Modalitati eficiente de comunicare intre parinti si copii cu autism

BUCURESTI - 13 aprilie 2007

Comunicat tip General in Sanatate

Toti copiii comunica intr-un fel propriu. Nu doar prin limbaj ci si prin alte mijloace de expresie. Pana cand isi insuseste limbajul - un instrument complex de comunicare - copilul isi exprima nevoile, dorintele, sentimentele cu ajutorul altor mijloace. Fiecare dintre noi, adultii, ne dorim sa comunicam cu copiii cu ajutorul limbajului verbal, al cuvintelor; dar pana la aceasta etapa parcurgem cu totii unele etape de comunicare nonverbala, comunicare fara cuvinte sau cu cuvinte putine si mai mult cu ajutorul corpului si al gesturilor. Aceste etape de comunicare la unii copii dureaza mai mult, la altiii mai putin. Fiecare etapa de comunicare nonverbala dureaza in functie de fiecare copil, dar si de noi adultii care incercam sa il invatam sa comunice si prin cuvinte.
Pentru a ajuta copilul sa exprime si in cuvinte ceea ce simte si ceea ce face, este necesar sa intelegem stadiul actual de comunicare: ce nevoi are si cum le comunica.

Uneori copiii isi exprima sentimentele altfel decat ceilalti, cum ar fi fluturatul mainilor, invirtitul, leganatul. Pentru a putea trece la altfel de comunicare este nevoie sa intelegem ce ne spune copilul prin aceste comportamente. Daca intelegem copilul putem oferi o alternativa de comunicare si de exprimare. Alternativele nu sunt intotdeana acceptate de copil, pentru ca fiecare are un mod unic de a se exprima; fiecare are o personalitate unica. Il putem ajuta sa-si gaseasca acest mod unic de exprimare. Modelele oferite de noi sunt de obicei cele ale adultilor: “spune-mi ce doresti”. Dar acest “spune-mi” este o modalitate proprie adultilor. Un copil poate ajunge la acest “spune-mi”, experimentand diferite feluri de “a spune”.
Copiii cu autism intampina dificultati pe mai multe planuri. Principalele caracteristicile ale autismului sunt:
•alterarea globala a capacitatilor de comunicare,
• perturbari in relatiile cu ceilalti,
•activitati restranse, stereotipe;
Le regasim sub diferite denumiri, fie autism infantil, autism atipic, sindrom Asperger sau tulburare pervaziva de dezvoltare. Chiar daca exista caracteristici comune, realitatea arata o mare diversitate de situatii: copilul care nu cauta contact vizual, evita privirea, nu vorbeste sau cuvintele nu sunt coerente, are reactii bizare, ciudatenii, comportamente repetitive sau stereotipe, atractie sau teama fata de anumite zgomote, gusturi, mirosuri, obiecte, miscari lipsite de sens, inversiune a pronumelui, evitarea jocului cu copiii, crize de furie, angoasa, expresivitate mimica absenta, redusa sau inadecvata contextului .
Acest training isi propune sa raspunda la cateva dintre intrebarile importante ale comunicarii pentru a ajuta parintii sa ajunga mai aproape de copiii cu dificultati de comunicare.
oCum spune copilul tau ceva?
oIn ce stadiu de comunicare este?
oCe comunica?
oCare sunt alternativele de comunicare oferite?
oCe accepta din aceste alternative?

Scopul: identificarea particularitatilor comunicarii si modalitati de imbunatatire a limbajului in relatia parintilor cu copilul autist

Cui se adreseaza: parintilor cu copii autisti

Obiective:
1.Comunicarea la copii cu autism, caractere generale
2.Niveluri de intelegere in comunicare
3.Mijloace de comunicare
4.Modalitati de imbunatatite a limbajului verbal -vorbire articulata
-limbaj augumentativ
Modalitati de imbunatatire a limbajului nonverbal - intelegerea adecvata a sentimentelor
5.Intelegerea adecvata a limbajului adultilor (intelegerea comenzilor, rugamintilor) si integrarea programului zilnic
6.Atitudinea parintilor fata de comportamentele adecvate si fata de cele inadecvate (deviante)


Despre C.P.A.P.- Centrul de Psihologie de Actiune si Psihoterapie

Perioada: 28 – 29 aprilie 2007

Durata: 8 ore (sambata –duminica 11.00 – 15.00)

Cost: 100 lei/persoana

Locuri disponibile: 10

Trainer: psiholog Marinela Antal

Persoana de contact: psiholog Cristina Calarasanu
021 317 40 43
0729 752 145

centrupsihologie@gmail.com