Organizatiile patronale din Romania cauta solutii strategice pentru viitor

BUCURESTI - 11 iulie 2006

Comunicat tip General in ONG

Intr-un moment in care legea patronatelor este in curs de modificare, se pun probleme legate de reprezentativitate si mai ales de sustinerea intereselor membrilor. Pentru a oferi un forum de discutii organizatiilor patronale din Romania si membrilor acestora, Center for International Private Enterprise Romania (CIPE Romania) a organizat, la initiativa Aliantei Confederatiilor Patronale din Romania (ACPR), o masa rotunda cu tema “Organizatiile patronale din Romania si sustinerea intereselor membrilor”. La evenimentul din 7 iulie au participat reprezentanti a 14 patronate, federatii si confederatii patronale, membrii acestora si reprezentanti ai comunitatii de afaceri. Invitatul de onoare al intilnirii a fost domnul Antonio Penalosa, Secretarul General al International Organization of Employers cu sediul la Geneva.

Domnul Penalosa a subliniat ca problema miscarii patronale din Romania este divizarea. “E nevoie de o voce comuna care sa reprezinte interesele angajatorilor romani. Competitia e necesara in afaceri, dar nu aduce nimic bun pentru organizatiile patronale.” Antonia Penalosa a enuntat cele 11 principii care trebuie sa stea la baza unei organizatii patronale puternice in secolul 21: unitate, putere (care deriva din varietatea sectoarelor reprezentate), profesionalism, finante provenite exclusiv din mediul de afaceri privat, solidaritate, independenta, asumarea rolului de lider de opinie/ agent al schimbarii, flexibilitate, servicii viabile pentru membri, deschidere spre dialog (nu numai cu sindicatele, dar si cu ONG-urile, partidele politice si cu reprezentantii guvernului), vizibilitate generatoare de succes. In opinia domnului Penalosa, miscarea patronala din Romania ar trebui sa se coaguleze intr-o singura organizatie puternica care sa poata reprezenta eficient comunitatea de afaceri.

Reprezentantii organizatiilor patronale prezenti la eveniment au fost de acord cu idea coeziunii, dar nu s-au aratat incintati de idea unificarii intr-o organizatie unica. In ceea ce priveste necesitatea unei legi a patronatelor, parerile au fost impartite. Mihai Manoliu, Secretar General ACPR, considera ca “legea patronatelor nu aduce nimic bun, iar dreptul la libera asociere nu ar trebui ingradit in nici un fel. Patronatele pot negocia si colabora fara o lege care sa reglementeze aceste aspecte.” Antonio Penalosa a spus ca in multe tari nu exista reglementari privind organizatiile patronale, dar ca transperenta in relatiile patronatelor cu partidele politice este absolut necesara.

In ceea ce priveste rolul si imaginea organizatiilor patronale, participantii au agreat asupra faptului ca e nevoie de clarificari atit la nivelul organizatiilor, cit si la nivelul mediului de afaceri si al celui politic. Maria Grapini, Presedinta Federatiei Patronale din Industria Usoara a insistat pe importanta pregatirii viitorilor leaderi pentru organizatiile patronale si a comunicarii clare a mesajului catre membri ca organizatiile patronale nu sint prestatoare de servicii, ci au ca prima functie reprezentarea intereselor membrilor prin lobby si advocacy.

Reprezentantii organizatiilor patronale au reprosat guvernului lipsa de interes pentru punctele de vedere ale mediului de afaceri pe care il reprezinta si lipsa de deschidere pentru un dialog real. Marian Dumitrescu, Vicepresedinte al Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania, a declarat ca asociatiile patronale nu ar trebui sa se bazeze pe bunavointa guvernului si pe crearea unor relatii de prietenie cu reprezentantii acestuia. Adrian Izvoranu, Director General al Confederatiei Patronale a Industriei, Serviciilor si Comertului, a afirmat ca este mai usor sa faci lobby la Bruxelles decit la Bucuresti, dar ca exista o solutie in mai buna organizare a patronatelor pe sectoare, lucru care ar duce la eliminarea competitiei si la o delimitare clara a responsabilitatilor. Intrebat cum ar putea patronatele din Romania sa initieze un dialog real cu guvernul astfel incit acesta sa ia in considerare punctele de vedere exprimate, domnul Penalosa a replicat:”Patronatele s-au implicat prea mult in politica. Politicile publice trebuie influentate prin initiative legislative, printr-o promovare activa a ideilor si opiniilor. In alte tari, organizatiile patronale au creat grupuri profesioniste de lobby si au educat politicienii in sensul deschiderii catre dialog.”

Mihai Rajnita, Secretarul General al Federeratiei Industriei Hoteliere din Romania, considera ca “organizatiile patronale trebuie sa invete de la investitorii straini cum sa se organizeze si sa isi sustina interesele prin lobby si advocacy. De asemenea, sectoarele ar trebui sa se organizeze in federatii patronale ca in unele tari europene.”

In ceea ce priveste relatia dintre organizatiile patronale si membrii, participantii au subliniat lipsa unei comunicari reale prin intermediul careia membri sa isi poata face cunoscute asteptarile si nevoile, iar organizatiile sa isi promoveze actiunile intreprinse in folosul acestora. Unii participanti au declarat ca oamenii de afaceri nu stiu prea multe despre organizatiile patronale pentru ca acestea nu au reusit sa determine nici o schimbare semnificativa pentru mediul de afaceri si ca acestea ar trebui sa contribuie la construirea unei imagini pozitive a omului de afaceri care genereaza venituri si creaza locuri de munca. Pe de alta parte, s-a semnalat si faptul ca oamenii de afaceri sint prea putin dispusi sa se implice in organizatiile patronale ca voluntari, fara sa astepte beneficii immediate.

Concluzia participantilor a fost ca discutiile si colaborarea sint indispensabile pentru stabilirea unor obiective si a unei strategii comune care sa consolideze miscarea patronala din Romania. A existat chiar propunerea organizarii unei conferinte care sa aduca patronatele la aceeasi masa a discutiilor. Domnul Penalosa si-a declarat disponibilitatea de a sprijini acest demers, atit prin experienta organizatiei pe care o conduce, cit si prin prezenta domniei sale in Romania.

Despre Center for International Private Enterprise

Center for International Private Enterprise (CIPE) este o organizatie non-guvernamentala americana cu sediul in Washington DC, fondata in 1983 de U.S. Chamber of Commerce. CIPE a derulat peste 800 de programe destinate dezvoltarii asociatiilor de afaceri din 95 de tari in curs de dezvoltare. Initiativele sale se concentreaza pe dezvoltare institutionala, asistenta tehnica pentru activitati de advocacy si guvernanta corporativa.

Reprezentanta CIPE Romania si-a inceput activitatea in 2000 cu un proiect de trei ani finantat de USAID Romania, proiect destinat dezvoltarii asociaţiilor de afaceri din sectoarele turism, producţie şi tehnologia informaţiei & comunicaţiilor. CIPE Romania a acordat asistenta tehnica pentru dezvoltare institutionala prin seminarii, forumuri si conferinte, prin crearea unor oportunitati de investitii, prin programul sau de finantare si prin programul de experti voluntari.

In 2004, cu sprijin financiar din partea National Endowment for Democracy, CIPE Romania a susţinut crearea Coaliţiei Asociaţiilor Femeilor de Afaceri (CAFA) pentru a oferi femeilor de afaceri posibilitatea să-şi exprime punctul de vedere în procesul de luare a deciziilor la nivel public. In 2005, CIPE Romania a inceput un nou proiect care are ca scop constituirea unei coalitii balcanice a asociatiilor femeilor de afaceri, capabila sa promoveze activ o agenda legislativa pentru imbunatatirea statutului femeii antreprenor si a mediului de afaceri. Totodata, CIPE Romania a demarat si proiectul pentru crearea primului Institut de Management Organizational din Romania.

Pentru mai multe informatii privind programele CIPE Romania, vizitati pagina de web www.ciperomania.org.


Persoană de contact: Corina Schwartz
Str. Mendeleev Nr. 8, Ap. 4, sector 1, Bucuresti
Telefon: 021- 319 69 43
Fax: 021- 319 69 68

cschwartz@ciperomania.org

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/center-for-international-private-enterprise/organizatiile-patronale-din-romania-cauta-solutii-strategice-pentru-viitor