ECORailS - 'Criterii de eficienţă energetică si de mediu pentru achiziţionarea vehiculelor şi serviciilor de transport feroviar regional'

BUCURESTI - 23 octombrie 2009

Comunicat tip General in Stiinta / Cercetare

Proiectul ECORailS - 'Criterii de eficienţă energetică si de mediu pentru achiziţionarea vehiculelor şi serviciilor de transport feroviar regional' se derulează în cadrul programului Intelligent Energy Europe (IEE) al Uniunii Europene.

ECORailS - 'Criterii de eficienţă energetică si de mediu pentru achiziţionarea vehiculelor şi serviciilor de transport feroviar regional'

Primele rezultate ale proiectului ECORailS prezentate la întâlnirea din data de 5 octombrie 2009:
- Listă cu tehnologii eficiente din punct de vedere energetic, utilizabilă pentru administraţiile regionale în achizitionarea vehiculelor şi serviciilor feroviare;
- Prima structură a Ghidului(Manualului) ECORailS ce include criterii de eficienţă energetică şi mediu în achiziţiile de vehicule şi servicii feroviare la nivel regional
- Evaluarea interesului manifestat de către grupurile ţintă din domeniul feroviar

Regiunile europene întruchipează centre de munca, viaţă cotidiană şi activităţi de relaxare pentru cetăţeni. Transportul feroviar regional pentru pasageri, reprezentând aproape jumătate din transportul feroviar total din Europa, deţine avantaje intrinseci în ceea ce priveşte utilizarea eficientă a energiei şi abordarea prietenoasă a ecosistemului. Totuşi, ultimele decenii au indicat o scădere a ponderii acestor avantaje în comparaţie cu alte modalităţi de transport, cauzată de informaţii insuficiente cu privire la tehnologiile avansate disponibile şi percepţia unor costuri de investiţie mari.

Proiectul ECORailS (durată: 5 mai 2009 – 30 iunie 2011) – are ca obiectiv includerea criteriilor de eficienţă energetică şi de mediu în cadrul achiziţiilor de vehicule şi servicii feroviare realizate de către Administraţiile de Transport Public (PTA) la nivel regional. PTA-urile sunt în mod normal responsabile pentru stabilirea contextului general cu privire la tehnologiile şi serviciile utilizate de către operatorii feroviari şi managerii de infrastructură. Punctul central al ECORailS va fi în esenţă achiziţia bazată pe criterii de eficienţă energetică si de mediu, abordate în perspectiva ciclului de viaţă, cu scopul ca sectorul feroviar să devină mai eficient şi mai prietenos cu mediul înconjurator.

Principalul rezultat al ECORailS va fi “Ghidul” care are ca obiectiv sprijinirea factorilor de decizie regionali în procesele de achiziţie. Ghidul va asigura module de text sigure din punct de vedere legal pentru achizitii economice şi ecologice, care vor putea fi aplicate la nivel European. Beneficiile economice şi sociale ale criteriilor de eficienţă energetică şi de mediu vor fi indicate prin exemple de bună practică şi vor fi promovate la nivel decizional.

Cele patru administraţii regionale direct implicate in proiectul ECORailS provin din regiunile Berlin, Øresund (regiunea Copenhaga-Malmo) , Brescia şi Timişoara şi vor avea sarcina de a testa la nivelul regiunilor corespunzătoare, specificaţiile Ghidului prin simularea unor procese de achiziţie de vehicule şi servicii feroviare.

Printre obiectivele principale ale proiectului amintim:

- Îmbunătăţirea eficienţei energetice: cu 5% în comparaţie cu achiziţiile actuale, cu 10% in comparaţie cu materialul rulant utilizat în momentul de faţă şi pe termen lung o îmbunătăţire generală a eficienţei energetice pentru transportul feroviar regional cu 15% pănă în 2020.
- Simultan cu îmbunătăţirea eficienţei energetice, ECORailS ţinteşte reducerea emisiilor de CO2 cu 5% în comparaţie cu achiziţiile actuale, 10% în ceea ce priveşte materialul rulant utilizat în momentul de faţă şi pe termen lung, o reducere a emisiilor de CO2 pentru transportul feroviar regional, la nivelul întregului sistem, cu 15% pănă în 2020.

În data de 5 octombrie 2009, partenerii din proiectul ECORailS s-au întâlnit la Copenhaga pentru întâlnirea planificată după primele şase luni de activitate ale proiectului. Primele rezultate ale proiectului au fost deja prezentate, inclusiv o listă de verificare pentru tehnologiile eficiente din punct de vedere energetic, listă utilizabilă în procesul de achizitionare a vehiculelor şi serviciilor feroviare la nivel regional, precum şi o primă structură a Ghidului ECORailS. Consorţiul este încântat de puternicul interes şi nivelul de participare pe care ECORailS l-a dobândit din partea grupurilor ţintă şi a actorilor cheie vizaţi de către proiect. În acest sens, doisprezece Autorităţi de Transport Public, Operatori Feroviari si Companii de exploatare şi-au definit cerinţele, nevoile şi aştepările cu privire la Ghid prin intermediul unor interviuri. Din Romania au participat SNTFC CFR SA si Regionala CFR Timisoara.
În plus, paisprezece Autorităţi de Transport Public şi-au declarat participarea în comitetul de experţi al proiectului, organizat sub forma unei Platforme a Utilizatorilor ECORailS.
Platforma Utilizatorilor s-a constituit la Berlin, pe 10-11 septembrie 2009, pentru evaluarea rezultatelor primelor inteviuri şi stabilirea principalelor cerinţe cu privire la Ghid. Din partea Romaniei a fost invitată SNTFC CFR Calători, reprezentată prin Domnul Director General Liviu Pescăraşu.
Platforma Utilizatorilor se va reuni în mod regulat pe tot parcursul proiectului, în vederea atingerii obiectivelor proiectului printr-o abordare orientată spre utilizatori.

Pe lângă administraţii, operatori feroviari şi manageri de infrastructură, şi alte asociaţii şi-au exprimat interesul pentru proiect. Dintre acestea amintim: UIC – Asociaţia Internaţională a Căilor Ferate, UITP – Asociaţia Internaţională de Transport Public şi CER – Comunitatea Companiilor Feroviare şi de Infrastructură Europene.

Consorţiul ECORailS este format din următorii parteneri:

1.TSB Innovation Agency Berlin GmbH FAV – Transport Technology Systems Network – Germania (coordonator)
2.Senate Department for Urban Development - Germania
3.Pro Rail Alliance - Germania
4.KCW GmbH - Germania
5.Berlin University of Technology - Germania
6.Trafikstyrelsen - Danemarca
7.Transportforskningsgruppen I Borlänge AB - Suedia
8.Province administration of Brescia - Italia
9.Università Commerciale 'L. Bocconi' - Italia
10.Università di Roma 'La Sapienza' - Italia
11.Integral Consulting R&D - Romania
12.Universitatea POLITEHNICA din Timisoara - Romania
13.SNTFC CFR Călători SA– Regionala de Transport Feroviar de Călători Timişoara - Romania
14.Budapest University of Technology and Economics - Ungaria

Planul de lucru pentru proiect conţine următoarele pachete de lucru (WP-uri):
•WP1 Management
•WP2 Tehnologii
•WP3 Context legal şi proceduri de achizitie
•WP4 Aplicaţii pilot
•WP5 Evaluare şi Validare
•WP6 Comunicare şi Diseminare
•WP7 Activităţi de diseminare IEE

Despre Integral Consulting R&D

Comunicat ECORailS/
Integral Consulting R&D

www.ecorails.eu


Coordonator Romania:

Dan Caraman
Integral Consulting R&D
Tel: +40 021 2100303
Email: dan.caraman@integralconsulting.ro
Romania
office@integralconsulting.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/integral-consulting-rd/ecorails-criterii-de-eficienta-energetica-si-de-mediu-pentru-achizitionarea-vehiculelor-si-serviciilor-de-transport-feroviar-regional