Ştiaţi că mătura poate fi înapoiată vânzătorului în termen de 30 de zile?

BUCURESTI - 24 septembrie 2004

Comunicat tip General in Social

Un produs este de calitate atunci când acesta are anumite proprietăţi care îi conferă aptitudinea de a satisface, conform destinaţiei acestuia, necesităţile consumatorilor. Dacă prezintă defecte de calitate şi dacă aţi păstrat bonul de casă, chiar şi matura poate fi înapoiată vânzătorului în termen de 30 de zile de la achiziţionare…va sfatuieste Asociatia pentru Protectia Consumatorilor

Garanţia produselor de folosinţă îndelungată
Răspunderea vânzătorilor pentru calitatea produselor de folosinţă îndelungată, cum ar fi spre exemplu autoturismele, aparatele electrice, audio, video, se întinde pe două perioade de timp distincte şi succesive, respectiv termenul de garanţie şi durata medie de utilizare.

Termenul de garanţie reprezintă limita de timp stabilită de producător, până la care un produs perisabil sau un produs care în scurt timp poate prezenta un pericol imediat pentru sănătatea consumatorului îşi păstrează caracteristicile specifice.

Durata medie de utilizare reprezintă intervalul de timp, stabilit în documentele tehnice normative sau declarat de către producător ori convenit între părţi, în cadrul căruia produsele de folosinţă îndelungată trebuie să îşi menţină caracteristicile funcţionale.

Termenele minime de garanţie sunt stabilite de HG nr. 394/1995 privind obligaţiile ce revin agenţilor economici – persoane fizice sau juridice – în comercializarea produselor de folosinţă îndelungată destinate consumatorilor.

Pentru defectele unui produs de folosinţă îndelungată cel care răspunde în faţa consumatorului este vânzătorul, deoarece prin achiziţionarea produsului respectiv se încheie un contract de vânzare cumpărare între vânzător şi consumator, din care decurg drepturi şi obligaţii pentru ambele părţi contractante.

Astfel, printre obligaţiile vânzătorului se numără şi aceea de a preda consumatorului, odată cu produsul cumpărat certificatul de garanţie şi toate celelalte documente însoţitoare – declaraţia de conformitate, cartea tehnică sau instrucţiunile de utilizare, factura şi chitanţa, precum şi de a demonstra consumatorului, la cererea acestuia, modul de utilizare şi funcţionalitatea produsului cumpărat.

Remedierea defecţiunii produselor de folosinţă îndelungată
Dacă produsul cumpărat se defectează, în perioada termenului de garanţie, consumatorul poate solicita remedierea defecţiunii, înlocuirea acestuia sau restituirea contravalorii produsului care prezintă deficienţe.

Aşadar, prima formă a răspunderii vânzătorului este remedierea acestor deficienţe la unităţile service abilitate, indicate în certificatul de garanţie.

Remedierea defecţiunii trebuie să se facă în termenul limită de 10 zile de la data înregistrării reclamaţiei consumatorului.

Vânzătorul are obligaţia să asigure şi să suporte, pentru produsul reclamat în termenul de garanţie, toate cheltuielile pentru punerea în funcţiune, întreţinerea, repararea sau înlocuirea acestora, precum şi cheltuielile de manipulare, expertizare, montare, ambalare şi transport aferente.

Dacă produsul achiziţionat are mai mult de 10 Kg., vânzătorul este obligat să asigure transportul acestuia de la locuinţa consumatorului la unitatea service, care va efectua reparaţia, precum şi de la unitatea service la locuinţa consumatorului.

Nu trebuie confundat cu transportul unui produs cumpărat de la magazin la locuinţa consumatorului. În acest caz, agentul economic nu este obligat să asigure transportul. Însă nimic nu îl împiedică pe acesta să ofere consumatorului această facilitate gratuit.

Răspunderea vânzătorului nu poate fi angajată dacă defectarea s-a produs ca urmare a nerespectării de către consumator a instrucţiunilor de instalare, punere în funcţiune, utilizare, întreţinere, manipulare, transport şi depozitare, cuprinse în documentaţia care însoţeşte produsul.

Despre remedierea defecţiunii, prestatorul de service are obligaţia de a menţiona în certificatul de garanţie, urmând ca durata termenului de garanţie să fie prelungit cu timpul scurs de la data la care consumatorul a reclamat defectarea produsului şi până la data repunerii acestuia în stare de funcţionare. Prelungirea termenului de garanţie se va înscrie, de asemenea, în certificatul de garanţie de către unitatea service care a efectuat reparaţia.

Înlocuirea produsului de folosinţă îndelungată
A doua formă a răspunderii vânzătorului pentru deficienţele apărute în cadrul termenului de garanţie constă în înlocuirea produsului defect cu un nou produs, care beneficiază de un nou termen de garanţie, care curge de la data preschimbării produsului.

Înlocuirea operează numai atunci când produsul defect nu mai poate fi reparat sau când durata de nefuncţionare din cauza deficienţelor apărute în cadrul termenului de garanţie depăşeşte 10% din acest termen de garanţie.

În aceste două situaţii consumatorul este îndreptăţit să solicite restituirea contravalorii produsului, dar numai atunci când vânzătorul nu mai are produse de acelaşi fel.

Dacă vânzătorul are produse de acelaşi fel, acesta nu este obligat să restituie contravaloarea produsului, putând recurge la înlocuirea acestuia.

Restituirea contravalorii produsului de folosinţă îndelungată
Restituirea contravalorii produsului constituie a treia formă a răspunderii vânzătorului, care, de asemenea, intervine şi atunci când produsul s-a defectat de cel puţin trei ori în prima jumătate a perioadei de garanţiei sau în cazul defectării produsului deja înlocuit.

Repararea sau înlocuirea gratuită a unui produs de folosinţă îndelungată intervine şi atunci când produsul s-a defectat după expirarea termenului de garanţie, în cadrul duratei medii de utilizare, dar numai când defecţiunea s-a datorat unor vicii ascunse. Mai multe detalii despre viciile ascunse ai citit desigur, în numărul din luna septembrie a revistei Vocea Consumatorului.

Restituirea contravalorii produsului se face la valoarea actualizată a acestuia, calculată în funcţie de indicele de inflaţie comunicat de Institutul Naţional de Statistică. Valoarea actualizată astfel calculată nu va putea fi mai mică decât contravaloarea produsului pe care agentul economic obligat la restituire o percepe pentru produse sau servicii de acelaşi fel, în momentul restituirii.

Înlocuirea sau restituirea contravalorii produsului operează numai la cererea consumatorului, care trebuie înaintată vânzătorului.

Despre Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania

Pentru orice alte întrebări şi răspunsuri, sau pentru obţinerea studiului, contactaţi departamentul de PR la numerele de telefon: 021.315.71.49 sau e-mail: ccib@apc-romania.ro, www.apc-romania.ro


021.315.71.49
0722.653.210
relatiipublice@apc-romania.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/asociatia-pentru-protectia-consumatorilor-din-romania/stiati-ca-matura-poate-fi-inapoiata-vanzatorului-in-termen-de-30-de-zile