Marea relansare a turismului in Zona Snagov -disproportionata si asezonata cu o infractiune si cel putin 2 abuzuri - Initiator Primaria Snagov
Snagov - 5 septembrie 2013
Comunicat tip Administrativ / Management in Administratie Publica, ONG, Social, Turism
Marea relansare a turismului, initiata de Primaria Snagov: mult zgomot pentru putin, program cu continut disproportionat (in raport cu partimoniul si oferta Snagovului) si asezonat cu o infractiune si cel putin doua abuzuri. Actorii (primar si aceeasi 80% din consilieri – sunt cei care in ultimii 10-12 ani) de fapt au diminiuat si distrus infrastructura si patrimoniul eco-turistic al zonei Snagov.
In perioada 6-7-8 septembrie 2013 Primaria Snagov subventioneaza un eveniment http://www.evenimente-snagov.ro care este prezentat drept o relansare a turismului din Zona Snagov. Dar la o analiza mai detaliata, diferentele dintre declaratia de intentie – program / implementare – rezultate, sunt mult prea mari.
Ca s-ar toca (din nou) bani publici pe (alte) activitati putin eficace si eficiente si foarte probabil nesustenabile (adica, doar acum fac acest eveniment si nu il vor mai continua) - nu este o noutate, caci tine de decorul cotidian al acestor vremuri. Si nici faptul ca se iau teme cu adevarat importante pentru comunitate, reprezentate disproportionat si care (iar) ajung doar sa fie abordate superficial si astfel compromise (si deci ulterior si mai greu de reluat serios). Nici macar ca (astfel) se mai pot ciupi putini bani si prezenta naivilor ca “s-a incercat ceva” dar nu ne-a dat X bani sau nu ne-a lasat Y sa facem (ilegalitatea Z) etc… Deci din astfel de perspective, nimic nou. Si “povestea” nici nu ar mai “capta atentia mediatica”...
Dar Fundatia Snagov, reactioneaza pentru ca initiatorii isi propun sa afecteze (din nou) patrimoniul natural al Zonei Snagov (arii protejate – prin infractiuni), iar faptasii (Primaria Snagov impreuna cu Dolce Vita, Hanul Vlasiei si organizatorul evenimentului Fundatia pentru Democratie, Cultura si Libertate - FDCL) sunt chiar cei care au obligatia legala (215/2001), respectiv ar trebui si avea motive – ca pe termen lung sau corelat cu valorile pe care pretind ca le sustin - sa protejze patrimoniul natural si mai ales aria naturala protejata. Prin comunicatul de presa (21 aug 2013) al Primariei Snagov {http://www.agerpres.ro/media/index.php/comunicate/item/217686-Comunicat-de-pres-Primria-Snagov.html} cat si prin interviul/invitatia primarului Marian Oancea {https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=janl_p6i6SA#t=34} - desi se accentueaza repetat frumusetile naturii (lac si padure) a zonei Snagov, atat in trecut cat si cu ocazia prezentului eveniment, chiar cei in cauza continua sa distruga patrimoniul local. Caci in comunicatul de presa, programul anuntat se termina cu “Bineînţeles nu vor lipsi de acum tradiţionalul foc de artificii şi joc de laser vineri şi sâmbătă noaptea”. Organizat de Dolce Vita (prin managerul sau – care mai are la activ un caz din 2010 cu o suita de 3 infractiuni si 2 contraventii - in curs de clarificare, filmat si prezentat ca flagrant in direct si in https://www.youtube.com/watch?v=VFTiR7LCsF8).
Deci, in 2013, o primarie dintr-o tara membra UE, prin patru initiatori creativi (!), “dezvolta concept” si asigura invitatilor (conform programului prezentat) un rol de spectatori - beneficiari (si deci co-participanti) - la o infractiune. Si pentru ca au si parteneri media, poate o vor prezenta si live (sau la nivel national). Cu o lunga lista de oficialitati invitate, precum: prefect al judetului, presedinte de consiliu judetean, diferiti reprezentanti si chiar ministri (Mediu si Fonduri Europene). Cu sau fara aducerea la cunostinta acestora (din timp). Desi in repetate randuri in ultimele saptamani, Fundatia Snagov i-a anuntat (si in scris) ca elemente ale programului propus, nu sunt legale, acceptabile si normale si pentru ca reprezentantul grupului (dl. Seuleanu Dragos - FDCL) in singura / ultima discutie (22 august) cu Constantin Turmac (presedinte Fundatia Snagov) a sustinut mentinerea in program a focurilor de artificii, Fundatia Snagov a considerat ca nu se poate asocia la un program cu ilegalitati.
Mai mult, Fundatia Snagov considera ca principala implicatie (pentru care Fundatia Snagov a considerat ca este important sa intervina prin acest comunicat de presa) este ca dupa un astfel de “exemplu” (initiat chiar de Primaria Snagov, care are si consilier de mediu si faptuit de altii care au mai derulat activitati in zona gri a penalului si chiar au motive ca autoritatea si respectarea legislatiilor in zona Snagov sa continue a nu se aplica) – multi altii vor dori sa reia si chiar sa exceleze in infractiuni similare. Caci daca nu cunosti, poti prezenta patrimoniul natural si cel cultural al Snagovului, poti oferi ceea ce cunosti: “muzica tare” si “focuri de artificii”. In viziunea “omul – stapanul naturii” + “ce nu cunosc – nu exista” + “legea – sunt eu”, in si la marginea ariei naturale protejate (zona tampon). Ce daca sunt infractiuni?.
Nota: pana in anul 2008 (aparitia custodelui voluntar al ariei naturale protejate) - exista o medie de 7-8 focuri de artificii per saptamana, care datorita custozilor a fost redus la zero in ultimii 3 ani. Prin perseverenta si dovezi multimedia, adrese/comunicate de presa, raportarea punctuala la legislatia existenta.
Deci, Fundatia Snagov considera ca daca Primaria Snagov (si grupul initiatorilor mentionati) deruleaza o astfel de infractiune (si institutiile abilitate nu o sactioneaza chiar in stadiul si forma curenta conform legii 126 / 1995 (republicata in 2011), Art 37 (5) "Tentativa se pedepseste"), se va (re)deschide cutia pandorei.
Si mai vor sa faca acest lucru si cu/pe bani publici. Si isi doresc sa fie si apreciati (de comunitate). Ba chiar mai mult, vor sa invite si diferiti sefi (in special politici) de la nivel judetean si mai sus. Plus mass-media. Probabil pentru a fi siguri ca vor ramane dovezi video cu invitatii in calitate de martori si partasi (care s-au si bucurat / petrecut / sarbatorit si baut din cupe – pe bani publici) cu ocazia incalcarii unor legi (penale) + angajamente internationale (directive europene) etc. Si odata filmati, cei in cauza ce ar mai putea face? Sa recunoasca ca nu au stiut? (si sa se decoteze ca: maturitate, capacitate de perceptie - asociere in societate, etc) sau sa apere (inclusiv) pe cei care i-au implicat in aceasta… “poveste”?
Oare sa fie in stare (grupul de initiativa) sa regizeze o astfel de strategie? Sau este doar ignoranta cu aroganta si nevoie de epatare? Sau mizeaza pe “spate politic”? Chiar cred ca o asa isprava nu ar ajunge repede in paginile internationale? Si pentru ca Primaria Snagov are in subordine si politia locala, acestia ar si putea “veghea” la “pastrarea ordinii si disciplinii” si la indepartarea celor “neportiviti”. Si asa, contravenientii devin cei care mai si cunosc si citesc legile, respectiv le pasa de patrimoniul si viitorul pe termen mediu – lung al comunitatii. Si ar putea veni sa protesteze. De exemplu voluntari si studenti si poate chiar specialisti, care au mai venit in repetate randuri la diferite actiuni de ecologizare dar si inventarieri de specii etc. (caci tot cu incepere din acest weekend, se face si cartarea pentru a 3-a editie Let’s Do It Romania, din 28 septembrie, si la care niciodata Primaria Snagov nu contribuie).
La un moment dat, m-am gandit ca se doreste (de cativa din initiatorii acestui eveniment) sa exploreze (iarasi) daca in noul context (si relatii) politice (USL), la Snagov, legile (penale) s-ar mai aplica. Caci daca nu, exista cativa care au niste nevoi urgente (mai ales imobiliare / constructii / autorizatii – cu probleme). Astfel ca ar putea fi un experiment bun facut sub umbrela si “initiativa” primariei. Caci din 2010, cu greu au reusit sa tot amane cazul penal caz cu 3 infractiuni si 2 contraventii din 2010, cu sprijinul a doi procurori de la Buftea, care le-au tot “uitat” prin sertare timp de circa 3 ani, desi este cel mai spectaculos caz filmat si documentat (audio + video + cu adrese scrise). Atunci au fost atacati custozii care solicitau oprirea unui foc de artificii ilegal vezi detalii la {https://www.youtube.com/watch?v=VFTiR7LCsF8&noredirect=1}.
INCADRARI JURIDICE:
1) focuri de artificii la Snagov Plaja – Parc (aflat chiar in padure si pe marginea lacului, riveran ariei naturale protejate), nu se pot aproba vreodata din cauza legilor:
1a) Legea 126 / 1995 (republicata in 2011) >Art 35 (g) "la o distanta mai mica de 500 m de paduri” (sunt interzise);Art 37 Sanctioneaza orice operatiune fara drept (..) cu inchisoare;Art 37 (5) "Tentativa se pedepseste". Nota: Si Comunicatul de Presa + includerea in programul oficial + refuzarea eliminarii acestora, cand a fost informat in scris de Fundatia Snagov
1b) Ordonanta 57 / 2007 > Art. 28 (1) Sunt interzise activitatile din perimetrele ariilor naturale protejate sau din vecinatatea acestora care pot sa genereze un impact negativ semnificativ asupra speciilor salbatice si habitatelor naturale pentru care au fost desemnate, in lipsa actelor de reglementare specifice.Care se coroboreaza si cu precizarea ca pana la aprobarea Planulu de Management si a Regulamentului ariei naturale protejate, interdicitiile sunt totate (iar “povestea” aferenta intarzierii aprobarii PM+R realizat, inclusiv a neaprobarii prelungirii acordului de custodie, in conditiile in care se deruleaza inca un proiect POS MEDIU chiar pentru realizarea acestuia si inclusiv actuala lege precizeaza explicit ca nu se poate schimba custodele – reprezinta deci alta poveste, care va fi abordata ulterior).
2) activitatile nautice (initial, se dorea fie ceva concursuri, fie o defilare a tuturor ambarcatiunilor reprezentative a riveranilor – si sunt circa 300 in zona) si chiar prin arie, majoritatea fiind cu chile masive, concepute pentru mari si oceane si nu cu fund plat pentru lacuri. Iar o astfel de aglomerare, ar putea avea un impact de mediu (mai ales daca unii vor dori sa faca teribilisme sau concursuri si demonstratii, cum oricum fac cate 2-5 ambarcatiuni si “rup” malurile (ceea ce este de fapt chiar o infractiune si nu contraventie, la randul ei). Si oricum ar necesita un aviz al custodelui, in arie – pentru a fi legal.
3) de fapt, in 30.01.2013 s-a dat (oficial si ireversibil) decizia de emitere a Avizului de Mediu privind Planul de Management al Rezervatiei Naturale Lacul Snagov (RNLS) - Dupa incheierea dezbaterii publice a proiectului de plan propus, inlcusiv a raportului de mediu. Care are prevederi clare (dar ar putea exista unii care sa sustina ca este necesara – ca formalitate – si semnatura Ministului Mediului). Asa ca (in cazul de fata) putem considera (cel putin) prevederile legilor mai generale, prezentate mai sus. Si care sunt suficiente si clare.*) “Pasionatii” sa exploreze si altele legi - la: http://www.fundatiasnagov.ro/ro/index.php?s=408.
Concluzie intermediara: De fapt CINE este GRUPUL TINTA al acestui eveniment? Din interviul primarului, rezulta doar ca vom avea un grup de invitati (“oficialitati” pe care i-a si enumerat).
Dar nici un fel de detalii / estimare a numarului de turisti obisnuiti. “Oficialii” vor avea propriile masini personale. Dar mult doritii turisti (in numele carora s-ar face evenimentul), CUM + UNDE + CAND sa ajunga? Si nu gasim nici un detaliu (de autobuz, de cost cu transportul). Pai maxi-taxiurile din Bucuresti, ce au capacitate de 20 locuri (cu tot cu navetistii uzuali ce ocupa 60-90% din locuri) – cati turisti ar putea aduce? 5-7 turisti, la fiecare “urmatoarea” ora? Si pentru acesti turisti (mai exact) - ce anume va fi gratis si ce cu bani? Si unde este programul de circulatie din zilele respective, intre locatii? Rutier si pe apa. Va fi o masa? Gratis? Unde? Pentru cati / cine? Localnicii au voie sa vina? De ce?
Oare s-a gandit cineva, ce se intampla daca chiar ar veni … + 500 de turisti? Unde mananca (cam in acelasi timp)? Facem serii? Cum? Avem personal (asigurat / pregatit – cu repetitii) in teren? Macar WC-uri? Cine isi asuma (in prezent – fiind sfarsit de sezon) riscul de a cumpara (stoca) mancare pentru +500 de oameni? A facut cineva o evalure (registru) al tuturor riscurilor? Cine se va simti responsabil? Sau ne scuzam penibil?
Ar fi fost adecvat (la o astfel de prima relansare) sa existe un moment in care toti agentii / ofertantii locali sa viziteze pe toti ceilalti si sa isi experimenteze reciproc serviciile (caci nu s-a facut inca asa ceva). Acestia au voie sa mearga in alte locatii? Exista buget si capacitate (transport, mancare si bautura)? De fapt este un eveniment public sau cu circuit inchis?
Dar cum si unde este reprezentat patrimoniul cultural (caci exista si Colectiile Muzeale Snagov ce include si cea mai mare colectie din lume si premiata international, despre Vlad Tepes) si mai ales patrimoniul natural (2 arii naturale protejate – cu 270 de specii protejate, inclusiv planta carnivora etc). De ce primarul afirma in interviu, ca (ulterior) nu mai poate include/primi alti agenti economici locali, doritori sa participe – contribuie? O fi bine? De fapt, la cine se refera cand accentueaza asa ceva? Doua brosuri de prezentare se gasesc la: http://www.slideshare.net/TurmacConstantin/colectiile-muzeale-snagov respectiv: http://www.slideshare.net/constantinturmac/anpls-brosura-prezentare2008aria-naturala-protejata-lacul-snagov-15751684.
Si in final, ce indicatori de evaluare am putea avea pentru acest eveniment? Un plus de 300 de turisti (obisnuiti - suplimentari fata de cei 80-150 existenti in prezent in intreaga zona Snagov, per weekend? Si ce cost revine per fiecare client nou? 15.000 Euro/300 => 50 euro/turist? O fi bine? Dar vor fi macar 300? Si cati dintre acestia vor reveni?
Sau se mizeaza pe o solutie de “turism politic”? Adica mai apar 3-5 autocare cu niste oameni (nu stim cine sunt – 4 x 50 = 200 – care sunt disciplinati si cand ii intrebi ceva, doar se vor uita urat la tine). Dar oare acestia vor mai reveni vreodata pe cont propriu? Ca turisti obisnuiti. Sigur? Pai in urmatorii 3 ani, sunt deja inscrisi la alte 3-7 excursii similare per an si nu au timp. Si de ce sa sponsorizam asa ceva (cu bani publici)? Din putinul bugetului local si mai ales, de ce am cerut agentilor locali, sa sponsorizeze (contribuie) – la o actiune care ar avea (mult prea putini) turisti adevarati?
Sau (alt grup tinta) sunt riveranii locali, care vor defila cu ambarcatiunile lor in fata “turistilor obisnuiti”. Si cand trag la mal, care din cele 3-4 categorii potential prezente (tragere la sorti?) vor avea voie la masa gratuita (caci bugetul total este mic). Propunem ca turistii obisnuiti sa ramana sa priveasca ambarcatiunile, si proprietarii acestora sa manance gratis impreuna cu noii guvernanti, pentru networking. O masura buna este sa nu cumva sa acceptam mass-media in afara celor “siguri”, acreditati. Caci cine stie ce ar putea vedea, poza, spune. Si sa aducem si niste body-guarzi. Caci poate ar veni din greseala si vre-un localnic, doritor si curios sa vada cum relanseaza turismul local in beneficiul comunitatii, acest eveniment. Etc…
Dar, de fapt localnicii – nu pot conta ca si potentiali turisti. Dar ar putea conta electoral (mai tarziu). Ca asa este obiceiul la Snagov. Ce facem? Avem in program si niste evenimente. Vor fi platiti ca si figuranti? Munca voluntara. Cu acte sau doar asa? Sa le dam doar o masa? Cati sa fie? Pai pot da bine in pozele finale (de succes) si in caz de nevoie sa sugeram ca sunt turistii. Bun, atunci “se aproba” si ei. Fara localnici nu vei putea face evenimentele din program. Deci de 15.000 Euro, rulam si simulam (local - intre noi) niste activitati de turism. Si o decontam ca relansare a turismului. Ca nu ar fi prima data.
Pai cate (alte) evenimente similare au mai fost in ultimii 10 ani, facute in numele relansarii turismului zonei Snagov? Ce am invatat din ele? Am dori sa facem ceva diferit? Mai mereu – doar mese pentru alt set de guvernanti – dintre care in final, cativa au cumparat cate un teren. Pai si acest este DOAR un eveniment de promovare imobiliara in fata unui grup tinta elitist (caci numai acei “oficiali” ar putea avea – face ceva bani)? Cel mai “celebru” a fost “Festivalul Millenniul III” (si cu zero consecinte – conform anunturilor). Si scenariile se repeta si acum: “Sa vina noii guvernanti, sa vada si ei Snagovul, sa isi doreasca niste terenuri, sa ia de la “noi” – avem ceva proaspat amenajat chiar la Gara Snagov – si promitem oficial diverse lucruri care nu se vor intampla si batem palma festiv, complacandu-ne ingaduitori la o prima infractiune, focul de artificii”. Si daca nu iese, cautam/gasim vinovati. Va fi usor. Deja anticipam.
Poate chiar o asociere cu Fundatia Snagov prin utilizarea unei sigle a evenimentului care preia prea multe elemente din sigla Fundatiei Snagov. Am solicitat deja organizatorilor modificarea de urgenta a acelei sigle, pentru a nu crea confuzii. Caci consideram ca dupa 7 ani de munca in zona, avem o recunoastere, pozitie, valori transmise si in nici un caz nu dorim sa se creeze mesaje contradictorii in comunitate / piata. Si anume ca am “comutat” de la preocupari ecologice si de conservare si am trecut la organizarea de evenimente si programe care anunta, cum e in comunicatul de presa, “Bineinteles nu vor lipsi de acum traditionalul foc de artificii si joc de laser vineri si sambata noaptea”. Cu atat mai mult cu cat sigla noastra (cu toate elementele ei) este inregistrata si la OSIM.
Oare la ultimele 3 “info – trip”-uri organizate in ultimii 3 ani de Fundatia Snagov cu sefii a top agentiilor de turism din Romania, de ce nu au participat si reprezentanti de la Primaria Snagov? Si aici – acum, de ce acestia nu reprezinta un grup tinta? Stiti ca acesti oameni au si facut evaluari scrise ale ofertei locale si cu ceea ce si-ar dori sa vada schimbat? Una este sa le trimiti o invitatie (inca este timp) dar mare diferenta este sa si vina!
Dar au fost adusi in zona si specialisti internationali, care si ei au scris recomandari.
Ba Fundatia Snagov a si scris si depuns un proiect de relansare a eco-turismului in intreaga zona. Care initial a si fost aprobat. 200.000 Euro. Si la care (in scris) Primaria Snagov a fost invitata sa intre ca partener (si nu a raspuns la adresa / invitatie). Iar ulterior evlauatorii s-au razgandit. Cu scuza – explicatia ne-oficiala ca (poate) trebuie sa ramana o zona linistita. Asa ar dori unii. Nu am mai contestat, caci am optat (ca strategie) pentru un profil / vizibilitate mai redusa si sa realizam - terminam inventarierea speciilor din zona. Si a fost o alegere mai buna. Nici in prezent nu as alege acel proiect in locul celui de mediu. Dar cel mai bine ar fi fost sa se deruleze ambele. Sau, in viitor, sa se realizeze acel proiect. Nu conteaza cine l-ar face. E un proiect bun, complet, profesionist.
Dar participiarea la targul de turism din toamna si apoi la cel din primavara – poate fi o idee buna? Snagovul a fost (deja) reprezentat 3 ani. Fara bani din granturi sau subventii. Si (la fel) a fost realizata o harta turistica a zonei. Si vederi si plicuri omagiale. Etc. Conteaza?
De fapt, de ce nu avem niste indicatori ai acestui eveniment, macar ca la proiectele cu fondurile europene? (caci organizatorul evenimentului este specialist). Iar primarul Snagovului tocmai (cum declara in interviu) “nu mai vrea sa mai greseasca” (cu banii publici). Oare cum arata contractul pentru cei 15.000 Euro? Cert este ca primarul nu asociaza/percepe raspunderea cu cheltuirea banilor. Doar (fata de primarul / perioadele anterioare) – doreste sa se greseasca mai putin. Poate ca este suficient.
Nota: Programul rezultat (oricum ar parea) a suferit deja o suita de ajustari (taieri) masive. Care ar merita o trecere in revista. Si care poate era mai interesant daca nu ar fi fost adnotate de Fundatia Snagov. Si astfel programul ar mai fi inclus o suita de atractii paradoxale, dar sigur amuzante. Dar o revenire / expandare a acestora, se face – la nevoie/cerere.
Vina deteriorarii patrimoniului natural al zonei Snagov in ultimii 8-12-20 de ani, revine in principal facilatorului local, adica Primarilor din comuna Snagov, care au luat taxele si dat aprobarile (inclusiv verbale – fara acte) pentru constructiile (pontoane, debarcadere, garaje) de la malurile intregului lac. Ignorand existenta de dovezi precum orto-fotoplanuri si de 12 ani, Google Earth cu Time-Line. Deci, si dupa aparitia legii 5/2000 (cand au aparut doua arii naturale - fata de Rezervatia complexa Snagov infiintata in 1952 si care de fapt nu a fost explicit abrogata). Legea 5 avand sanctiuni penale clare, per tip de activitiate. Rezultatul concret la Snagov, a fost doar ca s-au inmultit echipajele de lucru la negru care “rezolvau” “oamenii importanti” cu ajutorul “primarilor de treaba”. Si mai ales a crescut viteza cu care acestia lucrau. Si asa au rezultat destufizari, betonari de mal, compactari de maluri, care au facut mult rau biodiversitatii si sunt interzise (nu se pot face nici cu aprobari) – dar numai asa este mai… palpitant (si scump pentru doritori, care ulterior de teama sau in contul reducerii de pret gen TVA, diferite alte taxe, impozit pe profit etc - vor asigura protectie).
Ceea ce ar putea conta pentru agentii economici locali de turism, ar putea fi:
1) numarul de turisti reali suplimentari care ar putea apare in urma unui astfel de demers. Pe durata evenimentului de 3 zile, dar mult mai important ar fi daca ar (re)veni ulterior. Insa e posibil ca incasarile totale din acele 3 zile, sa fie comparabile (sau chiar mult mai mici) decat intreaga subventie a primariei de 15.000 euro.
2) dovada unei oferte integrate, coerente si de o calitate minima – pentru niste potentiali turisti. Care nu vin doar pentru oferta unui singur agent economic (doar cazare, doar mancare, doar 1-3 activitati). Ofertele curente, individuale acoperind doar 1-3 ore din cele 5-9 ore de acoperit ca suite de activitati. Ceea ce lipseste in prezent.
3) un plan complex si de durata de promovare (relansare), care ar necesita un buget de cel putin 200.000 Euro, corelat in special cu sezonalitatea (in special inceputul de sezon), in mai multe etape, cu grupuri tinta, mixuri de campanii si canale, etc. Ceva profesionist si asumat contractual. Nu din categoria balcanica “hai sa mai gasim un motiv de cheltuiala – cu marja pentru initiatori” si sa ne specializam doar in suite de “relansari”.
4) demersuri pentru atestarea intregii comune / zone ca statiune turistica (deci si macar parti din comunele Gruiu si Ciolpani), pe criteriul obiectiv al unitatii lac + paduri (desi administrativ, in prezent, impartirea este foarte diferita). Nu doar Snagov-sat. Si care nici el (daca suntem seriosi) – nu indeplineste cerintele din grila. Dar (inca odata) Primarul “vede” in acest eveniment, o oportunitate pentru turism sau imobiliara? Revedeti interviul si ascultati cu atentie si urmariti si vocea si gesturile. Devine si mai clar?
Pentru presa (mass-media) avem o suita de noutati (in premiera):
1) 270 in loc de 5+1=6 specii protejate si rare in Zona Snagov (unde exista si doua arii naturale protejate), adica de 45 de ori mai multe decat stia/presupunea Ministerul Mediului. Cifrele se bazeaza pe studii stiintifice de inventariere de fauna, flora, habitate. Si rezultatele se datoreaza initierii si derularii proiectului POS MEDIU de catre Fundatia Snagov (care a intampinat foarte multe obstacole si bariere administrative dar si de alta natura, pentru a fi descurajat, intarziat.
2) Adunarea a 2500 semnaturi pentru Petitia de Salvare a Biodiversitatii si copacilor seculari din Zona Snagov (2300 semnaturi semnate pe formulare si circa 250 prin http://www.petitieonline.ro/petitie/11541143).
3) Agitatie printre speculatorii imobiliari - Mai ales cei care care au dobandit terenuri in moduri neclare si in special cativa, care au si construit fara acte, in padure (V3), sau au obtinut niste acte, care daca le reanalizam cronologic + context + fundamentari, rezulta o multime de surprize. Agitatia se datoreaza si zvonurilor (din ultimele 6-12 luni) legate de aceste inventarieri si confirmarea oficiala a existentei mai multor specii protejate prin lege, care ar putea duce la o radicala schimbare a importantei habitatelor si deci a noilor cerinte/obligatii de conservare – pe terenurile in cauza. Caci asa este legislatia internationala, la care a aderat si Romania. Cu aplicabilitate mai ales pe terenurile riverane lacului si mai ales pentru padurile din zona – din care majoritatea oricum erau protejate si pe moment ramane un mister cum totusi au putut – aparent – sa treaca de la Romsilva la proprietari privati. Cert este ca recunoasterea oficiala a existentei unor specii de conservat/protejate, reduce lichiditatea terenurilor (pentru cei ce le-au luat doar pentru a le revinde).
4) Primarul de Snagov – “Canuta om sucit” sau ce?
4a) Declara ca vrea sa relanseze turismul in Zona Snagov, dar incepe cu cheltuieli (si nu investitii) si mai ales incearca sa laude (selectiv) ceea ce abia mai exista. Concret, de cand a inceput ca si consilier la Primaria Snagov, a sustinut (sau macar tolerat) distrugerea infrastructurii mostenite. Ba chiar a fost si sef de comisie la vanzarea plajei Snagov. Si membru de baza / fidel / longeviv in echipa de consilieri din primaria Snagov – la alte schimbari de regimuri de terenuri si vanzari ale primariei Snagov. Active si terenuri din care se puteau pastra si face si o iesire/plaja decenta la lac pentru localnici, baze proprii, infrastructura fara de care statutul de statiune nu este indeplinit. Nici in 2008, cand trebuia completata documentatia pentru a mentine Snagovul ca statiune, nu s-a sesizat. Dar nici ca primar in octombrie 2012, cand Fundatia Snagov a organizat o reuniune (de urgenta si a facut si teleconferinta cu directia avize din minister) – nu a mai facut ceva concret. Astfel incat, in intreg procesul de decotare si decadere din “Snagov statiune turistica de interes national” catre actuala incadrare “Snagov sat – statiune turistica de interes local” – a avut rol activ. Dar ca la revolutie, de cealalta parte a baricadei. Sau cel putin “a dormit pe el”. Si acum, brusc ii pasa. Ce sa facem? Sa strigam in cor cu entuziasm (cu un buget de 15.000 Euro) - “Am invins!!!?”Cand de fapt, se pare ca doreste sa auto-propuna un nou schimb de terenuri intre Parcul Snagov si Gara Snagov. Rezultatul ar putea fi tot in sensul reducerii alternativelor si patrimoniului comunitatii. Ambele terenuri fiind in fond (in trecut) alternative ale Primariei Snagov de a mentine / realiza macar unul din parcurile necesare pentru a mentine statutul de statiune, macar pentru Snagov sat. Asadar, de fapt, acum ar trebui stopat procesul de dezmembrare si distrugere a infrastucturii turistice. Ceea ce se vede de fapt ca si continuitate a preocuparilor si rezultatelor, este o suita de schimburi: dam vaca pe capra apoi pe cocos etc. Si la fiecare astfel de schimb, cu o marja oarecare ramasa la intermediari. Iar acestia catre ce tind? Ce ar putea obtine la sfarsitul sfarsitului? Niste proprietari ai unor “bucati” de teren sau constructii, fara padure (defrisata intre timp) si langa un lac fara stuf (care nu se va mai filtra) si care nu poate fi secat precum Colentina? Si care se va eutrofiza accelerat (caci lotusul indian invaziv – oricum ocupa circa 10 hectare si nu ne intereseaza)? Si actualii proprietarii padurilor (alta poveste) – ce ar putea dori? Fie sa le vanda cu ceva profit, fie ei construiasca ceva. Sau cei care vor cumpara de la ei. Deci, oricum, presiunea ar fi in aceasta directie. Si abia atunci, intrebarea care rezulta ar fi: Valoarea ramasa a terenurilor / constructiilor va creste sau scadea? Acum “pretul” ridicat este dat de verde, natura, padure, lac, liniste, arii protejate. La vanzare (si chiar primarul Snagovului) stie in promovare (cum poate) sa le mentioneze. Dar de fapt doar se accelereaza o masacrare a biodiversitatii existente. Pe care nu o pot aprecia caci nu au participat la nici o prezentare (nici dezbaterile publice) si nici cele circa 14 evenimente/oportunitati la care au fost invitati in scris. Asa ca acestia (..) de fapt (in practica) contribuie consecvent la reducerea sanselor de completare a unei suite cu care Snagovul sa poata opera in turism.
4b) Primarul face eforturi sa vorbeasca cat mai rar si cel mult despre “frumusetile naturii locale” si nu cumva sa ii scape ceva despre ariile naturale protejate. Despre patrimoniul natural. In raport cu care pastreaza traditia Primarilor de Snagov. Caci, ar supara/speria sponsorii din zona afacerilor imobiliari (cu care are schimburi de “lectii” (vezi internet). Si mai ales are un raport de conflict intern (anterior Primarul Musat Apostol declara public ca nu stie ce pasarele ar fi vazut custodele pe la Snagov, dar el continua sa sprijine investitorii seriosi si ca este convins ca in curand va rezulta ca nu este de fapt nimic relevant si de conservat pe la Snagov. Si da. A rezultat. 270 de specii protejate in loc de 5+1=6. Adica un patrimoniu enorm. Si ar fi ajuns si o singura specie, pentru a continua / fundamenta statutul de arie naturala protejatea. Iar fostul consilier loial si disciplinat de atunci (actualul primar de Snagov) doar si pastra locul in “cor”. Invata si astepta.
Asa ca dovada facuta de un grup de cercetatori independentei ca exista atat de multe specii si de valoroase, este exact opusul profetiilor facute si promisiunilor facute comunitatii locale si “investitorilor seriosi” din care acum o parte au constructii si modificari de mal, fara nici un fel de acte. In mod normal confirmarea cresterii valorii patrimoniului natural – in sine – ar trebui sa fie o veste foarte buna pentru comunitatea locala. Dar ar trebui si “tradusa”. Si pentru Primarii respnsabili si seriosi, care astfel au oportunitati (legate de natura – arii protejate – mediu) in fond s-ar multiplica temele, programele, proiectele prin care sa acceseze finantari pentru infrastructura si in final sa multiplice atractiile zonei Snagov (si deci turisti, noi firme, locuri de munca etc). Dar (si) acest primar, doar se intristeaza. Caci acele programe, nu pot da bani “pe loc”. Cum un tun imobiliar, poate. Si deci nu vorbesc despre ea. Oare cat timp? In a cui paguba? A utilimor / cativa speculanti imobiliari, aflati si acestia la ultima carte. Deci ce va fi de facut dupa un posibil ultim abuz, in 1-4 luni – de catre primar? Dar in restul mandatului? Ce alege?
5) (Pont) Ziaristii sa implice/intrebe Primarul Snagovului detalii specifice legate de patrimoniul natural sau cultural. Traditia consilierilor si primarilor de Snagov, este sa nu cumva sa stie – invete – vorbeasca despre asa ceva. Caci a veni / participa la suita de evenimente a Fundatiei Snagov (sustinute, onorate si in parteneriate cu Ministerul Culturii, Muzeul Bucuresti, diferite organizatii si asociatii internationale) – se pare ca nu face bine consilierilor si primarilor de Snagov. Dovada: singurele doua tentative/exceptii au fost doi cei mai tineri de la Primaria si asta doar in ultimele 12 luni. Si ce s-a intamplat apoi cu ei? Pai a fost viceprimarul Mihai Anghel prin iunie 2012 la o patrulare – monitorizare pe lacul Snagov cu custodele si la sediul Fundatiei si iata ca recent a fost mazilit (nu mai e vice-primar). Caci dadea semne de gandire si independenta. Apoi, un alt nou – tanar consilier, a vorbit pozitiv de Fundatie si in prezent este amenintat cu excluderea.
6) Desi exista “Colectiile Muzeale Snagov” (pe parte de patrimoniu cultural – nu a fost niciodata vizitat de Primarii din Snagov (si de doar 2 consilieri – neoficial). Caci Fundatia Snagov se ocupa activ cu protejarea mediului si asa ceva este neplacut pentru afaceristii imobiliari locali. Caci numai asa pot iesi bani imediat. Caci cu turismul si mai ales cultura este greu si extrem de neinteresant.
INVITATIE: Sambata 7 sep 2013 intre orele 16:00 si pana duminica orele 14:00, Fundatia Snagov invita jurnalisti, fotografi si cameramani (si independenti) precum si voluntari, sa explorati patrimoniul natural si cultural al zonei Snagov si impreuna sa parcurgem si lacul si o parte din paduri – inclusiv cu rol de patrulare / preventie, pentru eventualele abateri si ilegalitati (initiate + realizate deci – chiar de autoritatea locala). Cu aceasta ocazie, vom prezenta concret:
a) 3 scurte filme informative-educational-demostrative (toate cu imagini si secvente video din zona Snagov), care sa ilustreze impactul ca (factori antropici) ai valurilor, ambarcatiunilor, focurilor de petarde si artificii (zgomote si vibratii) asupra speciilor de fauna si flora. Ca si (alta / noua) contributie a Fundatiei Snagov (si premiere la nivel national) legate de conceptie – abordare – realizare – exemplificare.
b) 1-4 mostre de exemple de abuzuri (cu conditia de a primi pe loc si eu o copie a inregistrarilor si a dreptului de a le folosi si noi – dar nu primii – caci nu avem posibilitatile materiale de a plati profesionisti pentru astfel de nevoi). Numarul total de locuri disponibile (cel putin pe vaporas este de 12 persoane si ne rezervam dreptul de a alege – criteriile folosite fiind impartialitate, obiectivitate, profesionalism, credibilitate ca nu se vor face colaje si interpretari scoase din context).
Despre Fundatia SNAGOV
www.FundatiaSnagov.ro
Prezentul comunicat poate fi accesat si in pagina: http://www.fundatiasnagov.ro/ro/index.php?s=928.
-
Constantin Turmac - Presedinte
-
Pentru telefon si e-mail click aici
- FUNDATIA SNAGOV
-
Pagina contact: Contact FUNDATIA SNAGOV