Pentru o piaţă liberă concurenţială a manualelor şcolare şi pentru stoparea farsei manualelor gratuite!

BUCURESTI - 11 aprilie 2010

Comunicat tip General in Educatie / Cultura

Gratuitatea manualelor a fost aplicată cu succes în ţara noastră începând cu anul 1948, când manualul unic elaborat, tipărit şi distribuit pe cheltuiala statului a fost mijlocul eficient de a arăta sprijinul concret al partidului comunist pentru alfabetizarea şi apoi educaţia tineretului.

Gratuitatea manualelor a fost aplicată cu succes în ţara noastră începând cu anul 1948, când manualul unic elaborat, tipărit şi distribuit pe cheltuiala statului a fost mijlocul eficient de a arăta sprijinul concret al partidului comunist pentru alfabetizarea şi apoi educaţia tineretului.
Pentru că a asigurat voturi şi imagine guvernelor postdecembriste, prevederea a fost preluată în actele normative, fără a avea o acoperire practică în efortul financiar al statului, preocupat sa achiziţioneze manuale cât mai ieftine, pe măsura infimului buget alocat.
La rândul lui, obsedat să asigure „obiectivul de partid şi de stat”, aparatul ministerului n-a ezitat să inventeze următoarele măsuri birocratice: praguri eliminatorii de preţ, care au asigurat revenirea manualelor unice, cu preţ de dumping la zeci de discipline (2001-2006); metodologii menite să obstrucţioneze concurenţa şi calitatea, cu scopul unic de a avea cantităţi mari la costuri mici; blocarea noilor generaţii de manuale, deşi la clasele V-VIII s-au împlinit 14 ani de la apariţia primelor ediţii.
Privindu-se în oglinda Europei, România ar avea de ce sa roşească: este singura ţară care îşi amăgeşte elevii şi familiile acestora, promiţându-le prin lege gratuitatea manualelor la învăţământul obligatoriu, fără a avea resursele bugetare corespunzătoare.
Mai cinstit ar fi să procedeze ca Franţa, Marea Britanie, Germania, Italia, Spania, mult mai bogate ca România, sau chiar ca statele din zona est-europeană (Ungaria, Cehia, Polonia, Bulgaria) confruntate cu aceleaşi probleme privind accesul la resurse, care aloca subvenţii cu scop de protecţie socială sau dau libertate şcolilor şi comunităţilor locale să achiziţioneze un număr suficient de exemplare pentru lucrul la clasă şi pentru studiul individual în bibliotecă, celelalte manuale fiind procurate de părinţi de pe piaţa liberă.
În acest fel, s-ar rezolva următoarele probleme:
-Elevii ar avea acces la manuale de calitate, aşa cum cer atât cadrele didactice, cât şi părinţii;
-Editurile s-ar afla într-o competiţie deschisă, ce ar permite şi autorilor să se perfecţioneze constant.
-Cadrele didactice, şcolile şi părinţii ar selecta variantele cele mai potrivite şi ar avea la dispoziţie întregul set de manuale utilizate în învăţământul românesc.
-Fondurile (şi aşa puţine) ar fi utilizate judicios, şi n-ar fi risipite într-un simulacru de generozitate a unui stat care este profund afectat de criză, dar împarte aceleaşi haine vechi şi săracilor şi bogaţilor, obligându-i să le poarte zilnic, chiar dacă aceştia preferă şi ar putea să-şi cumpere ceva de calitate.
-Pentru aceasta, ar trebui ca şi mentalitatea românilor să se schimbe, ei respingând o gratuitate iluzorie a manualelor promise de stat şi acceptând ideea unui acces nelimitat la toate resursele de învăţare existente în şcoală, care să corespundă nivelului calitativ european actual.

Anexam propunerile Uniunii Editorilor din România pentru proiectul Legii Educaţiei Naţionale în speranţa că ele vor fi în atenţia autorităţilor, specialiştilor şi opiniei publice.

Textul existent în proiect
Art. 55 (1) În unitatile de învatamânt public sau privat se utilizeaza numai manuale scolare aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(2) Manualele scolare se elaboreaza si se evalueaza pe baza programelor scolare aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(3) Cadrele didactice selecteaza si recomanda elevilor, în baza libertatii initiativei
profesionale, un anumit manual scolar din lista celor aprobate de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, pentru a fi utilizat în procesul didactic. Cadrele didactice pot selecta si auxiliarele curriculare care optimizeaza calitatea predarii-învatarii-evaluarii.
(4) Elevii din învatamântul obligatoriu public si din învatamântul obligatoriu privat acreditat beneficiaza de manuale scolare gratuite, atât pentru învatamântul în limba româna, cât si pentru cel în limbile minoritatilor, în conditiile legii.
(5) Finantarea achizitiei de manuale scolare se asigura de catre consiliul judetean din sume cu aceasta destinatie din bugetul de stat, precum si din bugetul propriu, în conditiile legii
(6) Auxiliarele curriculare sunt constituite din ghiduri metodologice si materiale didactice care, prin continut, sunt în conformitate cu prevederile legale în vigoare si pe care cadrele didactice le pot selecta si utiliza la clasa, în baza libertatii initiativei profesionale, în scopul îmbunatatirii calitatii procesului educational.


Propunerile Uniunii Editorilor din România

Art. 55 (1) În unitatile de învatamânt public sau privat se utilizează manuale elaborate pe baza programelor şcolare ale Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(2) Se abrogă.
(3) devine (2) Cadrele didactice, în baza libertatii initiativei profesionale, selecteaza si recomanda elevilor titlurile de manuale utilizate în procesul didactic. Cadrele didactice pot selecta si auxiliarele curriculare care optimizeaza calitatea predarii-învatarii-evaluarii.
(4) devine (3) Elevilor din învăţământul obligatoriu public si din învatamântul obligatoriu privat acreditat le este asigurat accesul gratuit la manualele şcolare, atât pentru învatamântul în limba româna, cât si pentru cel în limbile minoritatilor. În acest sens, unităţile şcolare vor achiziţiona de pe piaţa liberă un număr corespunzător de exemplare, atât pentru desfăşurarea orelor la clasă, cât şi pentru studiul individual al elevilor şi cadrelor didactice în bibliotecă.
(5) devine (4)
(6) devine (5)


Textul existent în proiect
Art. 56
(2) Se înfiinteaza Biblioteca Scolara Virtuala si Platforma Scolara de e-learning, astfel încât toate continuturile ce trebuie învatate la scoala, lectiile celor mai buni profesori pentru fiecare disciplina, instrumentele de lucru, exemple orientative de probe de verificare a cunostintelor sa existe si în format digital si sa fie accesibile permanent si gratuit oricarui elev sau profesor.

Propunerile Uniunii Editorilor din România

Art. 56
(2) Se înfiinteaza Biblioteca Scolara Virtuala si Platforma Scolara de e-learning, astfel încât programele şcolare, lecţii ale celor mai buni profesori pentru fiecare disciplină, instrumente de lucru, exemple orientative de probleme de verificare a cunoştinţelor şi alte conţinuturi ce trebuie învăţate la şcoală să existe şi în format digital şi să fie accesibile permanent şi gratuit oricărui elev sau profesor.

Textul existent în proiect
Art. 80 (Atribuţiile MECTS)
(2) f) evalueaza si aproba manuale scolare; asigura finantarea si achizitionarea, prininspectoratele scolare judetene/al Municipiului Bucuresti, de manuale scolare pentru unitatile de învatamânt, conform legii;


Propunerile Uniunii Editorilor din România
Art. 80
(2) f) evalueaza conţinutul proiectelor de manuale şi asigură finanţarea de bază pentru achiziţia de manuale destinată şcolilor.




Despre ASOCIATIA UNIUNEA EDITORILOR DIN ROMANIA

Uniunea Editorilor din Romania- UER (noua denumire a Asociaţiei Editurilor cu Profil Pedagogic şi Cultural) este cea mai importantă asociaţie patronală şi profesională a editorilor din România, care desfăşoară numeroase programe, mai ales în domeniul educaţional şi cultural.
UER a contribuit la apariţia Legii de promovare a culturii scrise, a reuşit să constituie Secţia Naţională IBBY, a organizat în colaborare cu Societatea Română de Radiodifuziune „Târgul cărţii şcolare” şi „Salonul Internaţional al cărţii pentru copii”.
UER are numeroase parteneriate cu instituţii şi asociaţii culturale, editează revista lunară „Universul şcolii”, cataloage, studii şi este preocupată de problemele producţiei şi pieţei cărţii în România şi în Europa.
Istrate Claudiu 0722.512.191
uer@uer.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/aepc/pentru-o-piata-libera-concurentiala-a-manualelor-scolare-si-pentru-stoparea-farsei-manualelor-gratuite