Migratia strainilor prin Romania - fenomen in posibila ascensiune dupa aderarea Romaniei la Acordul Schengen

BUCURESTI - 19 ianuarie 2005

Comunicat tip General in Social

In contextul international actual, Romania - ţară sud-est europeană, situată la confluenţa drumurilor care leagă estul de vestul continentului şi sudul asiatic de nordul şi vestul european - este inclusa pe “Ruta Balcanica” a migratiei ilegale, fapt ce poate afecta toate domeniile vitale ale societatii, inclusiv siguranta statului si a propriilor cetateni.
Această poziţionare geografică, precum si faptul că tara noastra este vecină cu statele membre ale Uniunii Europene si are perspective imediate de aderare la aceasta uniune si la Spatiul Schengen, constituie unul din motivele de bază pentru care Romania se va transforma, in viitorul apropiat, din ţară de tranzit in tara de destinatie pentru migranţii economici din Estul continentului şi Sudul asiatic.

Intensificarea fenomenului migrationist la nivelul Romaniei – o data cu transformarea frontierelor de Nord si Est in frontiere externe ale Spatiului Schengen – va determina, aparitia unor efecte negative asupra intregii populatii europene, atat in ceea ce priveste valorile demografice ale regiunii cat si din punct de vedere socio-economic si al sigurantei statelor membre (actele extremist-teroriste avand o stransa legatura cu migratia ilegala).
Avand in vedere cele mentionate, apreciem ca viitorul integrării României in Uniunea Europeană / Spatiul Schengen depinde şi de poziţia tarii noastre cu privire la imigraţie. Aplicarea corectă a Strategiei Naţionale a României privind Migraţia si limitarea drastică a imigraţiei economice, reprezintă calea cea mai bună pentru asigurarea compatibilităţii cu statele membre ale Uniunii Europene în materie, precum si pentru asigurarea securitatii nationale si a statelor europene membre.
Romania – prin institutiile abilitate – trebuie sa intreprinda masuri ferme pentru combaterea imigratiei ilegale si pentru controlul acesteia la nivelul teritoriului sau (inclusiv, prin incurajarea legalizarii migratiei).

In prezent, se poate spune ca, migratia ilegala a cetatenilor straini prin tara noastra este in continua scadere, incepand din anul 2001 (2001 – 3.577 straini care au actionat ilegal la frontiera verde, atat pe sensul de intrare cat si pe iesire, 2002 – 2.450 straini, 2003 – 765 straini, 2004 - 622), fapt datorat masurilor intreprinse de institutia noastra in aria de competenta, respectiv :
a. securizarea frontierelor României prin : adaptarea legislaţiei specifice de frontieră, reorganizarea Poliţiei de Frontieră Române, profesionalizarea poliţiştilor de frontieră români, intensificarea colaborării interne şi internaţionale, asigurarea unui suport logistic performant, etc;
b. întreprinderea de măsuri ferme la frontierele române pe linia supravegherii graniţelor, inclusiv depistarea şi reţinerea unui număr mare de călăuze în anii 2001 - 2003 ( 492 călăuze – 390 români şi 102 străini ), a determinat persoanele implicate în activitatea de călăuzire a migranţilor să nu mai considere România, o rută de tranzit sigură în drumul spre Occident;
De asemenea riscurile prea mari de a fi depistati, datorita necesitatii tranzitarii a cel putin doua frontiere bine securizate (frontiera de Est sau Sud a Romaniei si frontiera de Vest), au determinat retelele de traficanti ca, in anul 2003, sa evite Romania, rutele de tranzit fiind mutate la Sud de tara noastra (si doar putine cazuri fiind inregistrate la nivelul granitelor noastre).

Masurile ferme intreprinse de Politia de Frontiera Romana pentru combaterea acestui fenomen au continuat si in anul 2004, rezultatele obtinute in cursul anului trecut fiind urmatoarele :
1. In punctele de trecere ale frontierei nu s-a permis intrarea în România din diferite motive legale, unui număr de 70.490 cetăţeni străini - o parte dintre acestia fiind “viitori” migranti, care inclusesera tara noastra in ruta de tranzit catre Occident. Fata de anul 2003, cand nu s-a permis intrarea în ţară unui număr de 80.733 străini, se constata o scădere de 12,7% a numarului celor carora nu li s-a permis intrarea in tara, fapt ce demonstreaza “considerentele” mentionate mai sus.
Nu s-a permis ieşirea din ţară unui număr de 6.799 cetăţeni străini din diverse motive legale. Faţă de anul 2003, când nu s-a permis ieşirea din ţară unui număr de 4.803 străini, se constata o creştere cu 41%.
2. La frontiera verde, au fost depistaţi un număr de 622 cetăţeni străini, din care 391 persoane au încercat să intre ilegal în România şi 231 persoane au încercat să iasă prin trecerea frauduloasă a frontierei. Comparativ cu anul 2003, când numărul străinilor depistaţi a fost de 885, scăderea este de 30%.
3. Au fost depistate 73 călăuze / transportatori (62 români şi 11 străini), faţă de 109 descoperite în anul 2003, cu sprijinul cărora, diverse persoane - cetăţeni români sau străini încercau să treacă ilegal frontiera de stat prin diferite metode.
4. În anul 2004 au fost depistate 34 filiere de migraţie ilegală cu 174 persoane implicate.

Analizand fenomenul migrationist din anul perecedent, se constată următoarele:
- sunt folosite, în continuare – insa la un nivel mult mai redus - de către străinii proveniţi din ţări cu tendinţă de migrare (irakieni, afgani, indieni, etc.), pentru a ajunge în Occident, rutele: Afganistan - Iran - Irak - Turcia - Bulgaria - România sau Afganistan - Iran - Irak - Turcia - Bulgaria - Serbia – Croaţia, rămânând active (la un nivel mai redus) si rutele estice.
- s-a accentuat modalitatea mascată de migraţie ilegală, în sensul că:
1.cetăţeni moldoveni, după intrarea legală în România, încearcă, prin intermediari – cetăţeni români, ieşirea ilegală din ţară prin folosirea de paşapoarte româneşti şi bulgăreşti falsificate prin înlocuirea fotografiei sau permise de şedere în Italia falsificate (obţinute în ţara de origine) ori trecerea ilegala peste frontiera verde;
2.cetăţeni ucraineni, după intrarea legală în România, încearcă, prin intermediari – cetăţeni români, ieşirea ilegală din ţară prin folosirea de paşapoarte româneşti falsificate prin înlocuirea fotografiei;
3.cetăţeni chinezi, după intrarea legală în România, încearcă prin intermediari – cetăţeni singaporezi şi malayezieni ieşirea ilegală din ţară prin folosirea de paşapoarte Coreea de Sud falsificate prin înlocuirea fotografiei sau vize Schengen furate în alb de la Ambasada Greciei din Bruxelles şi completate în fals;
4.cetăţenii turci de origine kurdă, după intrarea legală în România (ocazie cu care declară scopul turistic al călătoriei) încearcă, prin intermediari – cetăţeni români şi turci – ieşirea ilegală din ţară, în special, pe la frontiera cu Serbia;
5.cetăţeni turci după intrarea legală în România în baza paşapoartelor naţionale, folosesc paşapoarte emise de autorităţi ale statelor UE ( Grecia, Olanda, Franţa, Germania, etc.), pe care le falsifică sau paşapoarte UE fals total, încercând să iasă ilegal din ţară pe frontiera de vest. De asemenea au fost înregistrate cazuri în care, cetăţeni turci, după intrarea legală în România şi ieşirea legală din ţară prin puncte de frontieră aeroportuare, în zona de tranzit a acestora, efectuează schimb de paşapoarte şi cărţi de îmbarcare cu cetăţeni bulgari cu intenţia de a ajunge în ţări UE (Austria).

- în perioada analizată s-a conturat un nou fenomen la frontiera verde şi anume, grupuri de cetăţeni moldoveni au fost depistate în tentativă de ieşire ilegală la frontiera cu Ungaria sau Serbia cu intenţia de a ajunge în ţări din vestul Europei;
- solicitanţii de azil din România sunt depistaţi, în continuare, în tentativă de trecere ilegală a frontierei, la graniţa cu Serbia şi Ungaria, însă a scăzut simţitor numărul acestora, în special datorită scăderii numărului persoanelor care trec ilegal frontiera de stat şi ulterior, solicita statutul de refugiat în ţara noastră (in prezent, aceste persoane, intră legal în România şi ulterior, solicită azil);
- principalele state de unde provin persoanele care au acţionat ilegal la nivelul frontierelor române (atât pe intrare cât şi pe ieşire) sunt următoarele : India, China, Irak, Pakistan, Turcia, Egipt, Senegal, Somalia, R. Moldova, Albania, Eritreea, Georgia, Abhazia, Cecenia, etc.

Pentru contracararea migratiei ilegale a cetatenilor straini, Politia de Frontiera Romana va continua sa intreprinda masuri ferme in toate zonele de competenta in vederea depistarii si retinerii persoanelor ce intentioneaza tranzitarea ilegala a frontierei de stat a Romaniei, apreciind faptul ca o intensa cooperarea intre institutiile de frontiera din statele de lansare si tranzit (Federatia Rusa, R. Moldova, Turcia si Bulgaria), precum si un schimb operativ si eficient de date si informatii la nivel national reprezinta unul din mijloacele viabile de combatere a migratiei ilegale de persoane.

Despre INSPECTORATUL GENERAL AL POLITIEI DE FRONTIERA

Serviciul de Relatii Publice din cadrul Inspectoratului General al Politiei de Frontiera

Fabian Badila
tel. 408.74.04
presa.igpf@mai.gov.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/inspectoratul-general-al-politiei-de-frontiera/migratia-strainilor-prin-romania-fenomen-in-posibila-ascensiune-dupa-aderarea-romaniei-la-acordul-schengen