernizarea retailului reconfigurează industria sud-est europeană a bunurilor de larg consum

Comunicările prezentate în sesiunile Summitului şi dezbaterile provocate de acestea au scos în evidenţă trendurile care vor marca sectorul bunurilor de consum în regiune în următorii ani. Dezvoltarea retailului modern în ţările Europei de sud-est va continua, însă cu viteze diferite. În timp ce pentru România se aşteaptă o accelerare a acestui fenomen (conform prezentării susţinute de Planet Retail), pentru Bulgaria se preconizează o încetinire a ritmului (potrivit comunicării lanţului Picadilly, Bulgaria).

Factorul timp este critic: retailerii care vor muta primii, care vor ocupa primii puţinele spaţii disponibile vor fi în avantaj în faţa competitorilor; strategia multi-format, orientarea către preţ şi construirea de baze logistice puternice va favoriza dezvoltarea retailerilor în regiune (Planet Retail).
În regiune comerţul tradiţional îşi va diminua semnificativ importanţa în următorii cinci ani, fenomen care continuă trendul observat de la începutul anilor 2000, perioadă în care numărul total al magazinelor a scăzut cu circa 10% (potrivit prezentării MEMRB) pe fondul avansului formatelor moderne de retail care au înlocuit, treptat, un mare număr de magazine mici. Formatele de discount şi hipermarket sunt cele mai potrivite pentru expansiunea, în continuare, în România şi Bulgaria (MEMRB) – cele mai importante pieţe ale regiunii.

Evoluţiile din retail vor determina noi ajustări ale strategiilor de piaţă ale producătorilor şi distribuitorilor, care vor trebui să ţină cont atât de modificările ce vor surveni în comportamentul consumatorilor, cât şi de constrângerile specifice regiunii, care vor continua să se manifeste: penuria cronică de resurse umane şi creşterea costurilor cu forţa de muncă, birocraţie, nivel relativ ridicat al corupţiei, inconsecvenţa autorităţilor, infrastructură şi logistică insuficient dezvoltate. Un gigant multinaţional (Unilever), o companie internaţională mică (Coty), un producător regional (Ficosota Syntez) şi unul naţional (Agricola Bacău) şi-au împărtăşit experienţa căpătată în ani de activitate, punctând câteva elemente cheie ale reuşitei în afacerile cu bunuri de larg consum: gândire inovativă, branduri puternice, distribuţie bună şi parteneri de încredere.

Problemele critice ale industriei bunurilor de larg consum – resursele umane, fiscalitatea, mediul concurenţial – au fost puse în discuţie de consultanţi. Reprezentanţii PricewaterhouseCoopers, Horvath & Partners şi Stanton Chase au avansat idei şi soluţii pentru managementul acestor probleme, intens comentate de participanţii la Piaţa FMCG Regional Summit.

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/senior-interactive/modernizarea-retailului-reconfigureaza-industria-sud-est-europeana-a-bunurilor-de-larg-consum