Senatul si Guvernul Ponta au respins legea restituirii CNAS către asiguraţi şi pastrează modelul comunist al organizării Sănătăţii

BUCURESTI - 10 septembrie 2014

Comunicat tip General in Administratie Publica, Politic, Sanatate

Decesul anual a peste 60.000 de români din Sănătate și deturnarea a peste 1 mlrd EUR alocați anual Sănătății sunt determinate de actuala CNAS condusă de către reprezentanți ai statului, numiți acolo politic, care răspund doar în fața Ministerului Sănătății, nu și în fața asiguraților ce contribuie la fondul de Sănătate

Valeriu Todirascu

Valeriu Todirascu

Majoritatea parlamentară PSD+UDMR+LC, conform listei de mai jos, și Guvernul Ponta au respins în plenul Senatului propunerea legislativă, pe care am inițiat-o în calitate de senator, de restituire a CNAS către asigurații din sănătate, conform modelului Bismark de organizare a caselor de asigurări din Germania, unde casele de asigurări funcționează independent de stat.

Detalii suplimentare aici http://youtu.be/0fFtTerAx9A și aici http://www.senat.ro/legis/lista.aspx?cod=18036

România nu s-a debarasat încă de modelul comunist în care statul decide privind plata serviciilor medicale, iar deturnarea prin lege și către stat a dreptului asiguraților de a dispune de banii proprii face posibil ca statul să fie atât negociator cât şi principalul furnizor al serviciilor de Sănătate.

Din aceste motive, statul reprezintă principala cauză a uriașelor pierderi umane și financiare din Sănătate pentru că din aceiași sumă de bani statul reușește să ofere asiguraților un număr mai mic de servicii medicale pentru soluționarea suferințelor un număr mai mic de bolnavi, conform umătoarelor dovezi neutre ale crizei profunde în care se află Sănătatea din România:

1) Raportul din 2012 al Institutului Britanic pentru Excelență în Sănătate (NICE International - Marea Britanie), care menționa că în România "nu există nicio analiză a prețului, a eficienței costurilor, a impactului bugetar total sau a costului de oportunitate, de care să se țină seama la alocarea resurselor financiare";

2) Raportul din 2008 al Comisiei Prezidențiale pentru Sănătate, care menționa că ”din cauza disfuncţiilor sistemului sanitar din România mor anual peste 60.000 de oameni, în fiecare an „dispărând” populaţia echivalentă a unui oraş de talia Sloboziei sau Giurgiului”.

Există soluții pentru reformarea reală a Sănătății, dar lipsesc în parlament forțele politice care să le poată promova și aplica.

Diminuarea liste funebre a Sănătății, în care românii mor cu zile, poate fi realizată prin stoparea deturnării a peste 1 mlrd de EUR anual din Sănătate, conform propunerilor pe care le-am depus la Senat în atenția Ministerului Sănătății, reprezentând ~20% din Fondul de Sănătate, detalii aici http://www.comunicatedepresa.ro/senator-valeriu-todirascu/domnule-ministru-banicioiu-cand-ve-i-opri-furtul-risipa-i-deturnarea-celor-1-5-mlrd-e-anual-din-banii-pacien-ilor

În domeniul sănătății statul negociază tot cu statul drepturile asiguraţilor, contrar oricărui principiu de drept. Actuala organizare a CNAS, în care predomină în mod vădit conflictul de interese și incompatibilitătile, este imorală şi ineficientă, stimulează risipa şi furturile enorme din sistem şi împiedică un control eficient al utilizării fondurilor.

Constituția menționează la Art. 34, (1) „Dreptul la ocrotirea Sănătății este garantat”, ori, atât timp cât banii Sănătății sunt utilizați dovedit prost, rezultă că modul actual al gestionare al banilor de către CNAS nu este corespunzător, iar garanția Constituțională privind ocrotirea Sănătății, fiind astfel, pe fond, profund viciată.

Prin adresa emisă de Ministerul Sănătății în 30 iulie 2014, de aici http://www.tody.ro/document/2014-02-10-Raspuns-la-Intrebare-17-privind-alegerile-reprezentantilor-asiguratilor-in-conducerea-CNAS, Guvernul Ponta confirmă faptul că nivelul contribuţiei bugetului de stat la Fondul de Sănătate în anul 2012 a fost de 3%, restul de 97% reprezentând contribuțiile angajatorilor și asiguraţilor.

Astfel, principiul reprezentativității conducerii CNAS, conform modelului german inițiat de Bismark, după care a fost înființată CNAS din România, este încălcat în raport de contributivitatea la veniturile Fondului de Sănătate, unde reprezentanții actuali numiți de stat (Guvern, Preşedinție, reprezentanți locali) dețin 80% din voturi, chiar dacă statul contribuie doar cu 3% din fonduri.

Suplimentar, modelul german inițiat de Bismark, presupune independența față de stat a caselor de asigurări, unde conducerea acestora este aleasă de cei care contribuie cu banii lor la Fondul de Sănătate, iar plătitorii de asigurări pot pretinde ca cei pe care i-au ales în conducere să le reprezinte interesele șă să le dea socoteală.

Decesul anual a peste 60.000 de români și deturnarea a peste 1 mlrd EUR, respectiv o treime din cei 5 mlrd EUR alocați anual Sănătății, sunt determinate de faptul că actuala CNAS este condusă de către reprezentanți ai statului, numiți acolo politic, care, conform Legii nr.95/2006, răspund doar în fața Ministerului Sănătății, nu și în fața contributoriilor.

Modificările pe care le-am propus prin acest proiect de lege vizează: depolitizarea CNAS și inlocuirea numirilor politice cu votul direct al asiguraților, o dată la 4 ani, pentru alegerea democratică a reprezentanților asiguraților în conducerea CNAS; eliminarea conflictelor de interese și a incompatibilității membrilor Adunării Reprezentanților și a Consiliului de Administrație; negocierea corectă a contractelor între reprezentanții asiguraților și furnizorii de servicii și nu între stat și stat, cum este acum; control legitim, real și colectiv al contributorilor asupra conduceri CNAS.

Lista senatorilor care au votat pentru respingerea acestui proiect de lege, din cei 93 prezenţi: voturi pentru respingere: 69; împotrivă: 22; abţineri: 2; nu au votat: 0.

UDMR, Klárik László-Attila

UDMR, László Attila

UDMR, Markó Béla

UDMR, Pataki Csaba

UDMR, Tánczos Barna

UDMR, Vegh Alexandru

Neafiliați, Marian Valer

Neafiliați, Păunescu Teiu

Lideral Conservatori, Barbu Daniel-Constantin

Lideral Conservatori, Ehegartner Petru

Lideral Conservatori, Ilieşiu Sorin

Lideral Conservatori, Paşca Liviu-Titus

PSD, Bădălău Niculae

PSD, Badea Leonardo

PSD, Belacurencu Trifon

PSD, Bereanu Neculai

PSD, Bodog Florian-Dorel

PSD, Bota Marius-Sorin-Ovidiu

PSD, Bumbu Octavian-Liviu

PSD, Butnaru Florinel

PSD, Butunoi Ionel-Daniel

PSD, Cadăr Leonard

PSD, Chelaru Ioan

PSD, Chiriac Viorel

PSD, Coca Laurenţiu Florian

PSD, Cordoş Alexandru

PSD, Costoiu Mihnea-Cosmin

PSD, Creţu Gabriela

PSD, Cristache Iulian

PSD, Croitoru Cătălin

PSD, Deneş Ioan

PSD, Donţu Ovidiu-Liviu

PSD, Dumitrescu Florinel

PSD, Dumitrescu Cristian-Sorin

PSD, Federovici Doina-Elena

PSD, Fifor Mihai-Viorel

PSD, Filip Petru

PSD, Firea Gabriela

PSD, Frătean Petru-Alexandru

PSD, Lazăr Sorin-Constantin

PSD, Marin Nicolae

PSD, Mazăre Alexandru

PSD, Mihai Neagu

PSD, Mihăilescu Petru-Şerban

PSD, Mitu Augustin-Constantin

PSD, Mocanu Victor

PSD, Moga Nicolae

PSD, Mohanu Nicolae

PSD, Mutu Gabriel

PSD, Nicolae Şerban

PSD, Nicula Vasile-Cosmin

PSD, Oprea Ştefan-Radu

PSD, Pavel Marian

PSD, Pop Gheorghe

PSD, Pop Liviu-Marian

PSD, Popa Constantin

PSD, Popa Florian

PSD, Rotaru Ion

PSD, Saghian Gheorghe

PSD, Sârbu Ilie

PSD, Severin Georgică

PSD, Silistru Doina

PSD, Suciu Matei

PSD, Tămagă Constantin

PSD, Toma Ion

PSD, Valeca Şerban-Constantin

PSD, Vasiliev Marian

PSD, Voinea Florea

 

COMUNICAT DE PRESĂ

București, 10 septembrie 2014

 

Senator Valeriu Todirașcu

Despre Senat, cabinet senatorial Valeriu Todirascu

http://www.tody.ro/document/Senator-Valeriu-Todirascu-detalii-activitate-parlamentara-2012-2016

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/senator-valeriu-todirascu/senatul-si-guvernul-ponta-au-respins-legea-restituirii-cnas-catre-asigurati-si-pastreaza-modelul-comunist-al-organizarii-sanatatii