Uniunea Astronomica Internationala anunta declararea Anului International al Astronomiei in 2009

BUCURESTI - 3 noiembrie 2006

Comunicat tip General in Stiinta / Cercetare

27 octombrie 2006, Munchen: Uniunea Astronomica Internationala va coordona Anul International al Astronomiei in 2009. Aceasta initiativa este o ocazie pentru toti locuitorii Pamantului sa dobandeasca o imagine mai profunda asupra rolului astronomiei in imbogatirea tuturor culturilor umane. In plus, ea va servi drept platforma pentru informarea publicului despre ultimele descoperiri ale astronomiei, subliniindu-se in acelasi timp rolul esential al astronomiei in educatia stiintifica.

INTERNATIONAL ASTRONOMICAL UNION
UNION ASTRONOMIQUE INTERNATIONALE

In 1609 Galileo Galilei a indreptat pentru prima data una dintre lunetele sale catre bolta instelata si a facut descoperiri uluitoare care au schimbat pentru totdeauna conceptia omenirii despre lume: munti si cratere pe Luna, o multime de stele invizibile pentru ochiul liber si sateliti in jurul lui Jupiter. Observatoarele astronomice din intrega lume s-au angajat in a dezvalui modul in care sunt formate planetele si stelele, felul in care galaxiile interactioneaza si evolueaza si ce structura si forma are de fapt Universul nostru. Astazi oamenii trec printr-o noua epoca de descoperiri, una la fel de profunda ca aceea pe care Galileo a inaugurat-o atunci cand si-a indreptat luneta catre minunatele nopti instelate in urma cu 400 de ani.

Astronomia, cea mai veche stiinta din istoria omenirii, a jucat de-a lungul timpului un rol important in cele mai multe culturi. Datorita ultimelor telescoape si misiunilor spatiale, astronomia continua sa fie o deschizatoare de drumuri, sporind cunostintele noastre prin furnizarea aproape zilnica a unor descoperiri uluitoare. Anul International al Astronomiei 2009 (IYA2009-AIA2009) va fi o sarbatoare mondiala a astronomiei si a contributiilor sale pentru societate si cultura, stimuland interesul intregii lumi nu numai pentru astronomie ci si pentru stiinta in general, find focalizata in special pe tineret.

IYA2009/AIA2009 are ca scop atat marcarea saltului monumental care a urmat dupa prima folosire de catre Galileo a lunetei pentru observatii astronomice, cat si descrierea astronomiei ca un efort stiintific global pasnic care uneste astronomii intr-o familie internationala, multiculturala, de oameni de stiinta care lucreaza impreuna pentru a gasi raspunsuri pentru unele dintre cele mai importante intrebari pe care le-a pus vreodata omenirea.

Cele mai multe activitati din timpul IYA2009/AIA2009 se vor desfasura la niveluri locale, regionale si nationale. Cateva tari au constituit deja Noduri Nationale pentru a lucra la planificarea si pregatirea activitatilor pentru 2009. Aceste comitete reunesc astronomi profesionisti si amatori, centre de cercetari stiintifice si de comunicare a stiintei.

Fiecare tara va avea propriile sale initiative si va avea in vedere evaluarea propriilor nevoi nationale, in timp ce UAI va juca rolul de coordonator si catalizator al evenimentului la scara mondiala. UAI intentioneaza sa colaboreze cu toate tarile implicate si sa se implice in cat mai multe dintre eforturile prezente de contactare si de educatie din intrega lume, inclusiv acelea organizate de astronomii amatori.

Desi IYA2009/AIA2009 se afla inca in primle sale etape de planificare, au fost deja prezentate numeroase idei foarte interesante. Una dintre ideile de baza este de a aduce Astronomia mai aproape de toti locuitorii planetei, dandu-le acestora posibilitatea atat de a interactiona cu astronomi amatori si profesionisti, cat si de a participa la 'evenimente de astronomie populara', in planetarii si observatoare publice, unde vor avea loc diferite activitati, cum ar fi privirea cerului printr-un telescop si observarea Universului nostru.

Un obiectiv la fel de important este de a face ca organizatiile mai putin avansate din lumea in curs de dezvoltare sa se poata implica in activitatea organizatiilor mai mari si sa isi poata aduce propriile contributii prin intermediul unei uriase retele globale. Avand ca scop trezirea interesului public pentru astronomie si stiinta in tarile in curs de dezvoltare, AIA, pe baza unei rezolutii adoptate de Conferinta Generala a UNESCO in 2005, va lansa Programul de Constientizare a Universului (UNAWE). Un asemenea plan are ca scop dezvoltarea cunostintelor copiilor dezavantajati din punct de vedere economic de pe intregul glob, dezvoltarea intelegerii pe care acestia o au despre lume si demonstrarea puterii gandirii rationale.

AIA2009 este in primul rand o activitate pentru locuitorii Planetei Pamant, care va transmite emotia descoperirii personale, placerea impartasirii cunostintelor fundamentale despre Univers si despre locul nostru in el si, in fine, despre valorea culturii stiintifice.

NOTE

UAI este organizatia astronomica internationala care aduna laolalta aproape 10.000 de astronomi de seama din toate natiunile lumii. Misiunea sa este aceea de a promova si proteja stiinta astronomiei sub toate aspectele sale prin cooperare internationala. UAI serveste de asemenea ca autoritatea recunoscuta din punct de vedere international pentru atribuirea denumirilor corpurilor ceresti si a oricaror formatiuni de pe suprafata lor. Infiintata in 1919, UAI este cel mai mare corp profesional din lume pentru astronomi. Adunarea Generala a UAI are loc la fiecare trei ani si este una dintre cele mai mari si complexe intruniri din calendarul comunitatii astronomice.

n.n. Romania este membru fondator al Uniunii Astronomice Internationale.

=================