S-au aprobat tarifele si s-au publicat detalii despre amenzile asociate activitiatilor in perimetrul Ariei Naturale Protejate Lacul Snagov (ANPLS)

Snagov - 6 septembrie 2016

Comunicat tip General in Administratie Publica, ONG, Juridic

TARIFELE pentru accesul si serviciile uzuale asociate Ariei Naturale Protejate Lacul Snagov au fost aprobate prin Avizul nr. 1944 din 29.07.2016 de catre Ministerul Mediului Apelor si Padurilor.

Tariful pentru o vizitare este de 3 lei / persoana / ora. Ceea ce este suficient pentru o parcurgere dus – intors, cu o viteza a unei ambarcatiuni chiar si de numai 7 km/ora.
Adica mai mic de 4 lei – cat este pentru Vulcanii noroiosi. Sau 5 lei – Biosfera Delta Dunarii.
La care se adauga un tarif de 10 lei /ambarcatiune motorizata / ora (la viteza maxima permisa de 20 km/ora se pot face si 4 treceri, adica 2 x dus - intors).
Totodata primesti si informatii (flyer A4 ori link-uri internet) cu detalii si descrierea habitatelor si speciilor protejate. Custodele ANPLS cauta solutie de finantare si pentru un audio-ghid de utilizat de pe smart – phone, activat pe baza de coordonate GPS, astfel incat de-a lungul unui circuit (vizitare) prin ANPLS, sa poti auzi un set de povestiri (detalii) in limba romana si/sau alte limbi straine.

AMENZILE sunt consistente: incep de la 3.000 lei pentru persoane fizice si de la 25.000 lei pentru persoane juridice. Chiar pentru prezenta in perimetru – fara avizul custodelui.

TARIFE ANPLS - versiunea compacta A4

TARIFE ANPLS - versiunea compacta A4

 „Exemplu cand autoritatea (ex: ANR) se transforma din parte a solutiilor in principala parte a problemelor” 

Custodele ANPLS - Fundatia Snagov

Custodele este de fapt administratorul (din partea statului roman) al Ariei Naturale Protejate Lacul Snagov, in baza unei conventii de custodie si desfasoara activitatea in mod voluntar (adica nu primeste niciun fel de fonduri, gen salarii ori alte decontari – de la statul roman). Referitor la TARIFE:

Legiuitorul a considerat ca pentru ariile naturale (mai mici), custozii/administratorii vor putea sa se autofinanteze astfel: 1) din tarifele aprobate de MMAP (de regula sume mici, colectate cu greu – caci trebuie sa-i gasesti pe cei care intra fara voie si apoi pretind ca nu stiau, ca nu au vazut – auzit, etc); 2) din sponsorizari (dar la Snagov – din cei peste 700 de oameni bogati cu proprietati, pana in prezent – timp de 8 ani - au existat doar 2 colaborari punctuale, nerelevante); 3) prin sprijinul autoritatilor locale (cel putin din perspectiva legii 215/2001 = legea administratiei publice locale). Insa acestea, in ultimii 8 ani, au ramas parte a problemelor (datorita mizelor imobiliare, a coruptiei – dovedite si prin arestarile si litigiile in derulare); 4) prin proiecte (cu diferite finantari) – ceea ce am reusit odata, pe parte de mediu, insa am fost blocati tot de autoritati care au intarziat aprobarea Planului de Management de la 18 luni (cat era in contract), la 65 de luni. Perioada in care nu am putut depune proiecte (cereri) pentru ca trebuia sa ceri bani pentru nevoi si masuri dovedite si validate prin masurile dintr-un Plan de Management. Iar in prezent (pentru 2014-2020), zona Bucuresti – Ilfov nu are prevazute fonduri ... 4) exista si o serie larga de gratuitati (pentru comunitatea locala, etc.); 5) Custodele ANPLS a conceput (asa cum este prevazut si in Regulament si Planul de Management) un set de ETICHETE auto-adezive cu un sistem de culori care sa permita o identificare de la departare a tipului de detinator de ambarcatiune (de exemplu – riveranii si locuitorii au gratuitati si culoarea verde ca fond al etichetei „semnifica” ca un intreg an nu ai nevoie sa mai opresti / interactionezi acea ambarcatiune, pe cand alte combinatii de culori ori mai ales lipsa unei astfel de etichete implica oprirea imediata a ambarcatiunii pentru ca nu are permis de intrare in perimetrul ANPLS si deci poate fi sanctionat cu cel putin 3.000 lei); 6) biletele (chitante - tarife) pentru servicii ( care pot avea si rol de permis in unele cazuri), contin (pe baza de bifare la emitere) toate informatiile necesare partilor atat pentru control – conformare ulterioara, cat si pentru nevoi de statistica si monitorizari ulterioare. Avem in vedere(viitor) si o varianta online. Note: a) Mai multe detalii referitor la tarife, gasiti in FORUMul Fundatiei Snagov. Adica daca scrieti „unit” http// + FORUM + FundatiaSnagov + .ro si apoi cautati sectiunea cu TARIFE ori folosind functia Cautare; b) imagini ale etichetelor si biletelor sunt disponibile si in FORUM-ul mai sus mentionat. Referitor la AMENZI:

1) Legiuitorul a considerat ca pentru ariile naturale (mai mici), custozii/administratorii sunt atat organ de control, cat si agenti constatori; 2) Amenzile sunt relativ mari pe parte de mediu. Adica incep de la 3.000 pentru persoane fizice si de la 25.000 pentru persoane juridice. 3) Desi (manipulativ) s-a creat impresia (in special de cei certati cu legea si interesati de mentinerea unor privilegii si abuzuri) ca aceste amenzi - sume le-ar incasa custozii/administratorii, de fapt aceste sume se incaseaza de primariile locale (in cazul persoanelor fizice), respectiv de autoritatile centrale (in cazul persoanelor juridice). 4) In special primaria Snagov (cel putin), nu a avut nicio preocupare ori contributie pe parte de conservarea biodiversitatii in ultimii 25 de ani (chiar incalcand si obligatiile pe care le are prin Legea 215 / 2001). Si nu avem sperante ca vor aloca banii incasati din amenzile stabilite de catre Custodele ANPLS – pe masurile din Planul de Management al ANPLS, asa cum ar fi normal si corect; 5) aceste amenzi au la baza cheltuieli (+eforturi) ale Custodelui ANPLS precum: benzina, ambarcatiune cu motor, timpul custozilor – voluntari, costuri cu comunicatiile si regia, cheltuieli cu asistenta juridica (caci sunt si contestatii), etc. Note: a) tabelul (A4) centralizator (simplificat) cu tarife ori avizul complet de la MMAP – sunt disponibile tot in FORUMul Fundatiei Snagov. Adica daca scrieti „unit” http// + FORUM + FundatiaSnagov + .ro si apoi cautati sectiunea cu TARIFE ori folosind functia Cautare; b) o mostra a Procesului Verbal folosit la constatari de catre Custodele ANPLS (si pe care l-a vazut atat Garda de Mediu, cat si alte cateva autoritati si au confirmat ca este conform cu prevederile OG 2/2001) este de asemenea accesibil in FORUM. Perspectiva istorica + curiozitati:

1) Custodele ANPLS a depus cereri pentru aprobarea unor tarife, inca din 2008. Insa aprobarea acestora a venit abia in 2016 (deci dupa 8 ani). Mai concret, in perioada 2008-2010 s-a „justificat” neaprobarea tarifelor, pe motiv ca nu ar exista un Plan de Management aprobat (desi nu era nevoie imperativ) si in conventia de custodie (si ca obligatie a statului) se prevedea ca sursa de finantare si aceste tarife. In perioada 2012-2016 s-a lucrat la Planul de Management (in loc de 18 luni, a durat 65 de luni). Si „rezerva” a fost cam aceeasi: „intai sa existe Planul de Mangement si apoi mai vorbim”. Desi nu era o corelatie cauzala ori juridica – imperativa / clara. Versiunea aprobata a fost in lucru in perioada septembrie 2014 – iulie 2016, adica aproape 2 ani; 2) custodele ANPLS a avut cheltuieli medii (operational) de circa 5.000 euro/an. Pe care si le-a asumat. Si din pacate, interpretarea multora a fost ca „nu poate fi cineva atat de prost sa puna bani de la el – trebuie sa fi avut alte surse de finantare si probabil ca a castigat de cateva ori mai mult fata de cat spune ca a avut – doar cheltuieli, deficit”; 3) Custodele ANPLS considera ca veniturile din Tarife ar fi putut ajunge (cumulate) la circa 1000-1500 euro/an si deci timp de circa 8 ani, ar fi putut reprezenta 8000 – 12.000 Euro. Adica bugetul pe circa 2 ani. Suma (si diferenta) care a creat un prejudiciu (inutil) din partea statului – unui ONG care voluntar s-a oferit sa aiba grija de un patrimoniu public natural (de) protejat, al statului (si comunitatii locale); 4) principalii beneficiari (comunitatea locala, administratiile publice locale, riveranii) – nu au constribuit la eforturile custodelui ANPLS. Caci principala miza in zona (inca) ramane cea imobiliara iar existenta unor specii protejate este asociata cu complicatii – incurcaturi – limitari legate de constructii, taierea de paduri, modificari ale habitatelor (vegetatiei) malurilor, etc. Trucuri si pretexte ale unor autoritati – pentru a intarzia (+a nu acorda) sprijinul necesar, Custodelui ANPLS: 1) (ex: ANR) Timp de mai multi ani a sustinut ca Fundatia Snagov este doar un ONG si deci ANR (Capitania Herastrau/Snagov) nu pot avea corespondente, comunicari si colaborari cu un ONG. Adica in mod consecvent ignorau calitatea de Custode (administrare a perimetrului ANPLS care se suprapune cu parti din Zonele 2 si 3 din Regulamentul de Navigatie pe Lacul Snagov – creat ulterior si gresit in raport cu prevederile Legii 5 / 2000). Astfel fata de circa 19 adrese scrise ale Custodelui, ANR a raspuns (si partial) de numai circa 4-5 ori; 2) (ex: ANR) A sustinut (mai ales informal si pe lacul Snagov) ca dreptul de opri ambarcatiuni motorizate revine exclusiv ANR. Adica, niciodata altcineva (in special Custodele ANPLS) nu ar putea opri o ambarcatiune. Diferenta de mesaj care a avut semnificiatia garantarii indirecte a unei certitudini care (din punctul de vedere al Custodelui ANPLS) a dus la distrugeri de patrimoniu natural protejat (afirmatie pe care o putem sustine cu sesizari si adrese scrise repetate, inregistrate la mai multe autoritati); 3) (ex: ANR) Abia in 05.05.2016, ANR raspunde si in scris ca (de fapt) Custodele ANPLS poate opri ambarcatiuni pentru nevoile si problemele legate de mediu. Dar desi in scris (acum) recunosc ca nu  au exclusivitate (si deci sunt si alte legislatii si autoritati care pot avea restrictii / reguli / conditii precum  Apele Romane si Custodele ANPLS) pe lac, nu contribuie la prezentarea – promovarea acestei recunoasteri, care ar putea rezolva si detensiona credinte / frustrari / comportamente acumulate in timp, exact datorita mesajelor si pozitiei ANR; 4) (ex: ANR) La propunerile / solicitarile de a realiza actiuni comune, colaborari si transmiterea de mesaje care sa reuneasca restrictiile si sa clarifice ambiguitatile acumulate, ANR nu a raspuns. Asa cum nu a participat nici la dezbaterile publice aferente Planului de Management si a Regulamentului ANPLS. Si a lipsit si la intalnirile organizate fie cu toate celelalte autoritati, fie cu riveranii si detinatorii de ambarcatiuni. Toate acestea fiind interpretate in zona Snagov ca dovada a exclusivitatii drepturilor ANR de a opri ambarcatiunile si reconfirmare a lipsei dreptului Custodelui de a le opri (pe criterii de mediu); 5) (ex: ANR) Nu ajuta la oprirea - identificarea ambarcatiunilor pe lacul Snagov. Contrar prevederilor Art 18 din OG 2/2001. Nici daca li se transmite in scris cerere si poze cu detalii despre ambarcatiuni (numarul acestora) si imaginea conducatorului. Ceea ce se va implica aplicarea de catre Custodele ANPLS a unei sanctiuni (amenda) conforme cu prevederile legale pe parte de mediu OG 57/2007;

Situatia CURENTA: 1) Custodele ANPLS nu poate aplica AMENZI, pentru ca 2-3 autoritati nu acorda sprijinul ce trebuie acordat obligatoriu la cererea custodelui (care este si agent constator). Concret, atunci cand Custodele ANPLS constata o contraventie, daca faptuitorul refuza sa se legitimeze, Custodele ANPLS trebuie conform art 18 din OG 2 / 2001 sa contacteze autoritati care au dreptul si posibilitate sa ii legitimeze si apoi sa furnizeze de identificare ale acestora, pentru a fi folosite la completarea Proceselor verbale de constatare intocmite de Custodele ANPLS (care este organ de control). Principala autoritate care continua sa creeze astfel de probleme este Autoritatea Navala Romana, prin Capitania Herastrau / Snagov, care refuza atat sa furnizeze direct aceste date, cat si sa el transmita ca urmare a sesizarilor si cererilor scrise, insotite de poze din care rezulta numarul ambarcatiunilor si imaginile conducatorilor ambarcatiunilor. Refuz care se incadreaza la aticolul ? din OUG 57 / 2006 si care pune Custodele ANPLS in situatia de a aplica amenda chiar ANR in valoare de 25.000 – 50.000 lei; 2) incasarea primelor TARIFE si mai ales aplicarea primelor AMENZI – ar avea un rol covarsitor de revenire la normalitate. Prin confirmarea capacitatii (institutionale) de implementare a prevederilor legale. Dar si de a stopa lungul sir al derogarilor legale, tolerate (local) de autoritatile (ex: ANR) care aveau de multi ani timpul – contextul – resursele - parghiile si mai ales obligatia de a asigura aplicarea unui set de restrictii si limitari (deja existente prin diferite alte tipuri de prevederi legale); 3) pe scurt: Custodele ANPLS (un ONG voluntar) a reusit in 8 ani sa doveasca statului roman ca exista nu 5 specii protejate si rare, ci 228, apoi ca limitele au fost gresit stabilite (si sa depuna documentatii complete si riguroase, validate si de Academia Romana – Comisia pentru Monumentele Naturii si in final o documentatie care a ramas in asteptare la MMAP din 17.11.2015 cu termen de 30 de zile). A reusit sa propuna si mai ales sa reziste presiunilor multiple timp de 65 de luni, demers in urma caruia a rezultat un Regulament si Plan de Management care are o riguroasa fundamentare stiintifica (prin 10 studii stiintifice) si  prevede limitari si restrictii clare si bine fundamentate. Dar in prezent, cateva autoritati continua sa nu doreasca a contribui (si astfel incalca iar prevederile legale) sa faca ce trebuie si sa sprijine eforturile Custodelui ANPLS. Deci custodele a demonstrat si o marita baza de specii de protejat (228/5> de 45 de ori mai multe), a asigurat si finalizarea unei baze juridice adecvate pentru ca in final (prezent) sa nu se poata vedea rezultatele demersului de peste 5 ani, (tot) din cauza ANR (in special), care de fapt a creat si apoi continuat sa intretina o situatie (si Regulament OMT 920/2003) gresita si improprie (despre care prezentam in alte texte publice – toate detaliile si dovezile necesare).

Despre Fundatia SNAGOV

www.FundatiaSnagov.ro
Custode al Ariei Naturale Protejate "Lacul Snagov" Cod 2560 (prin conventia de custodie cu MMAP)
Ne ocupam de PATRIMONIUL NATURAL si PATRIMONIUL CULTURAL al zonei Snagov
Contact: custode@FundatiaSnagov.ro * Tel: 0730097505 * Fax: 0372005110