TOTEM Communication realizează în premieră două studii privind efectul pictogramelor de pe pachetele de ţigări

BUCURESTI - 20 noiembrie 2009

Comunicat tip General in Sanatate

Totem Communication şi Institutul de Pneumologie „Marius Nasta“ au realizat în perioada iulie 2008 - octombrie 2009 două studii de evaluare a impactului pictogramelor de pe pachetele de ţigări asupra populaţiei.

România este una dintre puţinele ţări din lume unde legislaţia de combatere a consumului de tutun prevede existenţa pictogramelor pe pachetele de ţigări. Pictogramele au fost introduse în România începând cu 1 iulie 2008 şi au devenit obligatorii din 1 iulie 2009. Prezenţa acestora pe pachetele de ţigări este în acest moment una dintre cele mai avansate metode de combatere a fumatului.

Primul studiu, Evaluarea impactului diverselor măsuri de control a tutunului, a fost finanţat de Ministerul Sănătăţii şi s-a adresat adulţilor fumători din populaţia generală (800 de respondenţi cu vârsta peste 15 ani). Studiul a constat în realizarea a trei sondaje de opinie: două sondaje au fost realizate în iulie şi noiembrie 2008 (înainte şi la câteva luni după introducerea pictogramelor) iar al treilea a măsurat efectul pictogramelor după aproape un an de la introducerea acestora. Acest studiu, este unul dintre primele din Europa care vizează impactul acestei măsuri de sănătate publică - măsură cu aşteptări deosebite în cadrul comunităţii ştiinţifice internaţionale.

Al doilea studiu, Impactul pictogramelor de pe pachetele de ţigări asupra adolescenţilor din România, a fost finanţat de International Development Research Centre Canada în urma câştigării de către TOTEM Communication a unui grant internaţional. Studiul a fost realizat pe un eşantion de 1500 de adolescenţi (fumători şi nefumători) cu vârste cuprinse între 14 şi 18 ani şi este primul studiu la nivel mondial care evaluează impactul pictogramelor asupra adolescenţilor.

Rezultatele celor două studii demonstrează că imaginile de pe pachetele de ţigări influenţează puternic atitudinea şi comportamentele legate de fumat ale adolescenţilor şi adulţilor din România. Datele indică faptul că atractivitatea pachetelor a scăzut ca urmare a inscripţionării cu imagini şi că mesajele transmise de acestea nu îi lasă indiferenţi pe adulţi şi pe adolescenţi. Aceste schimbări de atitudine reprezintă un pas important în luarea deciziei de a renunţa la fumat.

Prevenirea şi combaterea fumatului a reprezentat unul dintre domeniile de interes pentru agenţia noastră iar multe dintre proiectele de cercetare şi comunicare derulate în ultimii ani au abordat acest subiect. Astfel portofoliul nostru cuprinde peste 10 studii calitative şi cantitative realizate în ultimii şase ani la nivel naţional şi numeroase campanii de comunicare pe teme legate de fumat. Unul din rezultatele obţinute ca urmare a integrării celor două tipuri de activităţi (cercetare şi comunicare) este reprezentat de câştigarea a două premii I (premiul pentru cel mai bun spot în domeniul sănătate şi premiul juriului) şi a unei nominalizări pentru cel mai bun spot TV al anului la categoria social/sănătate la Ad’Or 2005 (studiu la nivel naţional privind fumatul activ şi pasiv, campanie de comunicare – spot TV privind fumatul). Dr. Bogdan Păunescu, Director Cercetare, TOTEM Research

Despre Totem Communication

TOTEM Communication este o firmă specializată în cercetare şi comunicare. De mai mult de 6 ani compania oferă clienţilor săi servicii integrate de cercetare şi comunicare în toate ariile, având expertiză pe subdomenii de nişă din mediul social, medical şi farmaceutic, fiind una dintre puţinele firme de acest tip din România.

Portofoliul TOTEM cuprinde peste 300 de studii calitative şi cantitative cu nivel ridicat de dificultate, realizate în rândul a diverse categorii de populaţii şi care au abordate teme unice în România sau în lume, unul dintre acestea fiind Impactul pictogramelor de pe pachetele de ţigări asupra adolescenţilor din România.

TOTEM Communication dispune de o reţea de operatori de interviu care acoperă toate judeţele ţării şi care conţine subreţele specializate în culegerea de date pe anumite populaţii specifice: medici, magistraţi, persoane defavorizate, persoane de etnie romă sau maghiară etc. Din dorinţa continuă de a îmbunătăţi nivelul profesional al operatorilor cu care lucrează şi pentru a creşte şi în acest fel calitatea serviciilor oferite clienţilor, din anul 2009 TOTEM Communication este furnizor de formare autorizat CNFPA pentru organizarea cursurilor de specializare pentru operatorii de interviu.

Agenţia foloseşte tehnici moderne şi inovatoare de studiere a pieţei, utilizează un sistem propriu de management al calităţii şi colaborează cu numeroşi consultanţi de specialitate din diverse domenii (marketing, management, resurse umane, sociologie, psihologie, medicină).

Clienţii TOTEM Communication sunt firme din sectorul guvernamental şi privat, naţionale şi internaţionale: Guvernul României - Agenţia pentru Strategii Guvernamentale, Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative – Direcţia Generală Anticorupţie, Oficiul Român pentru Imigrări, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, Centrul pentru Politici şi Servicii de Sănătate, Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), JSI Research & Training Institute Inc, Compania Naţională Loteria Română, AstraZeneca, Johnson&Johnson/Janssen-Cilag, Schering Plough, Ipsen Pharma, Abbott Laboratories, Labormed, Fundaţia Soros, KitchenShop, Rompan, International Development Research Center Canada, Council for Leather Exports India, Confederation of Indian Industry. Un alt segment al clienţilor TOTEM este reprezentat de agenţii internaţionale: UNICEF, USAID, UNDP, UNFPA.

Echipa proiectului: Dr. Bogdan Păunescu, Soc. Cătălin Andrei, Dr. Raluca Teodoru, Dr. Alina Negraru, Soc. Bogdan Ciubotariu, Ligia Dumitrescu, Rodica Pieleanu.

Dr. Bogdan Păunescu
Director Departament Cercetare
Tel.: + 40.21.321.50.54/55
Mobil: + 40.741.191.441
bogdan.paunescu@totem.com.ro
http://www.totemresearch.ro
Str. Arh. Gheorghe Sterian, nr. 6, sector 2, 021978, București

office@totemresearch.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/totem-communication/totem-communication-realizeaza-in-premiera-doua-studii-privind-efectul-pictogramelor-de-pe-pachetele-de-tigari