România are un nivel de impozitare mai redus decât majoritatea ţărilor G8, dar ridicat după standardele globale

BUCURESTI - 22 iunie 2012

Comunicat tip General in Finante / Contabilitate

• Dintre G8, numai Rusia are un nivel de impozitare de mai puțin de 20% din PIB
• Economiile cu creșterea cea mai rapidă au evitat nivelurile de impozitare ridicate
• Studiu realizat de UHY, o rețea de contabilitate și consultanță situată în Top 25 la nivel global

România colectează taxe reprezentând aproximativ 30% din PIB, un procent mai scăzut decât majoritatea țărilor din G8 și Europa, dar totuși ridicat după standardele globale – conform UHY, rețeaua internațională de contabilitate și consultanță.

 În cel mai recent an fiscal, România a colectat taxe și impozite în valoare de 57.4 milioane USD raportate la un PIB de 189.8 milioane USD.

 În medie, țările din G8 şi economiile aflate în ascensiune din BRIC obțin venituri fiscale de 28% (BRIC) și 29% din PIB (G8).

Studiul UHY relevă că trei economii majore din zona euro – Germania, Franța și Italia – colectează în medie taxe de 43.4% din PIB. Franţa impune cel mai ridicat nivel de impozitare dintre țările studiate, obținând venituri fiscale de 44% din PIB.

 Potrivit UHY, multe țări G8 au crescut nivelul taxelor și impozitelor în ultimii câțiva ani, deoarece guvernele au făcut eforturi să își reducă nivelul datoriilor. Cu toate acestea, o povară fiscală mai ridicată este adesea identificată ca fiind un factor important care inhibă creșterea economică.

 Camelia Dobre, partener al UHY Audit CD SRL din România, membru al UHY, comentează: ”După standardele europene, România este o țară cu un nivel al impozitării relativ scăzut, dar taxele și impozitele au crescut în ultimii ani, deoarece guvernul a instaurat un program de austeritate. Noul guvern a promis să reducă nivelul impozitării pentru a stimula creșterile dacă va câștiga alegerile în noiembrie. România are impozite pe profit și venit foarte competitive, dar după standardele europene, TVA-ul este foarte ridicat. O reducere a TVA-ului ar putea crește consumul și ar putea pune economia în mișcare.”

Profesioniștii UHY au studiat datele despre impozite și despre PIB pentru 23 de țări din rețeaua internațională UHY, inclusiv pentru G8, precum și pentru economii-cheie emergente, inclusiv țările din BRIC.

Studiul efectuat de UHY a analizat și tipul impozitelor colectate de fiecare țară. Dintre țările G8, Rusia şi Italia, spre exemplu, colectează cel mai mare procent de taxe indirecte, adică 33% din totalul taxelor colectate (116 milioane USD, respectiv 295.2 milioane USD). Pe locul imediat următor se află Marea Britanie, cu 32% (260.9 milioane USD).

UHY subliniază faptul că aceste impozite sunt mai ușor de colectat, dar adeseori se consideră că au un efect de diminuare a încrederii consumatorilor.

Studiul arată și faptul că, printre țările G8, există o prăpastie adâncă în privința valorii relative a contribuțiilor la asigurările sociale colectate ca procent din totalul veniturilor fiscale. Spre exemplu, în Franța, 63.5% din toate taxele (778.7 milioane USD) reprezintă asigurarea socială, în timp ce, la cealaltă extremă, taxele specifice asigurării sociale reprezintă doar 18.4% (151 milioane USD) din toate taxele colectate în Marea Britanie.

Potrivit UHY, acest aspect este semnificativ, deoarece povara asigurării sociale cade parțial asupra angajatorilor și este denumită uneori ”taxă pe posturi”.

Studiul relevă și că, dintre țările din zona euro incluse în studiu, doar Irlanda și Slovacia au poveri fiscale mai reduse de 30% din PIB. Germania, Franța și Italia au venituri fiscale de 43%, 44% și respectiv 43% din PIB. UHY afirmă că aceasta demonstrează ce puțin spațiu de manevră au în a crește taxele pentru consolidarea finanțelor locale concomitent cu a încerca să stimuleze creșterea economică.

Venituri fiscale totale ca procent din PIB

 

IMPOZITE TOTALE COLECTATE (milioane US$)

PIB

(milioane US$)

IMPOZITE TOTALE

ca % din PIB

Mexic

120.2

1,154.8

10%

India*

197.3

1,676.1

12%

Nigeria

31.0

238.9

13%

Rusia

354.5

1,850.4

19%

SUA

3,648.0

15,094.0

24%

Malaezia

49.8

238.8

21%

Japonia

1,232.8

5,458.8

23%

Australia

354.1

1,507.4

23%

China

1,796.9

7,484.1

24%

Slovacia

24.0

87.3

28%

Irlanda

64.3

217.7

30%

Spania

425.0

1,407.4

30%

România

57.4

189.8

30%

Cehia

63.5

198.5

32%

Canada

559.0

1,736.9

32%

Estonia

7.0

22.2

32%

Danemarca

104.5

333.0

33%

Marea Britanie

817.6

2,417.6

34%

Brazilia

704.1

2,081.2

34%

Olanda

300.0

780.7

38%

Germania

1,394.2

3,255.5

43%

Italia

891.8

2,060.9

43%

Franţa

1,225.6

2,776.3

44%

G8

10,123.5

34,650.4

29%

BRIC

3,052.7

11,010.6

28%

* Nu include taxe locale

 Camelia Dobre, partener al UHY Audit CD Srl în România, membru al UHY, comentează: ”Comparaţia dintre ţările din zona euro cu naţiunile BRIC şi alte naţiuni din Vest este extremă. În general, ţările cu o cotă mai redusă a taxelor experimentează o creştere mai mare, în timp ce majoritatea ţărilor cu ascensiune mai lentă au cote mai ridicate ale taxelor.”

 ”Naţiunile din G8 şi din BRIC au colectat, în medie, taxe de 28% (BRIC) și de 29% din PIB (G8), dar procentul aferent G8 a fost ridicat de membrii săi din Europa. ”

 “Taxele ridicate sunt considerate de regulă un impediment pentru creșterea economică și pot afecta competitivitatea. Dacă analizezi aceste cifre, este clar că, dintr-o perspectivă fiscală, națiunile din zona euro devin necompetitive prin prețurile ridicate. Multe cresc taxele pentru a rambursa datoriile, erodând și mai mult competitivitatea – este un cerc vicios.”

 “Deși se poate argumenta că fondurile preluate din economie ca taxe sunt de regulă puse la loc de guvern, dacă taxele sunt colectate mai degrabă pentru datorii decât pentru a fi investite, aceasta este o pierdere pentru economia în discuție.”

 Ea adaugă: “Țărilor din zona euro le-au rămas foarte puține arme fiscale în arsenal, dar mențin controlul asupra politicii fiscale. Cel mai probabil, reducerea taxelor este una dintre cele mai viabile opțiuni pentru a impulsiona cererea, dar cu veniturile fiscale ce sunt în scădere sau stagnează, asigurarea unei reveniri concomitent cu menținerea unor finanțe publice sănătoase va reprezenta o provocare semnificativă.”

 Studiul UHY arată că, dintre cele 23 de țări studiate, Mexic are cea mai redusă povară fiscală raportată la PIB – la un nivel de doar 10% din PIB.

 CP Oscar Gutierrez Esquivel, de la UHY Glassman Esquivel y Cía, firma membră UHY din Mexic, comentează: “În ultimele câteva decade, Mexic a implementat reforme liberale, reducând rolul statului în economie și povara fiscală generală. Astfel, Mexic este una dintre marile economii cu nişte cote de impozitare foarte competitive. Deși taxele reduse nu sunt suficiente per se pentru creșterea economică, ele au stat la baza situației de astăzi, când Mexic este una dintre economiile cu cea mai rapidă creștere din lume.”

 “Cu toate acestea, este foarte important ca guvernul să îmbunătăţească ratele de colectare a taxelor, deoarece acestea nu ating nivelul veniturilor pe care guvernul preconizează să le colecteze.”

 Studiul UHY relevă și faptul că Italia are unul dintre cele mai ridicate niveluri de impozitare, reprezentând un procent de 43% din PIB.

Andrea D’Amico din FiderConsult Srl, firma membră UHY din Italia, comentează: “În Italia, povara fiscală a crescut de la criza financiară, deoarece guvernul și-a implementat programul de reducere a deficitului, care este foarte probabil să crească mai mult nivelul de impozitare în anii următori. ”

 “Problema pentru Italia este că povara fiscală nu este compatibilă cu o rată constantă de creştere economică. Este un act de echilibrare foarte dificil, dar guvernul trebuie să găsească modalități de reducere a sumelor luate din economie ca taxe, luând în acelaşi timp măsuri pentru a îmbunătăţi creşterea economică şi competitivitatea internaţională.”

 

SFÂRȘIT

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/sc-uhy-audit-cd-srl/romnia-are-un-nivel-de-impozitare-mai-redus-dect-majoritatea-rilor-g8-dar-ridicat-dup-standardele-globale