Cum a afectat coronavirusul lumea sportului

BUCURESTI - 16 iunie 2020

Comunicat tip General in Sport

Pandemia de coronavirus a paralizat industrii si domenii esentiale in intreaga lume, iar specialistii estimeaza ca in urmatoarea perioada ne vom confrunta cu o adevarata criza.

.

.

Sportul se numara printre ramurile cel mai puternic lovite de criza COVID-19, competitii nationale si internationale de anvergura fiind suspendate sau anulate in intreaga lume. Impactul COVID-19 nu este resimtit doar de sportivi, antrenori, cluburi, organizatii, ci inclusiv de mass-media, care atragea castiguri importante din difuzarea competitiilor. Jocurile Olimpice si Euro 2020 au fost amanate pentru anul viitor, competitii interne si internationale au fost puse si ele pe "hold" pana la noi ordine. Indiferent de sport si de popularitatea lui, nimeni nu mai joaca nimic in aproape toata lumea; nu se joaca sporturi de echipa pentru ca riscul de contaminare ar fi foarte mare, nu se mai practica la nivel profesionist nici macar sporturi individuale. Sportivii si antrenorii nu pot conta pe salarii sau pe venituri pe care le aveau in timpul perioadei competitionale.

Marketingul sportiv are si el de suferit. Nu doar cluburile si competitiile cunoscute au sponsori, ci si jucatori importanti, care au devenit in timp imaginea unor companii cunoscute. Este dificil, insa, intr-o astfel de perioada, sa le folosesti imaginea in reclame, intrucat efectul generat ar putea fi invers decat cel asteptat. Intr-o perioada in care omenirea se confrunta cu pierderi imense, cu nesiguranta zilei de maine, afisarea unui chip cunoscut intr-o reclama, despre care lumea stie ca are o viata prospera, ar putea genera furie sau repulsie, iar efectul ar fi contraproductiv.

Indiferent ca vorbim despre campionatele de fotbal importante, precum cel al Spaniei, al Italiei sau al Germaniei, de competitii de anvergura precum Liga Campionilor sau Campionatul European de fotbal, de Jocurile Olimpice sau de NFL ori NBA, lumea sportului este, mai presus de toate, un spectacol comercial. Atentia pe care o atrag astfel de competitii genereaza sute de milioane de dolari pentru companii si pentru industria de televiziune. Specialistii estimeaza ca televiziunile din intreaga lume vor pierde in urma anularii competitiilor sportive in jur de 900 de milioane de dolari. 

In Germania, spre exemplu, s-a decis reluarea campionatului de fotbal, in alte tari, precum Belarus, acesta nu a fost suspendat niciun moment, insa este mult prea putin intr-o lume a sportului atat de urmarita. In Romania echipele de fotbal si alti sportivi au revenit la antrenamente, insa nu se poate vorbi deocamdata de o data sigura a reluarii competitiilor, iar la momentul respectiv cu siguranta jocurile nu se vor desfasura cu public, astfel ca nu se poate pune problema de incasari din vanzarea biletelor.

Suspendarea competitilor nu afecteaza doar cluburile, federatiile, organizatiile si mass-media, ci si microbistul de rand, care, spre exemplu, isi cumparase deja bilete pentru Euro-2020 ori pentru JO 2020 si isi achitase, cel mai probabil, cheltuielile de transport si cazare. Este putin probabil ca acestia sa isi poata recupera banii, intrucat evenimentele nu au fost suspendate sau anulate din vina organizatorilor. Reportarea competitiilor ar putea atrage si prelungirea valabilitatii biletelor, insa in acest moment nu se stie sigur daca evenimentele se vor putea desfasura cu public sau daca tribunele vor ramane goale. 

Cum se va putea castiga din sport in lipsa spectatorilor?

Agentiile de publicitate vor investi mai mult in competitiile sportive care vor fi transmise online sau la TV daca acestea se vor desfasura fara public, intrucat numarul oamenilor care vor urmari transmisiunile va fi semnificativ mai mare, la fel si produsele promovate.

In general, sportul atrage un numar urias de oameni, iar la finalul acestei perioade acestia vor simti nevoia sa se refugieze in ceva care genereaza emotii pozitive, bucurie si speranta. Prin urmare, la reluarea competitiilor marketingul sportiv, care pentru moment sufera, ar putea inregistra o crestere importanta, daca strategiile alese vor fi cele potrivite.