Cum pot marile companii romanesti sa isi reduca costurile la energia electrica

BUCURESTI - 17 iulie 2007

Comunicat tip General in Industrie

In ciuda recentelor creşteri de preţ la energia electrică, există diferite modalităţi la dispoziţia consumatorilor pentru a-şi reduce semnificativ costurile curente la energie Ele sunt uşor de implementat şi influenţează diferiţi factori precum preţul energiei electrice, penalizările şi consumul. Mai mult, aceste măsuri îmbunătăţesc calitatea reţelei şi reduc nevoia de a mai apela la experţi în energie, economisind astfel resurse.

Cum pot marile companii romanesti sa isi reduca costurile la energia electrica

Punct de plecare
În prezent companiile româneşti se confruntă cu creşteri de preţuri semnificative la consumul de energie electrică. Pe de o parte, acestea sunt cauzate de creşterea cererii de electricitate la nivel regional. Pe de altă parte, producţia de energie din România este limitată din cauza reducerii producţiei hidro, generată de secetă. Mai mult, Bulgaria se confruntă de asemenea cu o reducere a producţiei cauzată de închiderea unei centrale nucleare. O cerere crescută, coroborată cu o reducere a resurselor, generează recentele creşteri de preţuri. Cu toate acestea, în funcţie de statutul prezent al fiecărei companii (consumatori > 10 GWh/an) se pot lua diferite măsuri care să stabilizeze şi chiar să reducă costurile la consumul de energie electrică.


Caz concret – Petrom SA
Horváth & Partners este compania de consultanta manageriala care a ajutat Petrom SA sa implementeze masuri de optimizare o costurilor cu energia electrica. Datorita trecerii de la un consumator captiv la unul eligibil, Petrom a reusit sa isi reduca substantial preturile platite pe electricitate. Mai mult, un centru de management al energiei nou implementat la recomandarile Horvath & Partners ajuta in prezent Petrom sa isi imbunatateasca estimarile de consum de energie electrica si consumul in sine.
Ca rezultat, platile de penalizare au devenit in 2006 mai mici de 0,1% din totalul costurilor cu energia electrica. Nu in ultimul rand, analiza retelei si a imbunatatirilor aduse la retelele conexe au contribuit la reduceri de costuri suplimentare in cadrul Petrom, ceea ce a rezultat in economii totale de pana la 20% in ceea ce priveste costurile cu energia electrica.


Masurile de optimizare a costurilor
Bucuresti, 10 iulie 2007 – Marc-A. Lempart, Senior Project Manager Horváth & Partners, a dezvoltat o serie de masuri pentru optimizarea costurilor cu energia electrica, fezabile pentru marile companii romanesti si necesare pentru cresterea competitivitatii acestora in contextul integrarii europene.
Una dintre masurile recomandate este schimbarea furnizorului de energie pentru a reduce preţurile la energie. Pe baza prezentului contract de energie, una din principalele modalităţi de scădere a costurilor la energie este conversia dintr-un consumator captiv într-unul eligibil. Deşi 83,5% din piaţa românească de energie este liberalizată, doar aproximativ 60% este utilizată de consumatori eligibili care au posibilitatea de a negocia preţul la energie pe piaţa liberă, în loc să plătească un tarif reglementat.
În România, piaţa de retail (en-detail) este organizată de OPCOM care tranzacţionează energie zilnic şi de piaţa contractelor bilaterale. În funcţie de dinamica curentă a pieţei, preţurile pot fluctua destul de mult dar ele reflectă mereu valoarea reală la un moment dat. Pentru a beneficia de sistem, consumatorii trebuie să monitorizeze cu atenţie piaţa de retail, să negocieze preţurile şi să ajusteze frecvent contractele, acest lucru necesitând implicarea intensă a experţilor în energie.
Cu toate acestea, consumatorii sunt liberi să negocieze cu potenţiali furnizori contracte pe termen mediu şi lung (de exemplu, un an) garantând un preţ fix pentru o perioadă determinată. Această planificare creează condiţiile pentru îmbunătăţirea reţelei strategic şi pentru o mai bună estimare.
Din experienţă recomandam contracte pe un an sau doi care să asigure o planificare pe care să te poţi baza şi capacitate suficientă pentru rezolvarea problemelor strategice. În funcţie de cantitatea consumată se pot realiza reduceri de preţuri de până la 15%, comparat cu preţurile reglementate pentru consumatorii captivi. O precondiţie pentru a participa în piaţa liberă este aceea de a avea contoare care să măsoare consumul cu ora.
În funcţie de reţea, o investiţie de aproximativ 2000 de Euro este necesara pentru fiecare punct de consum la instalarea contoarelor. Perioada de schimbare a furnizorului poate să dureze de la una la trei luni.

O alta directie de actiune pentru companiile romanesti poate fi implementarea unui centru de management al energiei pentru a îmbunătăţi estimarea şi a reduce costurile de penalizare.
Ca flux al procedurii, consumatorilor eligibili li se solicită să raporteze furnizorului o estimare a consumului pe oră. Bazat pe acea estimare, furnizorului i se solicită să informeze operatorului de sistem despre puterea necesară ce trebuie furnizată pe perioada respectivă. Pentru factura lunară, operatorul de sistem compară consumul pe oră real cu cel estimat.
Dacă consumul real este considerabil mai mic sau mai mare decât cel estimat şi astfel produce dezechilibre în reţea, furnizorul trebuie să plătească penalizări pentru respectivele ore, acestea fiind de obicei transmise mai departe direct consumatorului. În funcţie de fluctuaţia cererii de energie şi de calitatea estimării, plăţile penalizărilor pot reprezenta până la 8% din costurile la energia electrică ale consumatorului.
Consumatorii cu un consum neregulat cărora le lipseşte experienţa şi care au devenit eligibili doar de curând, se confruntă în mod deosebit cu probleme legate de estimarea corectă a cererii de energie pe oră. Un centru de management al energiei măsoară şi analizează consumul real în timp real şi îl compară cu cel estimat. Este un sistem de învăţare care memorează date istorice pentru a îmbunătăţi calitatea estimărilor pentru viitor. Consumatorul îşi cunoaşte în mod transparent consumul propriu şi are posibilitatea să reducă costurile de penalizare şi consumul total datorită unei estimări mai corecte şi a planificării. În funcţie de caracteristicile şi numărul punctelor de consum ce trebuie gestionate, costurile de investiţii pentru un centru de management al energiei variază între 15.000 şi 50.000 de Euro (inclusiv software şi hardware si fara sa luam in considerare contoarele).
Chiar si in aceste conditii, economiile de până la 10% din totalul costului de energie pot amortiza investiţia într-o perioadă de timp rezonabilă. Perioada de implementare durează între una şi două luni. O precondiţie pentru această contorizare este să fie vorba de un consumator eligibil.

Un al treilea pas pentru obiectivul declarat la inceput – acela de a reduce consumul de energie electrica – este imbunăţirea reţelei de electricitate pentru a reduce costurile la energia reactivă.
Energia reactivă apare în principal în reţelele cu consumatori mari şi reduce fluxul de energie netă, generând costuri suplimentare de până la 15%. Bazat pe analiza reţelei, se pot identifica diferite măsuri precum implemetarea unui capacitor potrivit care poate reduce cantitatea de energie reactivă la aproape zero. Pentru un consumator mediu fără probleme tehnice de reţea specifice, costurile de investiţie pentru implementarea unor asemenea măsuri pot fi de aproximativ 5.000 de Euro şi se pot realiza pe perioada unei luni. Această măsură se poate lansa independent de alte operaţiuni iar investiţia se poate recupera în primele luni în funcţie de cantitatea curentă de energie reactivă.

Concluzie/ rezumat
In ciuda recentelor creşteri de preţ la energia electrică, există diferite modalităţi la dispoziţia consumatorilor pentru a-şi reduce semnificativ costurile curente la energie. În funcţie de situaţia prezentă, nici una, una, două sau toate măsurile prezentate reprezintă posibile oportunităţi de a realiza economii. Ele sunt uşor de implementat şi influenţează diferiţi factori de cost precum preţul energiei electrice, penalizările şi consumul. Mai mult, aceste măsuri îmbunătăţesc calitatea reţelei şi reduc nevoia de a mai apela la experţi în energie, economisind astfel resurse.

Despre Horvath&Partners Management Consultants

Consultanta in management la nivel global: Management strategic, Managementul proceselor, Controlling, Management Accounting, Integrare IT, Training
Horvath & Partners Management Consultants, Kurt Weber, Managing Director, Traian 184-186, 0749 040 591, Fax: 031 805 97 36
bdumitru@horvath-partners.com

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/horvathpartners-management-consultants/cum-pot-marile-companii-romanesti-sa-isi-reduca-costurile-la-energia-electrica