Pachetul de servicii de bază din Sănătate: între incompetenţă şi reaua credinţă

BUCURESTI - 8 octombrie 2013

Comunicat tip General in Administratie Publica, Politic, Sanatate

Practica internărilor abuzive va beneficia curând de o acoperire legală cu consecințe directe asupra modului arbitrar de cheltuire a banilor Sănătății

Senator Valeriu Todirașcu

Senator Valeriu Todirașcu

Ministerul Sănătății (MS) a publicat recent pachetul de bază al serviciilor de sănătate, aflat în dezbatere publică http://www.ms.gov.ro/?pag=178&id=12869, unde criteriile care fac necesară “internarea de zi” sunt specificate vag şi la modul general.

Astfel, orice pacient care se adresează unui spital ar trebui să fie internat cel puţin pentru câteva ore, pentru că orice  pacient se încadrează la prevederile definite de MS privind necesitatea oferirii de “îngrijire multidisciplinară”, pentru că este “posibilă apariţia reacţiilor colaterale” sau dacă pacienţii “au posibil risc de urgenţă”. În consecință, practica internărilor abuzive va beneficia cât de curând de acoperire legală, cu directe consecințe asupra modului de cheltuire a banilor Sănătății, grație largheței cu care au fost definite aceste criterii.

Pe de altă parte, în același document emis de MS, se propune o “listă de excludere” a unui număr de 325 de coduri diagnostice care să fie excluse din lista de internare. Aceste “coduri diagnostice” reprezintă etichete care descriu, de cele mai multe ori în mod foarte aproximativ, patologia reală a pacientului, scopul codificării fiind analiza statistică şi nu cea medicală. La internarea pacientului, diagnosticul este, de obicei, imprecis şi se folosesc coduri generale care să acopere patologia cea mai probabilă. Eliminarea din “lista de excludere” a unor coduri care specifica sindroame generale, uneori de mare gravitate, utilizate acolo unde nu se poate preciza în momentul internării afecţiunea şi etiologia ei, denotă un amatorism inacceptabil al celor care au elaborat această listă de excluderi.

Iata câteva exemple halucinante de coduri aflate în “lista de excludere”:

- Să excluzi de la internare “Diareea acută probabil infecţioasă” (A09), care poate avea o mortalitate semnificativă la copii sau vârstnici, sau “pneumoniile virale nespecificate” (J12.9) sau “pneumonia lobară, nespecificată” (J18.1), de asemenea afecţiuni cu mare mortalitate la vârstele extreme, dar şi la vârste medii, reprezintă o măsură de-a dreptul criminală.

- MS a exclus de la internare “Durerea localizata în abdomenul superior” (R10.1) şi “Durerea localizata în abdomenul inferior” (R10.3). Astfel, ulcerul perforat şi colecistita acută cu dureri în abdomenul superior sau apendicita acută şi diverticulita acută, cu dureri în abdomenul inferior, nu vor putea fi internate decât dacă diagnosticul de boală este stabilit înaintea internării, ceea ce este rar posibil fără investigaţii, sau dacă se foloseşte diagnosticul “Sindromul abdominal acut”, un diagnostic mai puţin precis decât celelalte două, dar care rămâne pe lista de diagnostice de internare.

- La afecţiunile ficatului, este trecută pe lista de excludere “Hepatita alcoolică” (K70.1) ce comportă o mortalitate între 20 şi 70% în timp ce un diagnostic cu totul superficial ca cel de “Boală alcoolică a ficatului, fără precizare” (K70.9), (unde se încadrează ficatul gras alcoolic, afecţiune fără risc imediat), rămâne un diagnostic de internare valid. Hepatitele virale cronice B şi C (B18.0, 1 şi 2) sunt excluse de la internare deşi biopsia hepatică ce se efectuează în condiţii de internare este necesară pentru stabilirea indicaţiei terapeutice. În schimb, medicii pot utiliza pentru internare, diagnosticul mai puţin precis de “Hepatită virală cronică, fără precizare (B18.9)” eludând astfel prevederile listei.

Este evidentă incompetenţa sau reaua credinţă a așa zișilor specialiști de la MS care au întocmit lista de diagnostice de excludere. Aplicarea acestei liste va duce la obligarea medicilor practicieni să ascundă în continuare situaţia reală a pacientului folosind numai diagnosticele care nu se află pe lista de excludere, chiar dacă acele diagnostice utilizate vor descrie incomplet sau eronat afecţiunea şi stadiul evolutiv al bolii.

Solicit ministrului sănătăţii să demită rapid aşa-numiţii specialişti care au putut să întocmească o asemenea listă de diagnostice de exludere de la internare şi să angajeze specialişti adevărăţi, din ţară sau din străinătate, capabili să reformeze organizarea serviciilor de sănătate pentru ca cetăţenii României să nu mai fie umiliţi şi să-şi rişte viaţa în momentul când apelează la serviciile de sănătate.

Alcătuirea listei serviciilor de bază de sănătate trebuie să se facă doar după stabilirea principiilor, care să fie aplicate de către persoane competente la stabilirea listei serviciilor de bază de sănătate, una reală, care să poată fi finanţată pentru toţi pacienţii asiguraţi fără ca aceştia să fie nevoiţi să dea “şpagă” pentru a beneficia de serviciile pentru care au plătit ani de zile asigurare medicală.

Decizia de internare sau de neinternare trebuie luată în funcţie de severitatea cazului, de aprecierea prognosticului vital şi funcţional al afecţiunii, de necesarul de investigaţii şi urgenţa efectuării lor, de necesitatea unor tratamente urgente sub supraveghere medicală.

Pentru rezolvarea finanțării raționale a pachetului de bază este necesar să se restrângă gama de servicii de sănătate în aşa fel încât un pachet al serviciilor de bază să poată fi finanţat pentru toţi contribuabilii, din contribuţiile acestora, urmând ca serviciile neacoperite să fie plătite direct sau să fie contractate cu asiguratori privaţi.

 

Senator Valeriu Todiraşcu – Partidul Noua Republică

 

e-mail: valeriu.todirascu@senat.ro

detalii activitate parlamentară: http://www.tody.ro/document/Senator-Valeriu-Todirascu-detalii-activitate-parlamentara-2012-2016

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/senator-valeriu-todirascu/pachetul-de-servicii-de-baza-din-sanatate-intre-incompetenta-si-reaua-credinta