Rezultate sondaj privind procesul de achizitie in online

BUCURESTI - 5 septembrie 2018

Comunicat tip General in Media / Publicitate

Agentia Promos a realizat un chestionar distribuit online in randul utilizatorilor de toate varstele, avand ca scop studiul procesului de achizitie in online.

infografic rezultate sondaje

infografic rezultate sondaje

 

Chestionarul a fost completat de 341 de persoane dintre care 65% din raspunsuri au fost date de femei si  35% de barbati. Aceasta distributie ne arata faptul ca femeile acorda mult mai mult timp achizitiilor online. Acest lucru va fi evidentiat si in rezultatele obtinute la urmatoarele intrebari.

65,7% dintre respondenti au varsta cuprinsa in intervalul 18-24 de ani, acest segment fiind foarte activ in mediul online. 

Persoanele cu varsta de peste 24 de ani au activitate in mediul online, insa timpul petrecut este mult mai mic.

Varsta persoanelor care au raspuns infuenteaza in acelasi timp si veniturile acestora. 44,9% dintre ei au venituri lunare mai mici de 1000 de lei si doar 23,8% au venituri cuprinse intre 1000-2000 de lei.

99,4% dintre persoanele ce au raspuns la chestionarul realizat de echipa noastra au declarat ca au achizitionat online cel putin o data. Tinand cont de datele de mai sus, putem deduce faptul ca romanii capata incredere in magazinele online si ca pentru a economisi timp aleg sa achizitioneze online.

La intrebarea „Ce categorii de produse/servicii achizitionati online des?” raspunsurile au fost urmatoarele, utilizatorii avand posibilitatea de a bifa mai multe variante:

- haine si incaltaminte 63,9%

- cosmetice si produse de ingrijire 47,8%

- telefoane 32,3%

- electrocasnice 30,8%

- laptopuri/PC-uri 22,9%

- vacante 18,8%

- decoratiuni pentru casa 14,4%

- piese auto si accesorii 12,6%

- echipament sportiv 10%

- mobila 6,7%

Se observa un interes foarte mare pentru articolele vestimentare cat si pentru produsele de ingrijire, fiind urmate de dispozitivele de uz casnic si device-uri.

Ce motiveaza o persoana sa achizitioneze online?

Usurinta de a comanda se afla in topul preferintelor, pe locul 2 fiind reducerile, iar pe 3 livrarea rapida.

In topul motivelor pentru care utilizatorii nu ar achizitiona de la un magazin online se afla:

- recenziile negative 65,5%

- informatii insuficiente despre produse/servicii 61,8%

- preturi mari 42,8%

- timp de livrare mare 40,5%

- formular de finalizare comanda dificil 18,8%

- suport telefonic deficitar 18,1%

- magazinul online/site-ul se incarca greu 17,1%

 

Asadar, pentru o afacere este important sa mentina o buna relatie cu utilizatorii si sa ofere informatii complete de produse.

Asa cum era de asteptat telefoanele mobile domina, iar ascensiunea lor continua. 58,4% dintre respondenti au confirmat ca achizitioneaza de pe telefoanele mobile si doar 40,5% dintre acestia de pe calculator.

64,2% din persoanele ce au completat chestionarul utilizeaza motorul de cautare Google pentru a achizitiona, pe locul 2 fiind Facebook cu doar 17,6%.

Motorul de cautare Google este utilizat pentru achizitiile bazate pe nevoie, iar rezultatele ne confirma ca cele mai multe achizitii sunt realizate astfel.

In ceea ce priveste timpul in care o decizia de achizitie este luata, putem observa ca 82,7% dintre utilizatori se hotarasc sa plaseze o comanda intr-un interval de 1-3 zile.

Procesul de fidelizare al unui utilizator este destul de dificil , insa in topul motivelor pentru care acestia revin cu o a doua comanda se afla:

- calitatea produselor 81,2%

- seriozitatea magazinului/personalului 49,6%

- varietatea de produse 46,9%

- livrarea rapida 45,5%

- reduceri 44,3%

- preturi mici 41,6%

Dupa cum se poate observa a doua comanda este influentata de calitatea produselor livrate anterior, iar firmele trebuie sa acorde mult mai mult atentie acestui factor pentru a-si fideliza clientii.

46,3 % dintre persoanele ce au achizitionat online au evaluat produsele comandate cu nota 4, iar 41,6% cu nota 5.

Putem spune ca magazinele online ofera produse de calitate care sunt foarte aproape de a satisface complet asteptarile clientilor. Cu toate acestea, inca se mai pot realiza imbunatatiri.

Desi achizitiile online sunt tot mai numeroase, persoanele ce au raspuns la acest chestionar gasesc reclamele ca fiind agasante, lucru ce ar trebui sa fie in atentia oamenilor de marketing pentru a nu deranja utilizatorii cu reclame.

79% dintre persoanele ce au raspuns la aceasta intrebare au declarat ca sunt atrase de reclamele compuse din imagini si text.

Raportandu-ne la datele furnizate anterior  se poate observa un impact direct asupra sumelor pe care acestia le aloca achizitionarii de produse/servicii online.

45,5% dintre respondenti cheltuie sub 100 de lei lunar pe achizitii online si doar 32,6% cheltuie sume cuprinse intre 100 si 300 de lei lunar.

 

Concluzii

Femeile sunt mult mai interesate de realizarea achizitiilor online.

Persoanele cu varsta pana in 24 de ani sunt cele care petrec foarte mult timp online si in mod implicit achizitioneaza online. In proportie de 67% dintre respondeti, au declarat ca veniturile lunare de care acestia dispun se afla sub suma de 2000 de lei.

Exista un interes foarte mare pentru  articolele vestimentare si produsele de ingrijire, in plan secund fiind achizitiile de produse de uz casnic si device-uri.

Achizitionam online fiind motivati de usurinta de a comanda, de campaniile de reduceri, preturile mici si livrarea gratuita a produselor.

Detinatorii de magazine online sau site-uri trebuie sa acorde foarte multa atentie recenzilor primite, sa ofere informatii complete despre produsele sau serviciile oferite, sa ofere un termen de livrare rezonabil, iar pretul sa fie atractiv. Nerespectarea acestor 4 cerinte pe care utilizatorii le urmaresc, va influenta in mod direct vanzarile.

Peste 60% din achizitii se realizeaza de pe mobil, ceea ce reprezinta un semnal de alarma pentru firmele ce nu au site-ul optimizat pentru mobil. Acordati importanta versiunii de mobil a site-ului pentru ca neglijarea acestui aspect va provoaca pierderi.

Cei mai multi utilizatori achizitioneaza pe baza unei nevoi, motiv pentru care Google se afla in topul preferintelor ca si modalitate de achizitionare. Canale precum Facebook si Instagram vand pe baza emotiilor transmise vizual, iar procentul achizitiilor este cu mult mai mic decat cel al achizitiilor axate pe nevoie.

Cei mai multi utilizatori ia decizia de a achizitiona un produs intr-un interva de 1-3 zile, timp in care campaniile de remarketing trebuie sa fie cat mai eficiente.

Pentru ca un utilizator sa revina si sa plaseze o a doua comanda pe magazinul dumneavoastra sau sa apeleze la serviciile oferite este important sa oferiti calitate. Daca prima data utilizatorul este motivat sa achizitioneze datorita reducerilor, preturilor mici, livrarii sau datorita usurintei de utilizare a site-ului, a doua comanda se va realiza doar daca ati oferit calitate.

Persoanele ce achizitioneaza online sunt in cele mai multe cazuri multumite de produsele oferite, insa din rezultatele intrebarii reiese faptul ca mai este foarte mult pana cand produsele comandate sa fie la inaltimea asteptarilor clientilor.

Desi utilizatorii achizitioneaza online, acestia gasesc ca fiind foarte agasante reclamele datorita frecventei cu care acestea se afiseaza.

Analizand trendurile, desi impactul clipurilor video este in crestere, atentia utilizatorilor este atrasa intr-o mai mare masura de anunturile ce combina text si imagini.

Suma medie lunara cheltuita de o persoana cu varsta pana in 24 de ani este sub pragul de 300 de lei, peste 60% dintre persoanele din acest segment de varsta cheltuind sub 100 de lei lunar

Pe baza informatiilor de ultima intrebare a chestionarului se poate observa ca in online, valoare cosului mediu se afla in jurul sumei  de 150 de lei.

 Atasat gasiti un infografic cu rezultatele sondajului.

Speram ca informatiile oferite va sunt de folos si ca va vor ajuta sa va ghidati activitate si afacere pe viitor, tinand cont de ceea ce utilizatorii isi doresc sa primeasca. Studiul a fost realizat de agentia Promos.