Mihai Chirilov despre romanul Fight Club, de Chuck PalahniukMihai Chirilov despre romanul Fight Club, de Chuck Palahniuk • volum aparut in colectia Biblioteca Polirom, 2004, in traducerea lui Dan Croitoru •

Iasi - 3 august 2004

Comunicat tip General in Educatie / Cultura

Mihai Chirilov este critic de film, director al Festivalului International de Film Transilvania (TIFF) si colaborator al revistelor Observator cultural si Cosmopolitan. In prezent, traduce pentru editura Polirom volumul Choke (Sufocare) de acelasi autor.

Mihai Chirilov despre romanul Fight Club, de Chuck PalahniukMihai Chirilov despre romanul Fight Club, de Chuck Palahniuk • volum aparut in colectia Biblioteca Polirom, 2004, in traducerea lui Dan Croitoru •

Universul victimelor jalnice si al anarhiei absolute
„Poate ca trebuie sa distrugem totul pentru a scoate ceva mai bun din noi”
Il iubesc si il urasc pe Palahniuk, asa cum cei care-l citesc se-mpart intre cei care-l iubesc neconditionat si cei care-l urasc. Il iubesc pentru ca m-a scos din minti o data ce l-am descoperit, nu cu romanul care l-a extras din underground, Fight Club, ci cu cel imediat urmator, Choke (al patrulea) – pentru care am militat pe linga editura Polirom sa-i achizitioneze drepturile si sa-l traduca de urgenta. Am continuat apoi cu ultimele doua romane, Lullaby si Diary. Il urasc pentru ca, in cele din urma, traducerea lui Choke a picat pe capul meu, iar exuberanta popularizarii lui tardive a fost inlocuita treptat, dar nu definitiv, de cosmarul echivalarii stilului sau adictiv si staccato si al documentarii intensive. Atunci cind nu scrie in sentinte care aproape ca ard hirtia („Poate ca autoperfectionarea nu e raspunsul. Poate ca autodistrugerea e raspunsul” – in Fight Club; „Daca te afli vreodata in holul unui hotel de lux si auzi cintindu-se Valsul Dunarii Albastre, iesi dracului afara. Nu mai sta pe ginduri. Valsul inseamna ca trebuie evacuata cladirea” – in Choke), Palahniuk colectioneaza intimplari, personaje, citeste tone de non-fictiune, ia notite (oriunde s-ar afla) si da de baut fiecarui proiectionist sau medic ce i-ar putea vinde niste ponturi, coduri, scene, denumiri tehnice. Dincolo de stilul contagios si de constructia desteapta a fiecarui story, care nu te lasa sa vezi baza decit dupa ce te-a plimbat (si lasat perplex) pe la etajele superioare, Palahniuk ruleaza acelasi univers intunecat – unul al dezabuzarii, al lipsei de speranta, al extremelor, al anarhiei absolute, al victimelor jalnice – pe care-l descompune pina la ultimele consecinte. Vorba antieroului din Fight Club: „poate trebuie sa distrugem totul pentru a scoate ceva mai bun din noi insine”. In aceasta carte-dinamita, nihilismul lui Palahniuk face ravagii, iar dispretul fata de lume si de brand-urile care-ti fals-definesc viata, facindu-te sa te simti si mai imperfect decit esti deja, nu mai lasa loc decit fascinatiei pentru moarte (singura solutie), automutilare (alternativa la moarte) si violenta (singura in stare sa testosteronizeze ego-ul infirm al masculilor). Literatura lui Palahniuk denunta, chit ca nu pentru prima oara, dar cu siguranta de-o maniera originala, ipocrizia unei societati care ne promite marea cu sarea, dar nu ne livreaza decit sarea. Si aceea in ochi. Fight Club este apocalipsa care nu exclude orgasmul, iar ceea ce e demn de toata lauda e felul in care Palahniuk a stiut sa se extraga – cu romanul imediat urmator, Choke – acestui carnaj autodistructiv si sa construiasca, optimist, ceva – chit ca „ar putea fi orice”, asa cum zice eroul din Choke – din ruinele unei lumi care si-a pierdut de mult ID-ul.

Despre Polirom

Nimic socant in scrierile lui Palahniuk

Chuck Palaniuk* este membru al comunitatii Scriitorilor Periculosi din Portland, Oregon, si flirteaza cu nihilismul si succesul editorial, intr-un continuu asalt asupra banalitatii.
Nascut in 1962, locuieste in Portland, Oregon. Primele sale doua carti, trimise unor editori din New York, au fost refuzate. La fel se va intimpla si cu romanul Fight Club, respins initial pentru ca a fost considerat „prea intunecat si prea riscant”. In loc sa-i mai estompeze tonul, Palahniuk il duce la extrem: „L-am facut mai intunecat si mai riscant, si chiar mai agresiv, cu toate chestiile care nu le-au placut. L-am retrimis spunindu-mi ca, daca n-o sa-l accepte, cel putin n-o sa-l uite cit or trai. S-a dovedit ca le-a placut la nebunie!” Publicat in 1996, Fight Club, cartea de debut, este considerata in momentul de fata unul dintre cele mai originale si provocatoare romane scrise in ultimul deceniu. In 1999 publica romanele Supravietuitor si Monstrii invizibili. Da din nou lovitura in 2001 cu romanul Sufocare (Choke), urmat de Cintec de leagan (2002). Cel mai recent roman, Jurnal, aparut in 2003, a stirnit controverse aprinse, propulsindu-l imediat in topul bestseller-urilor. A mai publicat o carte de amintiri si insemnari de calatorie, Fugari & refugiati, si un volum de eseuri, Mai ciudat decit fictiunea (2004).
Regizorul David Fincher l-a facut celebru pe Palahniuk atunci cind a realizat dupa Fight Club filmul omonim (1999) cu Brad Pitt si Edward Norton in rolurile principale, film nominalizat la premiile Academiei Americane de film in anul 2000.

* pronuntat pola-nick
Editura Polirom, IASI
B-dul Copou nr. 4, 700506 · CP 266 · Tel & Fax: 0232-214.100, 0232-214.111
office@polirom.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/polirom/mihai-chirilov-despre-romanul-fight-club-de-chuck-palahniukmihai-chirilov-despre-romanul-fight-club-de-chuck-palahniuk-o-volum-aparut-in-colectia-biblioteca-polirom-2004-in-traducerea-lui-dan-croitoru-o