Dezbaterea de la Bruxelles asupra sondajului european pentru tineret ENTREPRISE 2010 aduce in prim plan tanara generatie si educatia ei

BUCURESTI - 12 octombrie 2005

Comunicat tip General in Educatie / Cultura

Recenta publicare pe 6 octombrie, la Bruxelles, a rezultatelor sondajului pentru tineret ENTREPRISE 2010 realizat anul acesta de Junior Achievement-Young Enterprise Europe, a oferit o ocazie ideala pentru dezbaterea rolului pe care tanara generatie si mai ales educatia ei il vor juca in lumea afacerilor. Cu o populatie a carei varsta medie creste rapid, prosperitatea viitoare a Europei depinde de dinamismul si spiritul antreprenorial al tinerilor sai. Politicieni, oficiali ai Comisiei Europene si oameni de afaceri participanti la dezbatere s-au aratat in egala masura impresionati de rezultatele sondajului, care au aratat ca tinerii sunt in favoarea antreprenoriatului, 78% dintre respondenti considerand ca a avea propria afacere este „cool”.

Sondajul a cuprins 10.434 de respondenti din 25 de tari europene (din Romania au participat 500 de tineri). Majoritatea au varste intre 16-19 ani si 65% dintre ei au participat la programe Junior Achievement-Young Enterprise (JA-YE). S-au cercetat aspecte legate de atitudinile tinerilor in ceea ce priveste antreprenoriatul si aspiratiile lor legate de viitoarea cariera, daca ei considera ca educatia antreprenoriala ajuta la dezvoltarea unor importante deprinderi de viata, precum si daca sunt optimisti in legatura cu viitorul.

Potrivit Vicepresedintelui Comisiei Europene, Günter Verheugen, educatia antreprenoriala este cruciala pentru viitorul Europei: „Daca dorim sa cream mai multe locuri de munca in Europa, avem nevoie de tineri care sunt pregatiti sa-si asume riscuri si sa inceapa propriile lor companii. Prin predarea disciplinelor antreprenoriale in scoala, elevilor li se ofera un avantaj. Mi-as dori ca statele membre sa faca mai mult pentru a promova aceste proiecte in scoala si pentru a rezolva obstacolele birocratice cu care se confrunta mini-companiile.”

Programul JA-YE „Compania Elev” a primit din partea Comisiei Europene recunoasterea de „Cea mai Buna Practica in Educatia Antreprenoriala”

In 2005, programele JA s-au desfasurat in 98 de tari din lume, iar in Europa au implicat peste 1,7 millioane de tineri, 65.000 de profesori, 60.000 de voluntari din business si 34.000 de scoli. In programul Compania Elev, tinerii cu varste cuprinse intre 14 si 23 de ani, infiinteaza o mini-companie, sub directa indrumare a unui profesor si a unor consultanti voluntari din comunitatea de afaceri. Tinerii identifica un produs sau un serviciu cerut de piata, isi aleg echipele de lucru, produc si lanseaza produsul/serviciul, tin evidente, organizeaza intalniri ale actionarilor si inchid proiectul de afaceri in decursul unei perioade de 12, pana la 26 de saptamani. Multi continua, inregistrand compania si pornind un business real. Programul da elevilor oportunitatea de a se pregati pentru viata profesionala, prin experimentarea conducerii propriului lor business, dar si a lucrului in diferite departamente de companie.

In Romania, Programul JA „Compania Elev/Student” a fost aplicat in scoli si universitati in cadrul programului pe care JARomania il deruleaza in parteneriat cu Ministerul Educatiei si Cercetarii. Inceput in 2001 printr-un grant USAID, programul Compania Elev este posibil in Romania datorita sustinerii financiare din partea General Electric Foundation.

Acest program „learning by doing” contine module teoretice si un pilot de societate comerciala. Dupa parcurgerea modulelor la clasa, in 2005, 147 de companii infiintate de echipe de elevi s-au intrecut in cadrul unei competitii la nivel national, reprezentand 39 de licee din 21 de orase. Cele mai bune produse si strategii de vanzare (echipele de la Liceul „A.D. Xenopol” Bucuresti, Liceul „I.C. Bratianu”, Hateg si Grupul Scolar de Arhitectura „I.D. Socolescu”, Bucuresti) au reprezentat Romania la Targul European din Danemarca, iar Compania Anului, la finala europeana a competitiei, desfasurata la Oslo. “In ceea ce ne priveste, viitorul este promitator. Avem un produs de calitate, nou pe piata si incercam sa-l facem cunoscut.” Aceasta declaratie nu apartine, asa cum ar parea la prima vedere, vreunui director al unei companii de succes, ci Catalinei Sabadeanu, presedinta Companiei Tinerilor Intreprinzatori (CTI), formata din 28 de elevi ai Liceului „C.A. Rosetti”, Bucuresti. „Deplasarea de la Oslo a reprezentat pentru noi nu doar o competitie, ci si o posibilitate de interactiune cu ceilalti participanti. Astfel, ne-am format o idee realista asupra propriei noastre valori, am vazut unde ne situam in raport cu ceilalti... In acest moment, suntem mult mai aproape de realitate si de ceea ce ne asteapta atunci cand ne vom termina studiile si vom intra cu adevarat pe piata” spune Catalina. In decursul proiectului, elevii s-au organizat, conform preferintelor si aptitudinilor personale, in cinci departamente: administratie, marketing, productie, resurse umane si financiar, si-au ales directorii de departament, au realizat un studiu preliminar de piata, un plan de afaceri, au elaborat strategii de vanzare si promovare, lucrand inclusiv in afara programului de scoala, pentru a produce si lansa pe piata produsele si a creea o indentitate de marca prin strategii de marketing. Pentru Andreea Helmis „a lucra intr-un departament inseamna spirit de echipa, implicare din partea tuturor membrilor, multa munca si seriozitate. Sarcinile fiecaruia au fost stabilite in mod obiectiv, in conformitate cu abilitatile personale. Faptul ca am condus departamentul de marketing a insemnat mult pentru mine: mi-am dezvoltat aptitudini de comunicare si leadership.”


Pentru raportul complet al sondajului Enterprise 2010, accesati:

http://www.ja-ye.org/Main/Default.aspx?Template=TProjects.ascx&phContent=ProjectShow.ascx&CatID=110&ArtID=781&LngID=0

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/junior-achievement-romania/dezbaterea-de-la-bruxelles-asupra-sondajului-european-pentru-tineret-entreprise-2010-aduce-in-prim-plan-tanara-generatie-si-educatia-ei