12 beneficii ale coachingului individual

BUCURESTI - 3 martie 2014

Comunicat tip General in Afaceri, Educatie / Cultura, HR, CSR, Cursuri

Live site

Prin procesul de coaching clientul evolueaza, se dezvolta, schimba perspectiva si drumurile deja cunoscute cu noi si noi optiuni. Beneficiile reale ale coachingului profesionist vor face sa merite investitia in timp si in bani.

beneficiile-coachingului-individual

beneficiile-coachingului-individual

 Coachingul este un “proces care ajuta clientul sa isi imbunatateasca semnificativ perspectiva asupra muncii si vietii sale, […] deblocandu-si in acelasi timp potentialul”  

ICF - International Coach Federation

Coachingul este un “proces care ajuta clientul sa isi imbunatateasca semnificativ perspectiva asupra muncii si vietii sale, […] deblocandu-si in acelasi timp potentialul” (International Coach Federation). Ar fi incorect sa privim procesul de coaching ca pe un “panaceu universal”, care poate fi utilizat in orice situatie de viata, sau profesionala, este important insa sa intelegem care sunt avantajele clare ale clientului care trece printr-un proces de coaching.

Orice persoana care evalueaza daca poate apela la coaching ca modalitate de a gasi solutiile cele mai bune pentru a putea gestiona mai bine provocarile cu care se confrunta, se va intreba in primul rand care sunt beneficiile coachingului, beneficiile reale pe care le va putea observa pe parcursul sau la finalul procesului. Se va intreba mai precis ce face sa merite investitia de timp, efort si bani.

In primul rand, pentru a raspunde la aceaste intrebari, trebuie subliniat faptul ca prin procesul de coaching clientul evolueaza, se dezvolta, schimba perspectiva si drumurile deja cunoscute cu noi si noi optiuni.

In „Adevarata arta a unui Master-Coach”, Alain Cardon afirma: „clientul care apeleaza la un coach o face in primul rand ca sa iasa de pe cararile lui batatorite, ca sa fie acompaniat pe alte autostrazi ale gandirii, ca sa fie smuls din perspectivele lui obisnuite, ca sa gaseasca provocari departe de constrangerile propriilor lui rutine.

Sigur ca beneficiul evident al procesului de coaching este reprezentat chiar de atingerea obiectivului clientului (construirea unor relatii mai armonioase, obtinerea unui loc de munca mai bun, cresterea performantelor intr-un anumit domeniu de activitate, etc), intr-un mod potrivit pentru acesta, in corelatie cu contextul sau de viata. Acesta nu este, insa, singurul, printre beneficiile procesului de coaching numarandu-se:  

1. Cresterea nivelului de autocunoastere si utilizarea mai eficienta a resurselor personale: abilitati, cunostinte, incredere

Coachingul este un proces ce faciliteaza auto-cunoasterea, identificarea punctelor forte, a resurselor de care dispune clientul si in acelasi timp este un proces prin care acesta invata sa isi utilizeze resursele si abilitatile intr-un mod nou si creativ, pentru a obtine rezultatele dorite.  

2. Clarificarea obiectivelor personale si profesionale si declansarea actiunilor necesare pentru atingerea lor

Coachingul implica obiective clar definite, actiune, pasi concreti facuti in directia atingerii obiectivelor asumate. Clientul isi defineste mult mai clar obiectivele proprii (personale si profesionale), astfel incat acestea odata atinse vor reusi sa ii imbogateasca viata, nu mai raman doar simple teluri bifate superficial sau abandonate pe parcurs. Procesul de coaching are capacitatea de a „face ordine”, ajutand clientul sa isi clarifice mult mai bine directia in care se indreapta si care este cu adevarat potrivita pentru el, fiind posibil ca acesta sa ajunga chiar sa isi redefineasca misiunea personala, directia sa in viata. In plus, clientul defineste si pune in practica intr-o maniera potrivita pentru el si adapteaza (daca este cazul), actiuni concrete pentru atingerea obiectivului sau final; obiectivele sale nu mai raman doar niste teluri indepartate.

3. Clarificarea valorilor si alinierea obiectivelor, dorintelor si aspiratiilor astfel incat sa existe o ecologie

Ecologia in coaching implica preocuparea pentru intregul sistem al clientului, pentru tot ansamblul vietii sale. Prin urmare, obiectivele clientului vor fi stabilite luand in considerare tot acest sistem, consecintele si impactul atingerii obiectivelor asupra acestuia. In plus, exista riscul ca obiectivele sa fie atinse, dar cu sacrificii mult prea mari, sau este posibil ca atingerea obiectivelor sa produca dezechilibre in alte zone din viata clientului, sau sa afecteze negativ membrii familiei acestuia. Prin urmare, este necesara verificarea ecologiei, ce presupune evaluarea consecintelor atingerii obiectivului, pe termen scurt, mediu si lung, asupra clientului si a celorlalte persoane din sistemul sau (familie, etc.). Mai mult, obiectivele pe care clientul si le asuma in cadrul procesului de coaching vor fi aliniate valorilor acestuia, avand astfel o baza mult mai solida. Cu obiective aliniate principiilor/ valorilor ce ii ghideaza viata clientul este mult mai motivat sa atinga ceea ce si-a asumat ca obiectiv.

4. Gasirea propriilor solutii si raspunsuri adaptate situatiei sale specifice

Pe parcursul procesului de coaching clientul este cel care identifica optiunile de actiune pentru a-si atinge obiectivul, nu va primi retete si sfaturi “la cheie”. In acest fel, optiunile pe care le identifica au la baza propriile sale experiente, resurse, abilitati si propria sa perspectiva.  

5. Antrenarea abilitatilor de orientare spre solutii si gandire constructia

Procesul de coaching ajuta clientul sa treaca de la abordarea concentrata asupra problemei la abordarea mai constructiva ce se concentreaza asupra optiunilor si solutiilor de rezolvare a problemei. Prin coaching, acesta isi largeste perspectiva, incepe sa isi dezvolte capacitatea de a identifica ce genereaza problema, care este responsabilitatea sa legat de problema si ce poate face concret pentru a o rezolva.   

6. Eliminarea barierelor psihologice ca temeri, lipsa de incredere, auto-critica

Clientul identifica si/ sau constientizeaza mult mai bine propriile sale resurse, face pasi concreti in directia atingerii obiectivului si astfel capata si mult mai multa incredere in sine si in propria capacitate de a face fata diferitelor provocari personale sau profesionale. Increderea in sine a clientului este amplificata intr-o mare masura de faptul ca reuseste el insusi sa progreseze pas cu pas, depasind diferitele blocaje ce stau intre el si telul sau. In plus, in coaching, accentul este pus pe invatarea din propriile greseli, nu pe invinovatire si auto-critica, clientul invata din ce nu a reusit si isi adapteaza actiunile sau gaseste modalitati diferite de a-si utilize resursele astfel incat sa obtina un rezultat diferit. 

7. Imbunatatirea abilitatilor (exprimarea clara si asertiva a nevoilor, obiectivelor, dorintelor, imbunatatirea capacitatii de stabilire si urmarire a obiectivelor, imbunatatirea capacitatii de luare si transmitere a deciziilor, imbunatatirea abilitatilor de planificare, delegare, etc.)

8. Asumarea propriilor nevoi, aspiratii, dorinte

Coachingul presupune dincolo de clarificarea propriilor teluri si nevoi si asumarea acestora- clientul este singurul responsabil pentru nevoile si aspiratiile sale, le identifica, le intelege si in mod constient si sustinut face eforturi pentru a le implini.

9. O mai mare responsabilizare pentru propriile actiuni si pentru propria viata  

Procesul de coaching implica automat responsabilitatea clientului pentru actiunile facute in directia atingerii obiectivului asumat. Coachul il insoteste, dar clientul este singurul care poate face ceva concret pentru a-si atinge scopul. Acesta ajunge sa inteleaga ca este singurul care poate actiona pentru a produce schimbarile dorite in viata sa si actioneaza. Trece de la o atitudine pasiva, in care se plange de circumstante la mai multa responsabilitate- defineste mai clar ce isi doreste si ce doreste sa schimbe, intelege ce schimbari stau in puterea sa si in final actioneaza concret pentru a obtine ce isi doreste.

10. Asumarea si exercitarea eficienta si ecologica a autonomiei si puterii in diferitele roluri din viata personala si profesionala, in vederea indeplinirii obiectivelor, dorintelor si aspiratiilor

Coachingul are in vedere intreaga viata a clientului cu diferitele sale aspecte. Prin urmare, asumarea de catre client a autonomiei si a puterii in diferitele roluri din viata sa personala si profesionala este facuta intr-un mod ecologic, astfel incat sa nu existe un impact negativ asupra altor zone din viata sa, ori asupra persoanelor apropiate importante.

11. Cresterea flexibilitatii si o mai mare deschidere la schimbare si nou

Concentrandu-se asupra optiunilor, clientul gaseste si testeaza noi solutii, noi abordari, noi comportamente, invata sa se adapteze si sa adapteze solutiile gasite la propria realitate, sa gaseasca noi si noi cai de gestionare a situatiilor de viata, ceea ce, automat, presupune mai multa deschidere si flexibilitate din partea sa.

12. Transferarea modelelor de actiune identificate in cadrul temei de coaching si in alte zone a vietii sale

Odata ce a testat modalitati noi de a aborda problemele, noi modele de actiune intr-o zona a vietii sale, clientul le poate adapta pentru orice fel de probleme, in orice arie a vietii (personala sau profesionala). Practic, acesta nu invata retete primite de-a gata, invata la un nivel mai profund cum sa puna in miscare mecanisme noi, iar acestea pot fi adaptate pentru orice fel de obiective sau provocari din viata sa personala sau profesionala.

Puteti alege un coach profesionist acreditat international, dintre membrii Asociatiei Romane pentru Coaching.