Un sfert din romani recunosc ca li s-au oferit bani in schimbul votului

BUCURESTI - 8 septembrie 2008

Comunicat tip General in Politic

Politicienii romani apeleaza din ce in ce mai mult la metode neortodoxe de influentare a votului, cum ar fi oferirea de bani sau produse. Potrivit unei cercetari comandate de BiG Media Relatii Publice si realizate de Atipique Communications, un sfert din romanii cu drept de vot recunosc ca li s-au oferit bani in schimbul votului la alegerile locale din vara acestui an. Mai mult, 29% dintre acestia recunosc ca stiu si alte persoane carora li s-au facut propuneri financiare pentru a pune stampila pe candidatul indicat.

Cumpararea votului este cel mai des intalnita in Moldova unde 39% dintre locuitorii acestei zone recunosc ca li s-a oferit o suma de bani in schimbul votului. Urmatoarele regiuni ca intentie de cumparare a votului sunt Dobrogea (30%) si Oltenia (24%). Cei mai corecti politicieni sunt in regiunea Crisana-Maramures, unde numai 15% dintre locuitori au fost “ofertati” de partide pentru a pune stampila pe un anumit candidat. Transilvania si Banatul sunt sub media pe tara in ceea ce priveste disponibilitatea partidelor de a cumpara votul, cu procente de 18% respectiv 16%.

Daca vorbim de cercul de cunostinte al participantilor la studiul Atipique Communications, se pare ca numarul de persoane carora li s-au facut astfel de propuneri este din ce in ce mai mare. Tot in Moldova se inregistreaza cele mai mari procente, de 45%. La intrebarea “Cunoasteti pe cineva caruia i s-au oferit bani pentru a vota un candidat sau un partid politic?” au raspuns afirmativ 38% dintre locuitorii din Dobrogea si 30% dintre olteni. In Transilvania procentele celor care cunosc persoane carora li s-au oferit bani sunt de 21%, urmati de 18% dintre banateni si 17% dintre maramureseni.

Cu toate acestea, numai 8% dintre romani recunosc ca ar vota pentru un candidat sau partid in schimbul unei sume de bani. 12% dintre participantii la studiu sustin insa ca au in cercul de cunostinte persoane care ar face acelasi lucru. In ceea ce priveste zonele in care cetatenii sunt dispusi sa-si vanda votul cele mai mari procente le regasim tot in Moldova (15%), urmata de Dobrogea si Oltenia (9%), Transilvania (6%), Banat (3%) si Crisana-Maramures (2%). Mai mult, 22% dintre moldoveni si 13% dintre olteni stiu pe cineva care este dispus sa-si vanda votul, arata studiul. In Dobrogea numai 10% au asemenea cunostinte iar in Muntenia 11% dintre cetateni pot indica o persoana care voteaza “motivat”.

Bucurestenii nu au convingeri unitare in ceea ce priveste cumpararea votului si sunt mai dispusi sa isi vanda votul decat media pe tara. Daca numai 8% dintre romani recunosc ca ar accepta o suma de bani pentru a vota, in Bucuresti media este de 14,2%, deci cu 6% mai mare decat media pe tara. Principiile bucurestenilor difera insa cu mai bine de 10% de la un colegiu la altul. Numarul cel mai mic de persoane care sunt dispuse sa-si vanda votul este in colegiul 11. Cei mai multi bucuresteni care ar vota pentru bani se regasesc, paradoxal intr-una dintre cele mai bogate zone ale Bucurestiului, zona Unirii, respectiv colegiul 21. Aici 28% dintre locuitori ar vota un candidat contra unei sume de bani. Un numar foarte mare de persoane care sunt dispuse sa-si vanda votul se regasesc in colegiile apropiate: 26% in colegiul 20 si 22% in colegiul 23.

Studiul realizat de Atipique Communications arata ca bucurestenii pot identifica cu usurinta partide care adopta astfel de tactici de motivare a votului. Partidele identificate de bucuresteni difera insa radical de la o zona la alta, in functie de candidatii sustinuti la ultimele alegeri.

“Metoda cumpararii votului este una tot mai des intalnita si exista riscul de a fi acceptata de catre cetatean ca fiind una normala. Este grav pentru ca incurajeaza dezinteresul fata de responsabilitatea sociala a votului si fata de politica in general, mai ales in randul tinerilor” a declarat Gabriel Ferugean, Director BiG Media Relatii Publice.

Despre BiG PR

Studiul a fost realizat in perioada 17-25 august 2008 pe un esantion national de 1250 de persoane. Metoda de cercetare folosita a constat in interiviuri directe si focus grupuri realizate in Bucuresti si in 40 de localitati. In Bucuresti cercetarea a fost facuta pe un esantion reprezentativ de 500 de persoane.

Firma Atipique Communications isi desfasoara activitatea in Romania din anul 2007 activand pana la aceasta data in Franta, unde a participat in realizarea campaniilor electorale ale Partidului Socialist. In Romania, Atipique Communications colaboreaza cu Big Media Realatii Publice pentru dezvoltarea strategiilor de comunicare politica.

Oana BALAN
BiG Media PR
e-mail: oana.balan@bigPR.ro
tel: 0372.940.766
mobil: 0730.096.025
www.bigPR.ro

oana.balan@bigpr.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/big-pr/un-sfert-din-romani-recunosc-ca-li-s-au-oferit-bani-in-schimbul-votului