Excesul de tutun- atac asupra independenței puterii legislative

BUCURESTI - 7 noiembrie 2019

Comunicat tip General in ONG, Politic, Sanatate

Live site

Când viața și sănătatea adolescenților devin subiect de troc al intereselor comerciale din partea unei industrii
Industria tutunului încearcă, printr-o organizație-paravan pe care o finanțează exclusiv, blocarea reglementărilor care vizează reducerea consumului de tutun în rândul adolescenților români

Începând cu data de 26 Octombrie 2019, proiectul de lege care reglementează produsele din tutun conform cu angajamentele internaționale ale României, cu legislația în vigoare și adaptat la contextul actual al consumului de tutun în rândul adolescenților a intrat în dezbaterea camerei decizionale a Parlamentului României, Camera Deputaților. Au fost desemnate două comisii de raport- Comisia pentru Sănătate și Familie și Comisia pentru Buget, Finanțe și Bănci.

La nici o săptămână după demararea circuitului legislativ, industria tutunului anunță, printr-o organizație-paravan, Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, o așa-zisă dezbatere la Comisia pentru Buget, Finanțe și Bănci a Camerei Deputaților, în data de 12 Noiembrie 2019.

În ciuda anunțurilor publice de asumare a controlului exclusiv al celor trei companii din industria tutunului asupra acestei organizații-paravan, anunțul acestei dezbateri nu menționează nici măcar o dată scopul ei evident. Lipsa de transparență și încercarea de manipulare a forului decizional este cu atât mai evidentă.

Consultanți fiscali aflați în relații contractuale cu industria de tutun sau organizații cu istoric cunoscut de finanțare exclusivă de către această industrie (cum este Asociația Comercianților Mici și Mijlocii din România, o “creație” exclusivă a uneia dintre companiile din industria de tutun) se reunesc în sala unui for decizional în încercarea de blocare a unei inițiative legislative menite să protejeze sănătatea generațiilor tinere actuale și viitoare de impactul unui drog.

Titlul pompos al acestei dezbateri legat de așa-zisul exces de reglementare este menit să mascheze o realitate evidentă- tutunul este singurul produs de larg consum care își ucide jumătate din consumatori. O astfel de realitate trebuie pusă în fața companiilor din industria tutunului care nu doresc să fie reglementate. Astfel de realități au fost și sunt prioritizate de zeci de guverne și autorități legislative ale lumii, care prin decizii asumate merg până la interzicerea completă a accesului unor astfel de produse pe teritoriul lor.

Abordarea europeană a reglementării „extreme” a produselor din tutun are un singur scop- acela de a reduce prevalența consumului de tutun, în special în rândul copiilor și adolescenților și de a limita accesulși expunerea lor la tutun și fumat, sub orice formă. Statele și guvernele lumii au luat și iau măsuri dis-proporționate tocmai pentru a preveni căderea copiilor și tinerilor într-o capcană din care cu greu se vor putea elibera ulterior. Și dacă o vor face vor suferi consecințe iremediabile.

Așa-zisul exces de reglementare clamat de industria de tutun este, de fapt, o obligație legală deja existentă a României, ca semnatar al Convenției Cadru privind Controlul Tutunului încă din anul 2005 și ca urmare a transpunerii ei în lege națională. Absolut toate măsurile de “reglementare excesivă” sunt deja cuprinse în Legea-cadru privind controlul tutunului din 2005(Legea nr. 332/2005). România și-a asumat aceste măsuri la cel mai înalt nivel, extinzându-le de altfel prin Legea de transpunere a Directivei privind Produsele din Tutun(Legea nr. 201/2016).

Propunerea legislativă aflată în dezbatere parlamentară are scopul de a închide vidurile de transpunere datorate inepuizabilei “inventivități” a unei industrii al cărei unic scop este atragerea permanentă a unor alte generații de dependenți. Produsele noi apărute pe piață după anul 2005 sunt, practic, în acest moment, non-reglementate, o situație care încalcă flagrant dreptul copiilor și al adolescenților de a fi protejați în fața acestei industrii rapace.

De asemenea, datele ultimelor studii epidemiologice derulate în rândul adolescenților români de 13-15 ani arată urgența absolută a adoptării de măsuri care să reducă prevalența consumului de tutun la această grupă de vârstă. Ca atare, propunerea legislativă se concentrează, total justificat, exact pe acele măsuri recomandate de către Organizația Mondială a Sănătății drept vitale pentru reducerea consumului la grupa de vârstă 13-15 ani.

În goana după profit, industria tutunului dă, încă o dată, dovadă de cinism. Statisticile arată o realitate îngrijorătoare- 36.600 de români mor anual din cauza efectelor consumului de tutun, iar 4.2% din PIB-ul României este pulverizat din același motiv.

Încercările de manipulare și blocare a procesului legislativ de către industria de tutun nu sunt de dată recentă, ci au făcut obiectul a numeroase investigații de presă globale, precum și a unui proces răsunător în SUA. Toate investigațiile au arătat exact genul de abordare și manipulare pe care îl observăm acum în cadrul procesului decizional din Parlamentul României.

Avem încrederea că reprezentanții românilor din Parlament vor pune sănătatea generațiilor tinere, precum și susținerea largă a acestei propuneri legislative (exprimată prin numeroase studii populaționale) mai presus de interesele comerciale meschine ale unei industrii care în mod fals clamează un interes față de principiile de dezvoltare durabilă ale acestei țări.

Despre Asociatia Generatia Romania Sanatoasa 2035

Ca un semn de determinare în lupta cu cauza nr. 1 de boală prevenibilă în România (consumul de tutun), societatea civilă s-a angajat, în luna septembrie 2016, într-un demers ambițios, dar realizabil- acela ca, în parteneriat cu toți factorii decizionali, să contribuie la adoptarea tuturor acelor politici și măsuri care să permită ca generația care se va naște în anul 2017 să fie nefumătoare la vârsta maturității, în anul 2035. Peste 350 de organizații non-guvernamentale au aderat deja la această inițiativă, printre ele aflându-se organizații medicale, academice, de protejare a drepturilor copiilor, de tineret și protejarea mediului. Strategia Națională Multisectorială pentru prevenirea și reducerea consumului de tutun, dependenței de nicotină și expunerii la fumul de tutun 2017-2035 a fost realizată în conformitate cu principiile și obiectivele Strategiei Naționale de Sănătate 2014-2020 și ale Planului Multianual integrat de promovare a sănătății și educație pentru sănătate, precum și în deplină concordanță cu recomandările organizațiilor internaționale și documentelor la care România este semnatară (Organizația Mondială a Sănătății, Convenția Cadru privind Controlul Consumului de Tutun, Strategia OMS Regiunea Europa pentru Sănătatea Copiilor și Adolescenților 2015-2020, Convenția ONU privind Drepturile Copilului).