Cercetarile realizate de McAfee evidentiaza natura psihologica a spam-ului

BUCURESTI - 9 iulie 2008

Comunicat tip General in IT&C

McAfee anunta rezultatele unui studiu experimental S.P.A.M. (Spammed Persistently All Month Experiment) privind natura psihologica a fenomenului Spam. Studiul a fost facut pe oameni din intreaga lume, care au navigat pe Internet fara protectie antispam timp de 30 de zile. Acestia au avut posibilitatea sa acceseze diverse site-uri pentru a descoperi tipurile de spam cel mai des folosite si efectele lor. Analizand inregistrarile zilnice si continutul mesajelor de tip spam, cercetatorii de la McAfee au confirmat ca activitatile de acest gen sunt mai numeroase ca niciodata si se folosesc din ce in ce mai mult “trucuri” psihologice. De asemenea, sunt folosite in continut elemente culturale specifice, mesajele fiind in limba natala a utilizatorului si devenind astfel mult mai bine tintite si mai greu de detectat.

Multe din mesajele de spam primite au fost de tip phishing; mesajele care proveneau aparent dintr-o sursa de incredere,aveau ca scop aflarea de informatii confidentiale – usernames, parole, detalii ale conturilor bancare, etc. Alte mesaje au continut virusi si malware si multi dintre participantii la exepriment au observat ca sunt afectate performantele computerului si numarul de pop-up-uri a crescut simtitor. Concluzia studiului: Spam-ul nu este doar enervant, este si periculos.
Experimentul a mai aratat ca a crescut procentajul mesajelor intr-o limba straina, de exemplu pentru Franta cu 11% si pentru Germania cu 14%, si se asteapta in continuare o crestere serioasa a acestor procente. SUA este cu adevarat teritoriul tinta al spammerilor, dar si tari ca Brazilia si Mexic ocupa locuri importante in top.

Cel mai multe mesaje spam sunt cele financiare cu subiectul “Vi s-a aprobat…” si, de necrezut, multi dintre destinatari au fost din nou pacaliti de Nigerian Spam - prin care sunt anuntati ca au devenit beneficiarii unei mosteniri si le sunt cerute informatii bancare pentru a intra in posesia banilor, 23% din mesajele spam din Anglia au prezentat acest subiect. Diversitatea metodelor de “inginerie sociala” dezovoltate in ultimii 5 ani este impresionanta, spamurile financiare ocupand locul 1, reclamele - locul 2 si spam-ul cu subiecte medicale - locul 3.

McAfee S.P.A.M. Experiment a dovedit ca, desi utilizatorii stiu ca spam-ul este periculos, nu constientizeaza cat de periculos este cu adevarat fiind socant numarul mare dintre destinatari care au transmis celor din lista lor de adrese mesajele spam. Prin acest experiment, specialistii de la McAfee au dovedit inca o data ca spam-ul este o problema care este departe de a fi rezolvata.