CONFERINTA DE PRESA DE INCHEIERE A PROIECTULUI 'Proiect integrat de sprijinire a dezvoltarii antreprenoriatului prin sistemul turistic in Regiunea Nord - Est'

Iasi - 30 octombrie 2010

Comunicat tip General in Afaceri

Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara 'Ion Ionescu de la Brad' Iasi face cunoscut faptul ca, pe data de 29 octombrie 2010, a avut loc inchiderea proiectului 'Proiect integrat de sprijinire a dezvoltarii antreprenoriatului prin sistemul turistic in Regiunea Nord - Est', finantat de Uniunea Europeana prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, linia de buget Antreprenoriatul, o alternativa de cariera in Regiunea Nord – Est, eveniment marcat printr-o conferinta de presa.

Conferinta a marcat inchiderea proiectului, iar in cadrul conferintei au fost evaluate activitatile din cadrul proiectului si rezultatele obtinute in urma implementarii acestuia.

Aria de interes a proiectului a fost reprezentata de zona rurala din judetele Iasi, Suceava, Botosani si Neamt. Partenerii proiectului sunt institutii de invatamant, autoritati publice, societatea civila din cele patru judete si din strainatate si anume: FEDEI - Fundatia pentru Dezvoltare Economica si Integrare Europeana Iasi, Asociatia Zona Metropolitana Iasi, Directia pentru Agricultura Iasi, Consiliul Judetean Suceava, Directia pentru Agricultura Suceava, Primaria Municipiului Botosani, Prefectura Judetului Botosani, Directia pentru Agricultura Botosani, Directia pentru Agricultura Neamt, Agentia pentru Dezvoltare Regionala Nord-Est si Consorzio Sviluppo e Impresa, Italia.

Derularea proiectului, pe o perioada de 20 luni, a avut drept obiectiv imbunatatirea competentelor antreprenoriale si manageriale ale intreprinzatorilor din zona specificata, prin orientarea acestora catre o optica de dezvoltare rurala integrata cu sistemul turistic.

In esenta, rezultatele obtinute in urma implementarii acestui proiect sunt urmatoarele:

1 analiză turistică regională elaborată. Au fost adunate informaţii în scopul realizării unei baze de date cu punctele de atracţie turistică şi a ofertei turistice existente din regiunea Nord - Est.
a fost elaborată 1 analiză privind situaţiei întreprinzătorilor şi IMM-urilor din zona rurală, sub forma unei baze de date, formată din 2882 operatori economici şi persoane fizice autorizate

 600 de chestionare aplicate, procesate si analizate în vederea elaborării strategiei integrate de dezvoltare.

s-au desfăşurat 4 mese rotunde în judeţele Iaşi, Botoşani, Neamţ şi Suceava, zone din care au fost selectate câte 5 obiective cultural – religioase, în vederea identificării grupului ţintă specific fiecărei zone implicate în proiect.

1 strategie de dezvoltare a antreprenoriatului din zona rurala integrata elaborata și multiplicată sub forma a 500 de broşuri, în vederea:
stabilirii direcţiilor strategice, obiectivelor şi măsurilor de urmat;
informarii reprezentanţilor IMM–urilor existente şi a persoanelor fizice care doresc să-şi deschidă o afacere în domeniul serviciilor în mediul rural, despre oportunităţile de dezvoltare ale micilor afaceri, tradiţional legate de domeniul agroalimentar, agroturistic, artizanat ;
promovarii unei culturi antreprenoriale bazată pe valorificarea produselor locale in stransă legatura cu teritoriul şi dezvoltarea relaţiilor intra- si inter-sectoriale,l prin educarea membrilor grupului ţintă;
promovarii unui standard calitativ înalt, al activităţilor şi serviciilor prestate, prin identificarea unor direcţii de acţiune specifice zonei rurale;
promovarii politicii de integrare verticală şi orizontală, pentru alinierea domeniului la Politica Agricolă Comună Europeană şi corelarea lui, cu cerinţele pieţii;
identificarii modelelor europene care pot fi preluate şi adaptate la necesităţile şi specificul agroturismului integrat ,din România.

selectarea unui număr de 287 persoane (167 barbati si 120 femei) în grupul ţintă, In urma identificarii categoriilor de persoane din grupul tinta au rezultat: 47 de persoane ocupate (angajati) din care 14 barbati si 33 femei; 110 de persoane fizice autorizate, din care 64 barbati si 46 femei; 99 de intreprinzatori (patroni) din care 73 barbati si 26 femei; 31 de someri de lunga durata tineri (grupa de varsta 15 – 24 ani) din care 16 barbati si 15 femei.
 au fost elaborate 1600 de materiale informative suport pentru sesiunile de informare, al caror continut a fost selectat si structurat de expertii din cadrul proiectului sub forma a 2 module de informare;
20 de sesiuni de informare sustinute, in cele 4 judete implicate in proiect (Iaşi, Botoşani, Neamţ şi Suceava), cu un număr total de 331 de persoane, dintre care 144 de femei, pregatiti atat pentru initierea unei afaceri, cat si pentru dezvoltarea competentelor manageriale. La sesiuni au fost pregatiti 115 cursanti, din care 60 femei pentru initierea unei afaceri şi 216 cursanti, din care 84 femei pentru actiuni de dezvoltare a competentelor manageriale. În cadrul sesiunilor de informare, 271 dintre participanţi au completat chestionarul de evaluare a sesiunilor.
au fost organizate 4 workshopuri, cate unul in fiecare judet implicat in proiect, în scopul promovării strategiei de dezvoltare integrată, la care au participat experţi în strategii locale ai autorităţilor locale şi centrale, întreprinzători şi operatori de turism;

a fost creată 1 reţea integrată a antreprenoriatului rural cu sistemul turistic, care este susţinută de portalul ”Antreprenoriat Nord – Est”. Aplicantul şi partenerii din cadrul proiectului au semnat protocolul privind înfiinţarea, susţinerea şi funcţionarea reţelei de dezvoltare a antreprenoriatului rural, integrată cu sistemul turistic din regiunea de Nord – Est. La retea au aderat alte organizatii non profit autoritati publice locale si deconcentrate;

Vizibilitatea, promovarea si informarea privind activitatile si rezultatele proiectului s-a realizat prin :
4000 de pliante de prezentare a proiectului;
6 conferinţe de presă organizate şi 10 comunicate de presa trimise la mass media locală;
1 spot audio şi 1 spot video, difuzate la posturi regionale de radio şi televiziune;
1 siglă de proiect;
1000 de afişe ale proiectului realizate şi distribuite partenerilor, colaboratorilor şi participanţilor la diverse evenimente organizate în cadrul proiectului;
1 Website.

In urma implemetarii proiectului s-a ajuns la urmatoarele concluzii:
Urmare cecetarii, elaborarii analizei SWOT si discutiilor purtate la sesiunile de informare, au reiesit urmatoarele necesitati:

formarea de competente profesionale pentru ocupatii in relatia cu agroturismul si de competente antreprenoriale, in vederea cresterii gradului de ocupare a populatiei rurale din zona tinta si pentru dezvoltare IMM – uri in turism, servicii alte activitati non agricole;
participare efectiva a membrilor comunitatilor rurale in cadrul asociatiilor de dezvoltare comunitara si a GAL-urilor;
colaborarea autoritatilor publice cu membrii comunitatilor in stabilirea strategiilor de dezvoltare rurala locala;
implicarea tuturor factorilor interesati pe plan local, in dezvoltarea turismului integrat: autoritati publice locale, organisme de interes public si privat – ANTREC, asociatii, operatori privati de turism, agenţii de turism, producatori, mestesugari etc.;
dezvoltarea parteneriatelor public-private in promovarea si sustinerea activitatilor de turism prin:
oprograme de publicitate: afisarea pe site-uri a ofertei de turism integrat in zona privind locatii pensiuni, agropensiuni, obiective cultural religioase, produse de enogastronomie specifice, evenimente cultural-religioase traditionale, trasee turistice;
oînfiintarea si amenajarea de trasee tematice (ex: “drumul vinului”, „al olaritului”, „cioplitorilor în lemn”, etc.) specifice zonei finantate prin FEADR 313 ;
oinvestitii în infrastructura la scara mica precum centrele de informare, amenajarea de marcaje turistice, etc. Finantare prin FEADR masura 313 ;
opentru investitiile în interes public negeneratoare de profit, intensitatea sprijinului public nerambursabil va fi de pâna la 100% din totalul cheltuielilor eligibile si nu va depasi valoarea de 200.000 euro/proiect.

Despre USAMV Iasi

Pentru informatii suplimentare: telefon 0232.250.104, fax 0332.816.113, e-mail: proiect10106@gmail.com
Pentru informatii suplimentare: telefon 0232.250.104, fax 0332.816.113, e-mail: proiect10106@gmail.com, persoana de contact: prof. univ. Paul Corneliu Boisteanu - asistent proiect

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/usamv-iasi/conferinta-de-presa-de-incheiere-a-proiectului-proiect-integrat-de-sprijinire-a-dezvoltarii-antreprenoriatului-prin-sistemul-turistic-in-regiunea-nord-est