Gradinita ELITE incurajeaza dezvoltarea copilului prin desen

BUCURESTI - 28 aprilie 2015

Comunicat tip Produse / Servicii in Educatie / Cultura, Media / Publicitate

Desenul este un proces complex, bazat pe abilitati supuse dezvoltarii copilului: multiple coordonari senzorio-motorii si capacitatea de reprezentare mentala a acestuia. Prin urmare, desenul evolueaza odata cu dezvoltarea psiho-motorie a copilului, trecand prin diverse stadii, de la simple mazgalituri, pana la adevarate creatii artistice.

Gradinita ELITE incurajeaza dezvoltarea copilului prin desen

J. Royer puncteaza la interval de cate doi ani specificul desenului copilului, descriind cinci stadii succesive de dezvoltare:

1. Stadiul preliminar mazgalelilor motorii. Intre 1 si 3 ani apar primele mazgalituri, copilul fiind captivat de activitatea in sine, de urmele lasate de creion, fara a le atribui nicio semnificatie. Aceste incercari de a desena duc la o mai buna stapanire a abilitatii de a utiliza  instrumentul de scris.

2. Stadiul desenului raspandit pe intreaga suprafata a foii. Dupa ce isi da seama ca desenul sau poate reprezenta ceva, copilul realizeaza desene intentionate, fara a incerca sa redea unitatea unui obiect. Acelorasi contururi le poate atribui diverse intelesuri.  Primele figuri aparute in acest stadiu reprezinta un omulet alcatuit doar din conturul capului, de la care pleaca membrele. Spre sfarsitul stadiului copilul va fi foarte spontan in alegerea culorilor si formelor, chiar daca nu tine prea mult cont de realitate.

3. Stadiul desenului localizat Incepand cu varsta de 6 ani, copilul devine realist in manifestari. Desenul are o tema centrala si detalii secundare. Contururile sunt regulate, elementele componente si proportiile  sunt mai bine analizate, culorile fiind inlocuite de creionul negru. Copilul este din ce in ce mai critic cu productiile sale, folosind intens guma de sters.

4. Stadiul desenului temporalizat. La varsta de 9 - 11 ani  se dezvolta primele desene in perspectiva. Apar umbrele, iar stapanirea reprezentarilor spatio-temporale ajuta la surprinderea elementelor in miscare. Desenul este executat corect, cursiv. Formele si culorile sunt folosite intr-un mod realist. Rezultatul grafic poate  reprezenta o idee sau un sentiment, temele complexe fiind realizate din elemente aflate in interactiune.

5. Stadiul critic al desenului.  In jurul varstei de 11 – 13 ani, copilul isi pierde interesul pentru desen, spontaneitatea grafica din stadiile anterioare fiind inlocuita de stereotipii imprumutate. Doar copiii cu adevarat talentati vor continua sa deseneze, orientandu-se spre profesii in care sa-si foloseasca abilitatile grafice.

In evolutia copilului stadiile se suprapun, iar ritmul de aparitie a acestora difera.  Astfel, un copil de 5 ani va desena o casa, pe care o va denumi, dar va continua sa si mazgaleasca . Desenul lui reprezinta de fapt o modalitate spontana de exprimare in care important nu este cuvantul, ci forma şi culoarea.

 

Datorita bogatiei intelesului lui, desenul este frecvent utilizat de catre psihologi, sub forma unor probe bazate pe realizari grafice, consacrate in evaluarea copilului: testul familiei, testul arborelui, testul casei, testul omuletului, etc. Acestea ofera indicii importante asupra stadiului de dezvoltare in care se afla, a nivelului de inteligenta, a personalitatii acestuia, a relatiilor cu cei apropiati, a capacitatii de comunicare, a conflictelor constiente sau inconstiente, a intregului sau univers interior  compus din emotii,  nelinisi, dorinte si aspiratii.

  Toate aceste aspecte pot fi cunoscute urmarind: mana cu care deseneaza, zona foii pe care o utilizeaza, ordinea in care deseneaza personajele sau obiectele, dimensiunile  acestora, culorile folosite,  gradul de realism, explicatiile care isotesc desenul, etc.

In afara deslusirii acestor elemente, desenul poate fi folosit si in scop terapeutic. In momentul in care ne familiarizam cu copilul si cu desenul acestuia, il putem ajuta in comunicarea conflictelor si in descifrarea lor.

Gradinita Elite incurajeaza in mod deosebit copiii sa se exprime prin desen, incluzandu-l atat in activitatile  curente, cat si in cele optionale. De asemeni, produsele muncii acestora, ca element de decor,  reprezinta un mod spontan  si creativ de infrumusetare a mediului in care cresc si invata zilnic.

Logoped/ psiholog clinician Irina Mandache

Despre Gradinita Elite

Gradinita ELITE, zona Tineretului, Parcul Carol

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/gradinita-elite3/gradinita-elite-incurajeaza-dezvoltarea-copilului-prin-desen