Reacţia Universităţii Spiru Haret la proiectul de Ordonanţă de Urgenţă ce prevede recunoaşterea diplomelor absolvenţilor de studii neautorizate

BUCURESTI - 24 august 2015

Comunicat tip General in Afaceri, Educatie / Cultura, Monden / Lifestyle, Media / Publicitate, Social

Prevederile proiectului de ordonanţă privind recunoaşterea diplomelor absolvenţilor de studii neautorizate exced cadrul legal constituţional care garantează autonomia universitară cu privire la actul educaţional în întregul său, inclusiv cu privire la emiterea documentului de atestare a definitivării studiilor prin licenţă, în condiţiile în care nu este prevăzută ca necesitate recunoaşterea de către stat.

Reacţia Universităţii Spiru Haret la proiectul de Ordonanţă de Urgenţă ce prevede recunoaşterea diplomelor absolvenţilor de studii neautorizate

 Proiectul de ordonanţă promovat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECŞ) propune recunoaşterea diplomelor de către stat pentru absolvenţii de studii universitare neautorizate, după afirmaţia domnului Ministru “majoritatea absolvenţilor fiind de la Spiru Haret”. Declarăm ferm că este total neadevărată şi nelegală, motiv pentru care nu ni se adresează, întrucât Universitatea Spiru Haret a desfăşurat programe de studii acreditate sau, după caz, autorizate, fapt confirmat de instanţele de judecată.

Facultăţile Universităţii Spiru Haret au fost acreditate sau autorizate, după caz, în conformitate cu prevederile legii 84/1995.

Legea educaţiei, aflată în vigoare la acel moment, prevedea foarte clar faptul că instituţiile de învăţământ superior care sunt acreditate pentru a organiza cursuri la forma de învăţământ cu frecvenţă (ZI), pot organiza şi învăţământ la distanţă (ID) sau cu frecvenţă redusă (FR).

În cazul prevederilor OUG cu privire la capacitatea de şcolarizare pe instituţii de învăţământ superior, precizăm că potrivit art. 9 din ordinul nr. 3325/2008 emis de MECŞ, cifrele de şcolarizare pentru studiile cu taxă erau stabilite de către Senatele universitare, instituţiile de învăţământ superior dispunând liber cu privire la numărul de studenţi pe care îi vor înmatricula.

Declaraţia domnului Ministru al Educaţiei, reacţiile generate, dar şi prevederile OUG prin formularea lor, au ca scop prejudicierea imaginii Universităţii Spiru Haret, instituţie deja afectată în mod repetat de abuzurile MECŞ.

Ministerul a condiţionat ilegal eliberarea diplomelor promoţiei 2009. Procesele intentate şi sentinţele judecătoreşti favorabile universităţii au obligat MECŞ să emită avizul necesar tipăririi formularelor cu regim special de către o instituţie nominalizată prin hotărâre de guvern (SC Romdidac SA, ulterior Imprimeria de Stat).

Toate procesele au fost câştigate de studenţi, instanţele luând în considerare legalitatea organizării cursurilor la facultăţile Universităţii Spiru Haret între anii 2004-2009, respectiv având acreditări sau, după caz, autorizări provizorii, în condiţiile legii. Peste 7000 de dosare au fost admise prin senţinte judecătoreşti din toată ţara, Ministerul Educaţiei fiind obligat nu numai la eliberarea acestui aviz, dar şi la suportarea cheltuielilor de judecată.

Afirmaţia domnului Ministru că în urma a “7400 de procese au fost recunoscute 18017 diplome”, trebuie preluată sub rezerva că, în baza sentinţelor pronunţate de instanţele din ţară, MECŞ a fost obligat nu la recunoaşterea diplomelor, ci la eliberarea avizului necesar editării de către Imprimeria de Stat a tipizatului cu regim special pe care se scriu actele de studiu, aşa cum rezultă din atribuţiile exprese prevăzute în hotărârea de organizare şi funcţionare a MECŞ (art.261).

Întrucât această atitudine abuzivă şi de refuz s-a menţinut şi în anul 2011, Universitatea Spiru Haret a acţionat în justiţie Ministerul Educaţiei pentru a fi obligat să emită aviz pentru editarea formularelor tipizate către instituţia specializată, pentru aprox. 50.000 de acte de studiu.

Universitatea a obţinut admiterea acţiunii prin sentinţa pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti, care “obligă pârâtul (Ministerul Educaţiei) la emiterea actului administrativ prin care să aprobe achiziţionarea de formulare tipizate de la SC Romdidac SA (în prezent Imprimeria de Stat) pentru actele de studiu destinate unui număr de 46.287 absolvenţi care au susţinut şi promovat examenul de licenţă în sesiunile iulie 2011 şi februarie 2012” (vezi AICI sentinţa Curţii de Apel Bucureşti).

Ministerul a formulat recurs împotriva acestei decizii, procesul având ca termen data de 6 octombrie 2015, în faţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

Faţă de autonomia universitară recunoscută de lege, emiterea unei ordonanţe de urgenţă care să recunoască de către stat actele de studiu emise de universităţile private reprezintă o încălcare flagrantă a libertăţilor universităţilor de a emite diplome de absolvire la finalizarea cursurilor.

În altă ordine de idei, proiectul OUG propune crearea unui drept bazat pe o nelegalitate, din moment ce se apreciază că au fost încălcate dispoziţiile legale cu privire la autorizare şi totuşi au fost organizate cursuri.

Cum poate Ministerul Educaţiei să emită o reglementare care să permită recunoaşterea de către stat a acestora? Conţinutul proiectului, de altfel, se referă la măsuri care se vor aplica pe viitor şi care aruncă o imagine total deformată asupra aşa-zisei soluţionări a crizei.

Aceste abuzuri nu vor fi soluţionate prin măsurile ordonanţei, cunoscând că există încă pe rol procese împotriva MECŞ pentru avizele necesare eliberării diplomelor.

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/universitatea-spiru-haret/reactia-universitatii-spiru-haret-la-proiectul-de-ordonanta-de-urgenta-ce-prevede-recunoasterea-diplomelor-absolventilor-de-studii-neautorizate