De la 0 la 2,5 milioane de euro la 33 de ani

Satu Mare - 31 decembrie 2019

Comunicat tip Administrativ / Management in Turism

Încă un tânăr care demonstrează că şi în România se pot face afaceri de milioane de euro chiar dacă începi de la zero la o vârstă fragedă . Determinarea, munca şi seriozitatea te pot duce în top.
Mircea Spătar manageriază doua businessuri în turism şi un business in industria organizărilor de evenimente de business, printre clienţi numărându-se si Media Galaxy sau lanţul de cinematografe Cinema One.

De la 0 la 2,5 milioane de euro

De la 0 la 2,5 milioane de euro

De la 0 la 2,5 milioane de euro în 5 ani

 

Mulţi tineri în ziua de azi preferă să îşi încerce norocul înafara graniţelor, mai ales în judeţul Satu Mare unde o mare parte a populaţiei este plecată peste hotare.

Şi totuşi mai sunt tineri care rămân şi încep afaceri aici, afaceri de succes care au rată de creştere de două cifre anual, afaceri care dau înapoi comunităţii din ceea ce au câştigat. Unul dintre aceşti tineri  antreprenori este şi Mircea Spătar, în vârstă de 33 de ani, care deţine franciza Paralela 45 pentru judeţul Satu Mare şi Baia Mare şi compania Dezvoltare antreprenoriat şi investiţii care se ocupă de organizări evenimente de business, traininguri, organizare conferinţe şi gestionează şi brandul Satu Mare Business Club.

În cadrul unui scurt interviu am dorit să aflăm povestea din spatele businessului şi care ar fi regulile după care se ghidează .

Mircea, eşti unul dintre cei mai activi tineri în mediul de afaceri local şi mereu prezent pe la mai toate evenimentele. Prima mea intrebare ar fi, câte ore are ziua ta?

Ziua are tot atâtea ore ca şi pentru oricine altcineva, întrebarea mea este câte ore are noaptea şi dimineaţa ? Dacă pentru majoritatea ziua obişnuită de muncă începe la 9, deja am un avantaj şi un bonus de 2-3 ore pentru că în majoritatea zilelor mă trezesc la 6 şi până la 9 reuşesc lejer să lucrez două ore. Iar după masa sunt zile în care termin la 18 dar am avut şi multe zile până la 22-23 noaptea. Aşadar dacă aduni orele acestea faţă de un program de muncă normal am cel puţin 6 ore avantaj în fiecare zi. Înmulţeşte asta cu 25 de zile pe lună şi observi că în fiecare lună iese o săptămână în plus . Cel puţin aşa am început.

Haide să vorbim de începuturi, cum a fost primul an?

2014, am avut un start bun, agenţia era amplasată central, brandul cunoscut, ne cunoşteam meseria, toată muncă era de fapt să aducem oamenii în agenţie. Şi cum puteam să îi aducem, fie prin cel mai mic preţ şi probabil reuşeam rapid să avem un volum ridicat însă asta însemna să vindem orice şi cu orice preţ, fie prin tarife corecte, servicii superioare şi un marketing mai bun decât al concurenţei locale.

Mai bine vindeam mai puţine pachete, refuzam clienţi care doreau un hotel despre care noi ştiam că are condiţii foarte proaste ( bineînţeles nu le ştiam nici noi toate, dar cele de care ştiam că au servicii proaste nu le vindeam) iar asta în timp a ajutat. Clienţii au înţeles faptul că hotelurile de calitate costă puţin mai mult iar pe termen lung am avut de câştigat.

Primul an l-am încheiat cu vănzări puţin peste 200.000 euro.

200.000 euro în primul an este bine, nu?

Eram cu cheltuielile plătite, salarii, taxe la stat şi un mic plus la final de an. Însă ştiam că se poate mai mult. În 2015 am continuat să creştem iar la final de an am cumpărat şi agenţia de la Baia Mare. Tot ce adunasem până atunci am investit acolo. Asta se întâmpla în 2015 şi ştiam că urmează un an 2016 în care trebuie să muncim şi mai mult. De la 2 angajaţi am ajuns la 4 .

Şi cum a fost dupa această extindere?

Mi-am dat seama că ne trebuie un sistem integrat pentru facturi, vânzări şi statistici ( număr de clienţi, comision net lunar pe care să îl pot vizualiza chiar în data de 31 a lunii după ce inchidem agenţia ) . Am fost şi sunt omul cifrelor, mereu mi-a plăcut să analizez pentru că doar aşa puteam şti unde suntem, cât ne putem întinde cu chelutielile şi care ar fi suma de care dispunem pentru a ne dezvolta. În toată această perioada cred că am participat şi la peste 40 de cursuri online sau offline de marketing, vânzări, networking care au ajutat foarte mult. Şi mereu am fost în căutare de ceva nou, să fim la curent cu trendurile din piaţă. Am participat la cele mai importante târguri din lume pentru a vedea mereu care este trendul, destinaţiile căutate şi bineînţeles pentru a căuta parteneri în cât mai multe regiuni.

Cum s-a terminat 2016?

Bine, chiar mult peste aşteptări, în data de 31.12.2016 avem vânzări pentru anul în curs de 1 milion 58 de mii de euro, depăşisem 1 milion de euro. Ne-am dublat pur şi simplu vânzările faţă de 2015. Invesiţia în sistemul integrat meritase deplin iar clienţii mulţumiţi ne recomandau, astfel că dacă un client mulţumit mai aducea un client deja dublasem numărul de clienţi .

1 milion de euro presupunea şi un volum mare de muncă nu?

Da, nu am stat pe terase la bere şi nici nu am pierdut vremea la televizor, probabil şi asta a ajutat. Campaniile de marketing şi Facebook ne aduceau clienţi noi în continuu. Am crescut organic, nu cu likeuri plătite ci cu conturi reale şi interesate de businessul nostru.

În 2017 am făcut şi pasul la Zalău, însă tot ceea ce funcţionase la Satu Mare şi Baia Mare la Zalău nu mergea. Piaţa era diferită, mulţi cumpărau orice aveau nevoie de la Cluj Napoca, atunci am înţeles lipsa brandurilor din Zalău. Chiar dacă aveau putere de cumpărare cheltuiau banii în alt oraş. Şi la final de 2017 renunţam la Zalău. Cu toate acestea încheiam 2017 la 1,4 milioane de euro, creştere 40% .

A fost grea decizia de a închide la Zalău ?

O doamne , nu dormeam nopţile. Încercam toate soluţiile de promovare însă parcă nimic nu funcţiona şi atunci la început de noiembrie am spus gata. Clienţii care mai aveau sejururi i-am preluat la Satu Mare , nu mai erau foarte mulţi fiind final de sezon cred ca vreo 10 rezervări şi ne-am ocupat de la Satu Mare de ei.

2018?

Am atins vânzări de 2 milioane de euro, aveam 8 angajaţi în cele 2 sedii, toată promovarea a fost pe online şi prin evenimentele la care am devenit sponosori. De-a lungul anilor alături de Rotaract Satu Mare şi Baia Mare, Lions Satu Mare, evenimentul Mândrie Maramureşană şi altele, am încercat să dăm înapoi comunităţii care până la urmă a contribuit decisiv la creşterea noastră. Nu eram azi unde suntem fără clienţii noştri iar ei nu erau lângă noi dacă nu erau mulţumiţi.

Şi am ajuns in 2019.

Da, mai exact la final de 2019, încheiem la 2,5 milioane de euro cu 10 angajaţi şi un nou departament dedicat exclusiv companiilor . A fost un an în care s-a muncit mult dar şi rezultatele au fost pe măsură. Ne-am extins şi am făcut şi un birou de back office fără public.

Planuri de viitor?

În 2020 mizăm mult pe creşterea departamentului dedicat companiilor, apoi avem avion direct din Satu Mare spre Antaya şi din Baia Mare spre Antalya, trebuie să le umplem pentru a putea avea continuitate pe viitor şi a aduce şi alte destinaţii cu zbor din zona noastră. Lucrez mult la partea de marketing pentru a promova serviciile şi a aduce noi clienţi.

Lansăm noul site în ianuarie cu care vom aborda şi alte pieţe. Avem momentan clienţi şi din Anglia, Franţa, SUA etc , români stabiliţi acolo care preferă să colaboreze cu o agenţie de acasă însă le oferim pachete cu plecare direct din ţara lor. Am câştigat mult pe piaţa din Franţa şi Anglia. Pe aceste două pieţe am şi un plan în viitorul apropiat.

2020 , lăsând turismul la o parte, sper să dăm drumul la magazinul online cu produse Victoria,s Secret. Am facut câteva importuri să vedem produsele, termenele de livrare, urmează să dăm drumul şi la siteul www.victoria-s.ro . Este mult de muncă însă nu renunţ. La momentul potrivit vom face şi lansarea.

De asemenea vom continua cu evenimentele de business dedicate mediului de afaceri local şi nu numai. În 22 ianuarie la Baia Mare la ATP Tech sala de conferinţe vom avea cea mai mare prezentare dedicata turismului de business.

Principiile după care te-ai ghidat?

Seriozitate, adică să îi spui omului de la început la ceea ce să se aştepte iar dacă îţi dai cuvântul să încerci să te ţi de promisiune. Ne costă aproximativ 10.000 euro anual ca clienţii noştri să nu simtă anumite probleme care  apar nu din cauza lor nici a noastră ci din cauza hotelurilor sau companiilor aeriene. Ne asumăm de multe ori mai mult decât scrie în contract pentru ca pe termen lung să ne menţinem şi creştem portofoliu de clienţi.

Munca, fără muncă nu se poate, iar modelul acela de şef care merge la birou o oră pe zi şi îi priveşte pe toţi de sus nu se aplică la noi. De când am deschis firma niciodată nici un coleg nu mi-a spus şeful, ne strigăm pe nume .

Ambianţa de la locul de muncă şi echipa este parte importană din succes.

Şi acum, o întrebare de can-can. Viaţa privată ?

( zâmbeşt ) Cred că mai avem nevoie de încă un interviu doar pentru asta. Să zicem că aş putea face o telenovelă chiar bună după ea. Iar aici chiar nu sunt în măsură să dau sfaturi.