NextUp Solutions: Calculele să iasă, la vale cu mediul privat!

BUCURESTI - 31 octombrie 2023

Comunicat tip General in Afaceri, Finante / Contabilitate

Schimbări de lege pentru mediul antreprenorial. De mâine, că de ieri nu se poate.

După numeroase calcule și combinații de n luate cate z, instituțiile statului au ajuns la concluziile finale pentru mediul de afaceri românesc. Știm deja că înainte de publicarea celor mai recente modificări fiscale, guvernul crease deja contextul legal pentru a implementa modificările de când vrem/avem nevoie la buget. Calculele să iasă, la vale cu mediul privat!

Enumerăm pe cele cu impactul cel mai frecvent.

Roxana Epure, Managing partner NextUp

Roxana Epure, Managing partner NextUp

Modificări din zona de salarii . Niciuna nu e noua, dar să știți că sunt valabile de la 01.11.2023. De mâine, cum ziceam, că de ieri nu e legal.

-          Salariații din domeniiul IT care până acum erau scutiți de la plata  impozitului pe veniturile din salarii, indiferent de valoarea salariului brut lunar și numărul de angajatori la care aveau contracte, de la 01 noiembrie, vor beneficia de scutire DOAR la angajatorul unde a declarat că are funcția de bază și doar pentru valoarea de 10.000 lei inclusiv din venitul brut în lună. Adica, daca un programator are doua contrcate de muncă, la doi angajatori, va beneficia de scutire doar la unul dintre ei, unde declară că are funcția de bază, și doar pentru salariul brut de până la 10.000 lei.

-          Tot pentru IT, pentru a contrabalansa costul în plus pe care îl aduce modificarea de mai sus, avem aceeași scutire pe care o știm din domeniul construcțiilor și agriculturii, și anume: din cota de 25% cât reprezintă contribuția de asigurări sociale, se reduce cota care ajunge la pilonul II de pensii, care acum este 3,75%. Astfel, CAS-ul se va plăti 21,25%.  Salariații care beneficiază de această reducere pot însă opta pentru plata integrală a CAS-ului pentru a beneficia de sumele care se duc la fondul privat de pensii, caz în care vor plati in continuare 25% din venitul brut din lună.

-          Salariații din construcții și agricultură: nu vor beneficia de facilități decât la angajatorul unde declară funcția de bază. Pana acum beficiau de facilități la toate contractele, indiferent de câte aveau în lună, și la câți angajatori.

-          Se reintroduce la salariații din construcții și agricultură plata către fondul de sănătate, contribuția în procent de 10%.

-          Pentru angajatorii din domeniile construcții și agricultură, se abrogă după ani de zile, niște articole care oricum nu au putut fi aplicate niciodată în practică, dar acum măcar nu mai sunt interpretări: cota redusă la CAM (contribuția asiguratorie de muncă). Cota aceasta redusă nu a fost aplicată niciodată pentru că nu a existat aprobarea plafonului de către minister. Avem deci o abrogare a unor articole care au existat din 2019 doar pe hârtie. Tot e bine și așa!

De la 01.01.2024: pentru valoarea tichetelor de masă și a voucherelor de vacanță, se va achita și contribuția socială de sănătate, de 10%. Vom vedea dacă asta va duce la scăderea societăților care acordă tichete de masă, având în vedere că va crește costul pentru angajator.

Mai știți de impozitul special pentru cei cu proprietăți valoroase? Nu mai vobisem de el o vreme, dar nu l-am făcut pierdut, se pare. Atenție deci: dacă aveți în proprietate bunuri imobile și mobile (clădiri și autoturisme) care au valori mari, veți plăti de anul viitor un impozit special astfel:

-          Pentru clădiri: 0,3% aplicat la diferența dintre valoarea impozabilă a clădirii comunicată de către organul fiscal și plafonul de 2.500.000 lei.

-          Pentru autoturisme: 0,3% aplicat la diferența dintre valoarea de achiziție și plafonul de 375.000 lei.

Modificari a Legii 70/2015 privind întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar: încet, încet, se dorește limitarea până la excludere a operațiunilor în numerar, obligând astfel prin diverse plafoane zilnice puse, să efectuăm operațiunile de încasări și plată aproape exclusiv prin bancă. Aceste modificari despre care vom vorbi mai jos intră în vigoare la 15 zile de la data publicării Legii 296 în Monitorul Oficial, deci din 13.11.2023.

Asfel, persoanele juridice nu vor mai putea plăti/încasa mai mult de  1000 lei către/de la o persoana, sau 2000 lei în cazul magazinelor de tip cash and carry.  Mai mult, există și o limitare de plați zilnice de maxim 2000 lei/zi și nu vor mai putea fragmenta în numerar încasările si plățile facturilor mai mari de 1000 lei, respectiv 2000 lei în cazul magazinelor de tip cash and carry.

Deci, dacă până acum aveai un magazin de birotică să zicem, deschis într-un cartier, încasai de la clienți și plăteai cash facturi către furnizori, acum nu vei mai putea face asta decât în limita a 1000 lei/furnizor și maxim 2000 lei/zi în total. Soluția este să depui banii la bancă și să plătești din cont prin ordin de plată.

Se introduce dupa ani de zile ideea de plafon de casa la finalul zilei, adică suma de bani pe care o societate o mai poate avea în sertar la final de zi: 50.000 lei. Sumele care depășesc acest plafon se depun la bancă în termen de maxim 2 zile lucrătoare.

Una din întrebările care se pun din realitatea care pare a nu fi cunoscută cu adevărat de cei care scriu legile, este:  cum se  vor descurca comercianții care se află în localități unde nu există bănci și nici măcar bancomate să poată depune banii prin card, în contul firmei.

Să nu uităm ca avem și amendă pentru nerespectarea prevederilor privind aceste plafoane: 25% din suma încasată/plătită sau deținută în caserie peste plafonul stabilit.

Au fost introduse și plafoane care afectează relația dintre un asociat și societate, cu privire la sumele reprezentând dividende care nu vor mai putea să depășească într-o zi suma de 5000 lei (până la 31.12.2024) și suma de 2500 lei începând cu data de 01.01.2025. De acum dacă vrei să creditezi firma ta, nu mai poți să o faci numerar, ci doar prin bancă.

 

Nu putea să rămână TVA-ul neatins. Aici nu e nici o surpriză, ne așteptam și știam cu toții că aceste schimbări vor deveni noua realitate. Atenție, sunt valabile de la 01.01.2024:

-          va crește cota de la 9% la 19% (adica costuri mai mari pentru aceste produse la vânzare): bere fără alcool, alimente cu zahar adăugat (peste 10g/100g produs);

-          va crește cota de la 5% la 19% pentru: transport de persoane cu ambarcațiuni, cu vehicule cu tracțiune animală, pe cablu (telecabină, telegondolă, telescaun, teleschi), cu trenurile sau vehiculele istorice cu tracțiune cu aburi, toate acestea făcute în scop turistic sau de agrement.

-          Ca crește cota de la 5% la 9% pentru: locuințe ca parte a politicii sociale, livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare, pompe de căldură, accesul la evenimente sportive, accesul la târguri, expozitii, cinematografe, evenimente culturale.

Ca de obicei ne grăbim să dăm legi fără să calculăm impactul lor, punem presiune acolo unde ar trebui să o ridicăm, respectiv pe micii antreprenori care ar trebui să aducă sănătate în peisajul economic românesc.

În tumultul de schimbări legislative de azi pe mâine, antreprenorii trebuie să îți pună la adăpost business-urile. Să creeze contextul pentru a putea să prevadă care sunt deciziile și acțiunile optime pe termen mediu pentru afacerile lor. De aceea, conectarea la cifre în timp real și deciziile cu indicatori cheie în față sunt esențiale. Iar în aceste condiții folosirea unor soluții performate, softuri care să le ofere acești indicatori la distanță de un click este obligatorie.

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/ciel-romania3/nextup-solutions-calculele-sa-iasa-la-vale-cu-mediul-privat