Explorând viitorul educației: Concluzii de la Forumul Educației România – Republica Moldova | Ediția a V-a
Iasi - 1 noiembrie 2024
Comunicat tip General in Educatie / Cultura
Forumul Educației România - Republica Moldova, ediția a V-a
Școala și învățarea în era inteligenței artificiale. Întrebări, practici promițătoare și perspective pentru lideri educaționali, profesori și elevi.
Forumul Educației România Republica Moldova
Iași, 27-28 octombrie 2024 – Cea de-a V-a ediție a Forumului Educației România – Republica Moldova, desfășurată la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, a reunit specialiști din România, Republica Moldova și Ucraina pentru a dezbate transformările din educație. În cele două zile, peste 700 de participanți, incluzând profesori, lideri educaționali și cercetători, au discutat despre soluții practice și inovatoare pentru crearea unui sistem educațional adaptat la provocările tehnologice și sociale ale prezentului.
Invitatul special John Hattie și conceptul de „Învățare Vizibilă”
Prima zi a forumului a fost marcată de intervenția profesorului John Hattie, autorul renumitului concept „Visible Learning”. Acesta a împărtășit participanților viziunea sa despre metodele de predare care pot amplifica semnificativ impactul educației asupra elevilor. Hattie a susținut că profesorii trebuie să devină „evaluatori ai propriului impact” și să se concentreze pe rezultatele învățării, nu doar pe metodele tradiționale de predare. „Nu contează cum predați, ci cum învață elevii și care este impactul asupra învățării lor”, a afirmat acesta, stârnind reflecții și dezbateri profunde printre participanți, care și-au împărtășit experiențele și strategiile de a transforma fiecare lecție într-o experiență de învățare vizibilă.
John Hattie a subliniat și importanța etapelor de dezvoltare profesională continuă și a primilor doi ani de activitate ai unui profesor, când acesta își formează practicile și rutinele de predare. El a accentuat că, în acești primi ani critici, absolvenții trebuie sprijiniți intens în înțelegerea procesului de învățare și clarificarea conținuturilor pe care le predau. „Dacă un profesor ajunge la o înțelegere profundă a științei învățării în acești primi ani, atunci va deveni un profesor capabil să promoveze învățarea vizibilă”, a spus Hattie. Acest mesaj a fost bine primit, fiind susținut de ideea că, atunci când profesorii sunt încurajați să reflecte asupra propriilor metode și să se adapteze nevoilor elevilor, învățarea devine un proces semnificativ și vizibil.
Workshop-uri interactive și soluții tehnologice avansate pentru educație
Cea de-a doua zi a forumului a inclus o serie de workshop-uri interactive susținute de partenerii evenimentului, ce au ilustrat modul în care tehnologia poate îmbunătăți experiența de învățare. Hewlett Packard Enterprise România a prezentat soluții avansate pentru controlul accesului digital, inclusiv segmentarea dinamică și cataloagele digitale protejate, demonstrând importanța securității cibernetice în mediul educațional. Lenovo și Shape Robotics au impresionat audiența cu produsul lor Thinken, organizând o simulare a unei lecții de limba română și evidențiind modul în care roboții pot fi integrați chiar și în orele de științe umane, stimulând creativitatea și interactivitatea în învățare. Promethean a contribuit, de asemenea, la experiența educațională, unde trei profesori (de engleză, biologie și fizică) au demonstrat cum folosesc display-ul interactiv pentru a îmbunătăți lecțiile și a integra diverse resurse digitale. În plus, Teo's Cafe a asigurat o atmosferă plăcută prin furnizarea cafelei pe parcursul celor două zile ale forumului. Partenerii au contribuit activ la succesul acestei ediții, punând la dispoziția participanților resurse inovatoare și idei practice pentru un învățământ modern.
Ediția 2024 – Un pas înainte spre educația viitorului
Cu prezența unui invitat de renume mondial precum John Hattie și o temă ambițioasă „Școala și învățarea în era inteligenței artificiale. Întrebări, practici promițătoare și perspective pentru lideri educaționali, profesori și elevi”, Forumul Educației România – Republica Moldova 2024 a demonstrat că educația poate deveni cu adevărat vizibilă. Prin abordări inovatoare și schimburi de bune practici, România și Republica Moldova fac pași semnificativi pentru a transforma provocările actuale în oportunități de creștere și dezvoltare.
Evenimentul este rezultatul unui parteneriat solid între Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea de Stat din Moldova, Asociația Română de Literație, Quartz Matrix , Colegiul „Richard Wurmbrand”, AGIRO-MD și Liceul Teoretic Republican „Aristotel” din Chișinău.
Parteneri
Hewlett Packard Enterprise, Lenovo, Shape Robotics, Promethean, Raiffeisen Bank
Sponsori
TEO’S CAFFE, Cuptorul Moldovencei, IULIUS, POLIROM, ELECTRA, Genpact