Milioane de vieti de copii pot fi salvate cu jumatate din suma cheltuita anual pe apa imbuteliata

BUCURESTI - 5 octombrie 2009

Comunicat tip General in Social

Alianta Internationala Salvati Copiii lanseaza astazi in peste 40 de tari din lume campania globala EVERY ONE pentru reducerea mortalitatii infantile. Cel mai recent studiu al Aliantei arata ca oamenii de pretutindeni cred ca salvarea a milioane de vieti de copii costa mai mult decat in realitate si pun prea putina presiune pe liderii lumii pentru a lua masuri in acest sens.

Milioane de vieti de copii pot fi salvate cu jumatate din suma cheltuita anual pe apa imbuteliata

Alianta Internationala Salvati Copiii lanseaza cea mai mare campanie globala de pana acum, estimand ca este imperativ necesar ca o suma de 40 de miliarde$ - echivalentul a mai putin de jumatate din suma cheltuita anual de consumatori, la nivel mondial, pe apa imbuteliata - sa fie alocata suplimentar anual pentru reducerea semnificativa a numarului de decese infantile. Studiul global, realizat atat in tari bogate, cat si in tari in curs de dezvoltare, arata insa ca majoritatea celor intervievati (48%) cred ca reducerea mortalitatii infantile costa cel putin 400 de miliarde$ - diferenta fiind imensa.

Pe de alta parte, majoritatea respondentilor (68%) cred ca mortalitatea infantila poate fi redusa – ceea ce constituie si manifestul campaniei EVERY ONE a Salvati Copiii, care se lanseaza la nivel mondial pe data de 5 octombrie 2009. In prezent, aproape 9 milioane de copii mor anual – adeseori din cauze simple, precum pneumonia sau diareea, ori in lipsa unui personal calificat de asistare a nasterilor. Cu toate acestea, exista solutii dovedite, ieftine si foarte la indemana care pot preveni sau trata bolile ce provoaca un numar atat de mare de decese.

“Oamenii ar fi socati daca ar realiza cat de ieftina si fezabila este prevenirea acestor decese. Lipseste insa presiunea care sa ii determine pe liderii mondiali sa ia masuri in acest sens, in parte deoarece perceptia generala este ca orice actiune imediata ar fi mult prea costisitoare. Pe de alta parte, oamenii au dreptate ca mortalitatea infantila din tarile sarace poate fi redusa, iar campania noastra face un apel catre toti (EVERY ONE) sa sustina acest lucru, astfel incat liderii mondiali sa nu aiba niciun pretext de a nu intreprinde actiuni concrete” declara Charlotte Petri Gornitzka, Secretar General al Aliantei Internationale Salvati Copiii.

Campania EVERY ONE se lanseaza intr-un moment critic pentru copiii lumii. Desi sondajul arata ca in cele 14 tari care au luat parte la studiu – printre care SUA, Marea Britanie, Canada, Suedia, Nigeria, Kenya, India si Pakistan- publicul a fost optimist in privinta realizarii obiectivului international de reducere a mortalitatii infantile cu doua treimi pana in 2015, realitatea arata ca progresele sunt lente. Potrivit Bancii Mondiale, numai criza economica ar putea cauza un numar suplimentar de 400,000 de decese infantile anual pana in 2015.

In Romania rata mortalitatii infantile aferenta anului 2008 este cea mai ridicata dintre tarile membre ale Uniunii Europene: 11 ‰ in randul copiilor sub 1 an, comparativ cu 4.6‰ media EU (Suedia 2.5‰; Italia 3.7 ‰). Jumatate dintre decesele survenite la varste sub un an se inregistreaza in prima luna de viata (perioada postneonatala), ceea ce reprezinta o valoare de 2-3 ori mai mare fata de cea din alte tari europene iar in randul copiilor defavorizati social si al celor din mediul rural se inregistreaza un numar semnificativ mai mare de decese infantile (in particular la domiciliu) comparativ cu media pe tara.

„Principalele probleme sunt reprezentate de faptul ca metodele de prevenire si tratament nu ajung la cunostinta celor din comunitatile defavorizate, care au cea mai mare nevoie de ele. Parintii nu pot recunoaste semnele unei boli sau locuiesc departe de unitati medicale si nu pot sau nu vor sa ceara ingrijiri. Obiectivul imediat al Salvati Copiii Romania este pregatirea suplimentara a asistentilor medicali comunitari care sa promoveze practici sanatoase in randul femeilor insarcinate si tinerelor mame (e.g. necesitatea controalelor medicale prenatale periodice si a vaccinarii, beneficiile alaptarii la san, o mai buna hranire si igiena a copiilor) si care sa ofere servicii de ingrijire la domiciliu si la nivel de comunitate. Avem in vedere dezvoltarea cooperarii cu autoritati publice, asociatii medicale si alte organisme pentru a evalua situatia comunitatilor, cu precadere a celor la risc, unde rata mortalitatii infantile este foarte mare” declara Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania.

Alianta Internationala Salvati Copiii considera ca este imperativ necesar ca liderii lumii sa-si asume responsabilitatea de a pune la dispozitie banii si solutiile necesare pentru salvarea vietilor copiilor. Potrivit studiului, s-a indicat cu precizie ca saracia reprezinta cea mai mare amenintare pentru vietile copiilor. Respondentii din China considera ca si schimbarile climatice reprezinta un obstacol major, iar cei din Nigeria si Kenya considera si coruptia o piedica.

Intrebati la ce ar renunta pentru a salva viata unui copil pe care nu l-au vazut niciodata, majoritatea au raspuns ca ar renunta la cel putin o masa; aproape o treime dintre respondentii nigerieni au spus ca ar renunta la salariul pe o zi, in timp ce italienii sunt dispusi in proportie de 28% sa renunte la o vacanta iar 15% au declarat ca ar renunta la o masina noua.

Incurajator este faptul ca 56% dintre respondenti considera ca prevenirea mortii unui copil este la fel de importanta, indiferent de tara unde se afla acel copil. Campania EVERY ONE a Aliantei Internationale Salvati Copiii, care se lanseaza astazi in peste 40 de tari, isi propune sa transforme aceasta viziune in realitate, readucand in atentia lumii intregi obiectivele de reducere a mortalitatii infantile agreate la nivel mondial. Organizatia doreste sa se asigure ca liderii mondiali isi tin promisiunea de a reduce fenomenul cu 5 milioane de cazuri pe an pana in 2015.

“Este cea mai ambitioasa campanie din istoria de 90 de ani a Aliantei Salvati Copiii. Stim ce trebuie facut – trebuie sa mobilizam resurse, sa investim in sistemele de sanatate din tarile in curs de dezvoltare, sa depistam subnutritia si sa acordam o atentie speciala ratei extrem de ridicate a mortalitatii in randul nou-nascutilor. Dar nu putem face toate acestea singuri. Fiecare dintre noi – de la liderii mondiali pana la familiile obisnuite – are un rol de jucat in procesul de salvare a milioane de vieti de copii in urmatorii cinci ani” a mai declarat Charlotte Petri Gornitzka.

Campania EVERY ONE a Aliantei Salvati Copiii se lanseaza astazi cu o provocare catre liderii lumii - un plan in sapte puncte pentru salvarea a milioane de vieti de copii anual pana in 2015, in raportul sever intitulat “Urmatoarea revolutie”. Versiunea integrala a raportului si detalii suplimentare despre campanie sunt disponibile la adresa www.savethechildren.net/every_one.

Despre Salvati Copiii Romania

•Studiul global EVERY ONE al Aliantei Salvati Copiii a fost derulat de agentia de cercetare de piata TNS in perioada 26 august – 12 septembrie 2009. Au fost intervievate 15,249 de persoane din 14 tari: Australia, Canada, Marea Britanie, Germania, Italia, Norvegia, Spania, Suedia, SUA, India, Pakistan, China, Nigeria si Kenya.
•Alianta Salvati Copiii estimeaza ca este necesar ca un buget de 40 de miliarde$ sa fie alocat anual pentru reducerea numarului de decese infantile, bazandu-se pe: raportul Bancii Mondiale 2008 The High Level Task Force on Innovative Health Financing for Health.
•Potrivit raportului E. Arnold si J. Larsen (2006) Bottled Water: Pouring resources down the drain, Eco-Economy Updates, Earth Policy Institute, 100 de miliarde$ sunt cheltuiti anual pe apa imbuteliata la nivel mondial.
•68% dintre respondentii studiului global EVERY ONE cred ca reducerea semnificativa a mortalitatii infantile este posibila sau foarte posibila. 55% dintre acestia cred ca reducerea cu 2/3 a ratei mortalitatii la nivel global este mult mai costisitoare decat in realitate.
•Tarile in curs de dezvoltare au fost cele mai optimiste: respondentii din Nigeria (85%), Kenya (84%), China (77%) si India (67%) cred ca ca reducerea semnificativa a mortalitatii infantile este posibila sau foarte posibila.
•Aproape 9 milioane de copii mor anual inainte de a implini varsta de 5 ani (D. You, T. Wardlow, P. Salama and G. Jones ‘Levels and trends in under 5-mortality, 1990-2008, The Lancet, Sept 2009). Cea mai vulnerabila categorie este reprezentata de nou-nascuti: 4 milioane mor in prima luna de viata, dintre care aproape 2 milioane nu supravietuiesc primelor 24 de ore (Lawn, Joy, Simon Cousens and Jelka ZupaN ‘4 million neonatal deaths: Where? When? Why? The Lancet. Volume 365, March 2005).
•Potrivit raportului Bancii Mondiale Swimming Against the Tide: How developing countries are coping with the global crisis (pregatit de personalul Bancii Mondiale pentru Intalnirea G 20 a Ministrilor de Finante si Guvernatorilor Bancii Centrale, martie 2009) numarul deceselor in randul copiilor ar putea spori cu 200,000 pana la 400,000 anual pana in 2015 ca rezultat al crizei economice actuale.
•Liderii mondiali si-au luat angajamentul de a reduce mortalitatea in randul copiilor de pana in 5 ani cu doua treimi pana in 2015– Obiectivul 4 al Dezvoltarii Mileniului. Numarul deceselor a scazut, iar acum se situeaza la 8.8 milioane. Progresele sunt, totusi, lente, iar in ritmul actual Obiectivul nu va fi atins.
•56% considera ca prevenirea mortii unui copil este la fel de importanta atat in propria tara, cat si in tari mai sarace decat a lor.

Ana Dumitru, Specialist Relatii Publice, tel.: 021 316 61 76
ana.dumitru@salvaticopiii.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/salvati-copiii-romania/milioane-de-vieti-de-copii-pot-fi-salvate-cu-jumatate-din-suma-cheltuita-anual-pe-apa-imbuteliata