Forumul Roman de Curierat si Servicii Postale

BUCURESTI - 1 aprilie 2016

Comunicat tip Administrativ / Management in Afaceri, Tehnologie, Logistica/Transport, Retail, Internet

Perspectivele de evolutie si adaptare a companiilor de curierat in contextul cererilor diversificate ale pietei din Romania.

Impactul fluxului crescut de comenzi catre firmele de curierat, cerintele specifice in ceea ce priveste serviciile de livrare si provocarile logistice generate, barierele platii cu cardul la livrare, precum si posibilitatea implementarii punctelor de pick-up fixe pentru clientii magazinelor online, sunt doar cateva dintre subiectele dezbatute de catre reprezentantii companiilor de curierat si servicii postale, in cadrul celei de-a treia editii a Forumului Roman de Curierat si Servicii Postale, eveniment organizat de GOVNET Conferences cu sprijinul ANCOM, A.O.C.R. si ARILOG.

Courier & Postal Services Forum 2016

Courier & Postal Services Forum 2016

O piata in continua evolutie si cerinte din ce in ce mai diversificate din partea clientilor, pun pe masa curierilor provocari in fiecare an. Raspunsul la nevoile consumatorilor finali trebuie sa fie unul creativ si prompt pentru mentinerea unei imagini de partener de incredere.

Presedintele ANCOM, Catalin Marinescu, a vorbit despre provocarea digitala cu care se confrunta curierii: revolutia digitala, preferintele de consum ale utilizatorilor de servicii postale- contrastand intre persoane fizice si persoane juridice, precum si strategia europeana privind o piata unica digitala.

Piata de curierat este in continua crestere, cu un ritm de 10-15 procente anual, piata depasind ca volum 325 milioane de euro in 2015, iar conform declaratiei lui Adrian Mihai, Managing Partner Fan Courier, in piata exista un optimism general al clientilor in ceea ce priveste cresterera activitatii, iar acest lucru se reflecta intr-un volum marit de expeditii.

Firmele isi doresc sa creasca, isi doresc sa investeasca, iar persoanele fizice, prin cresterea salariilor si prin scaderea TVA-ului de anul trecut, au generat o crestere de consum care s-a vazut si in activitatea firmelor de curierat. Eu tot timpul am sustinut ca daca cineva vrea sa urmareasca mersul unei economii dintr-o tara, trebuie sa urmareasca ca indicatori ce se intampla intr-o firma de curierat. Pentru ca tu, curierul, preiei ce iti ofera piata. Iar daca piata ofera mult, inseamna ca si economia acelei tari creste.”

Distorsiunile aparute in activitatea unor firme din piata de curierat la finalul anului trecut au creat efecte negative in fluxul operational si logistica curierilor, generand volume nepredictibile de comenzi ce necesita un management de criza: „cand preconizezi o crestere, te pregatesti pentru ea. Cand iti vine nepregatit, creezi disconfort clientilor tai, clientilor noi si un disconfort general in piata, ceea ce nimeni nu cred ca isi doreste, de fapt”, adauga Adrian Mihai.

Karla Codrea, CFO la DPD, a confirmat faptul ca s-a simtit o crestere neprevazuta a volumelor in prima parte a anului si in compania pe care o reprezinta: „aceasta crestere a venit dupa perioada de Black Friday, cand capacitatea de livrare oricum a fost marita, iar curierii se asteptau la asta”.

Mihai Iordache, Enterprise Director la Microsoft, a atras atentia asupra importantei componentei inteligente a activitatii operationale a curierilor si a explicat impactul pe care il poate aduce tehnologia in procesele interne: „Zona de e-commerce si intreaga activitate online nu poate fi operationalizata fara un suport IT. Zona de digitizare impacteaza business-ul. (...) Cand vine vorba de perioade incarcate precum Black Friday, desi uneori nu puteti previziona volumele, puteti adresa prin instrumentele necesare toate aceste campanii agresive ale retailer-ilor din mediul online intr-un mod foarte eficient din punct de vedere al organizarii interne”. Printr-un scurt exercitiu de imaginatie, el a demonstrat cum evitarea anumitor costuri operationale prin optimizarea rutelor pot duce catre alte investitii de dezvoltare a afacerii: „Traducerea informatiilor existente in organizatii in acest moment intr-un mod inteligent poate genera economii de aproximativ 250 000 EUR/companie/an”. 

PrioriPost, serviciul de livrari rapide al Postei Romane va deveni o companie mult mai dinamica si activa in zona de coletarie rapida spune Alexandru Petrescu, Directorul General al Postei Romane, ca raspuns la cresterea cererii din segmentul express: „Revirimentul economic al PrioriPost este dependent de revirimentul economic al companiei Posta Romana care este jucatorul dominant din piata pe corespondenta, insa a pierdut printr-o subfinantare cronica de pste 10 ani, pas cu pas, an cu an, piata de curierat. Din pacate, Posta Romana nu a reusit sa prinda valul de cresteri de doua cifre din cauza acestei cronice subfinantari. Cred ca anul acesta va fi anul in care vom culege roadele masurilor de restructurare din ultimii 2-3 ani”.

O alta tendinta in piata o reprezinta cresterile de volume pe segmentul de livrari in aceeasi zi, livrari cu timpi programati, servicii cu valoare adaugata, iar Lucian Baltaru, General Manager la Sameday Courier, a declarat ca „undeva la 10% dintre clientii nostri consumatori finali sunt dispusi sa plateasca in plus pentru acest lucru”.

CEO-ul Fashion UP, Alin Stanciu, confirma existenta acestei nevoi din partea clientilor sai, „undeva la 15-20%, si jumatate din ei sunt dispusi sa plateasca in plus, dar asta inseamna ca noi ar trebui sa ne asumam cealalta jumatate din costuri, iar costul de curierat este in principiu cel mai important cost intr-un magazine online”.

O alta provocare a pietei de curierat este implementarea de solutii pentru plata cu cardul la livrare. DPD Romania, impreuna cu Mastercard si Unicredit vor implementa un proiect in al doilea trimestru al anului prin care aceasta facilitate va fi posibila: „Vom echipa curierii din Bucuresti si apoi din intreaga tara, cu device-uri MPOS”, asigura Karla Codrea.

Subiectul investitiilor in depozite si distributie de marfa paletizata a fost atins, ca tendinta de dezvoltare a activitatii firmelor de curierat.

Din pacate, noi, curierii, gasim foarte greu un depozit potrivit pentru ce ne dorim. In Bucuresti avem un depozit cu 168 de porti. Nu va construi nimeni din exterior un astfel de depozit atat de scump, asa ca am hotarat sa ni-l construim noi singuri. Dupa ce l-am construit, ne-am dat seama cat de mult te ajuta un depozit eficient si, desi politica noastra in tara era de a inchiria depozite, am hotarat anul trecut sa construim un depozit la Brasov in care speram sa ne mutam in mai si sa castigam acel timp de care toti clientii nostri au mare nevoie”, spune Adrian Mihai, Fan Courier.

Mihai Iordache de la Microsoft a replicat ca „outsourcing-ul de depozite poate fi evitat prin zona de intelligence pe care IT-ul ti-o pune la dispozitie”.

Tot ca o economie de timp s-a ridicat problema clientului care nu este gasit la adresa de livrare, creand astfel situatia reluarii traseului. In acest sens, Sameday Courier a venit cu posibilitatea alegerii unui slot de trei ore dintr-un total de sase.

Intrebat de livrarile facute pentru partnerul EMAG si proiectul de deschidere de puncte pick-up in cadrul sediilor Postei Romane, Alexandru Petrescu a declarat: „Avem operationale doar 5 oficii postale acoperite de zona de e-commerce, dar suntem in pragul extinderii la 40, iar volumul va creste la 800 de oficii la nivel national”.

Printre aspectele abordate prin prisma activitatii operationale a companiilor de curierat, in cadrul Forumului a fost abordat si subiectului Pick-up Point-urilor, in vederea scaderii costurilor de transport si optimizarii gradului de livrari. „Eu cred ca se va dezvolta foarte mult aceasta zona, dar nu cred intr-o colaborare a curierilor in acest sens in perioada imediat urmatoare. Probabil ca fiecare isi va dezvolta puncte de ridicare proprii”, a explicat Mihai Adrian.

Alexandru Petrescu a vorbit in sensul acesta despre produsul Postei, Post-collect (preluare din oficiu), Parcel-lockers, care este intr-un pas avansat al lansarii de licitatie, discutia introducerii conceptului de „pachet mic”, dominant in zona de e-commerce. „Suntem in decursul achizitionarii de tehnologie de ultima ora, coroborat cu specificul acestei companii care are o infrastructura de logistica speciala. Toate acestea ne vor ajuta sa recuperam intr-un ritm accelerat cota de piata pierduta in ultimii 7-10 ani”, explica el.

Intrebat care sunt directiile de dezvoltare in care vor sa indrepte compania si care sunt serviciile unde se prefigureaza crestere, Lucian Baltaru director general Sameday Courier a subliniat zona de food-delivery, temperatura controlata, servicii personalizate cu valoare adaugata: „Am lansat la inceputul anului un serviciu de livrare in doua ore, 24/7, in parteneriat cu un mare magazin on-line. Incercam sa crestem in continuare livrarile pe zona de temperatura controlata-livrari medicale (probe biologice, medicamente).

La capitoulul new-entries pe piata din Romania, CEO-ul ECONT, Pavel Penchev a declarat ca, desi prezenta lor din 2007 pana acum in Romania a raspuns doar livrarilor Romania-Bulgaria-Grecia, de anul acesta vor intra intens in piata autohtona prin brand-ul COLETTO, un serviciu de „parcel shop”, o alternativa la home delivery care va fi disponibil tuturor utilizatorilor din Romania, in special persoane fizice.

Cat despre planul de dezvoltare pe anul acesta, Nemo Express, reprezentat in cadrul conferintei prin Horia Serbanescu, Business Development Manager, a declarat ca isi doreste sa se extinda si pe zona de B2C, ajutat si de o platforma online. „Avem o aplicatie construita in-house pe parcursul a trei ani de zile, modelata pe nevoile pietei, formata din doua parti: partea care relationeaza cu clientul si SAP-ul nostru intern. Este o aplicatie inzestrata cu live tracking, cu un QR code 2d - un cod de bare ce tine minte pana la 2600 de caractere. Feedback-ul este foarte pozitiv si ne dorim sa il promovam catre magazinele online, catre persoanele fizice si sa crestem rulajul de informatii pe aplicatie si in acelasi timp, numarul de comenzi pe care le primim pentru acest serviciu”.

In contextul politicilor de marketing care sustin promovarea companiei prin social media, Horia Serbanescu a afirmat: „Ne ajuta foarte mult, dar este un aspect strict de comunicare. Vanzarile nu se pot face direct pe retelele de socializare. Se poate comunica cu clientul,o vedem ca pe o extensie a call-center-ului. Ne pot adresa intrebari si le putem rezolva in timp util. Mai mult, este un foarte bun recruiter de personal pentru anumite zone ale tarii.”

Atragerea finantarilor straine a fost mentionata de Alexandru Petrescu cand a declarat ca: „Strategia generala a Postei a fost sa ajunga pe o platforma de confort financiar astfel incat sa intre in radarul de atractivitate al fondurilor, al bancilor de investitii, al bancilor comerciale. (...) sunt multe lucruri care trebuie rezolvate intern astfel incat sa putem iesi cu o propunere de investitie care sa ridice un minim nivel de apetit din partea bancilor de investitii. Cred ca acest an, in urma unui al doilea an de profit, vom putea atrage o linie de finantare care sa se gaseasca si in divizia de PrioriPost. Va spun in premiera ca suntem in stadiul final de negociere al unei scrisori de mandat cu o foarte importanta institutie financiara internationala, iar divizia PrioriPost este centrala ca investitie pentru aceasta divizie de finantare”.

In dezbaterea elementului transfrontalier al livrarilor din e-commerce care in europa are o crestere de 8%, Alexandru Petrescu a vorbit despre o „desincronizare in platformele informatice si platformele logistice astfel incat sa poti intra in concurenta directa cu DHL, Hermes si ceilalti care opereaza in mod curent trimiteri transfrontaliere. Exista o serie de initiative sub egida Comisiei Europene si a Post Europe care initiaza un program de uniformizare a tuturor platformelor astfel incat sa existe un one tracking reference de la tara la tara astfel incat sa putem intra in competitie directa si dintr-o pozitie performanta cu companiile mentionate”.

Partenerii Forumului Roman de Curierat si Servicii Postale 2016 au fost: DPD, FAN Courier, Honeywell, MasterCard, Mercedes Benz, Microsoft, SAS, Total Technologies, NEMO Express, Zebra Technologies, BCR, Dexion, KEBA, Oscar Downstream, ROPECO, Smart ID, Toyota Material Handling Romania, Debonaire, Briliant Technologies, Casa de Traduceri

Pentru mai multe informatii despre eveniment si prezentarile din cadrul Forumului, accesati: http://govnet.ro/Courier-and-Postal-Services-Forum-2016 

Despre GOVNET

GOVNET este un canal media independent ce furnizeaza informatii concentrate pe realitatea economico-politica si pe climatul de afaceri ale Romaniei si totodata, organizator de evenimente, prin GOVNET Conferences. Obiectivul nostru este sa fim o sursa reala de informatii si de analize specifice din zona de business pentru cei interesati sa investeasca in tara noastra si cautam sa promovam parteneriate prin intermediul unei platforme ce vizeaza evenimente de inalt nivel si conferinte de afaceri.

Adrian Ion
Publisher

Tel: 0372 900670
adrian.ion@govnet.ro
www.govnet.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/govnet/forumul-roman-de-curierat-si-servicii-postale