Arta contemporană în dialog cu spațiul industrial. O expoziție a platformei timișorene Avantpost

Timisoara - 21 septembrie 2017

Comunicat tip General in Arta & Entertainment

Expoziția multimedia UNIVERSALLOWED va fi vernisată în data de 26 septembrie, ora 18.00, în Turnul Fabricii de Baterii (Str. Pestalozzi, nr. 22, Timişoara) și va rămâne deschisă până în data de 26 octombrie 2017.

Expoziția multimedia a grupului Avantpost

Expoziția multimedia a grupului Avantpost

 Destructurările expresiei UNIVERSALLOWED aduc în discuţie posibile noi sintagme: universal allowed, universal lowed, universal all lowed, universal all owed, universal sallow owed, universal all owed wed, universal lowed wed, universal low wed, universe allowed, universe all owed, universal loved, universe all loved. Demersul reflectă maleabilitatea şi versatilitatea limbilor vorbite, atribute ce permit fiecăruia dintre noi desconstruirea unui întreg lingvistic pentru folosirea unor fragmente din el, conform propriei noastre subiectivităţi 

Maria Orosan-Telea

În cadrul evenimentului sunt prezentate instalații realizate de artiștii platformei Avantpost: Aura Bălănescu, Ciprian Chirileanu, Cosmin Haiaș, 13m10j, Livia Mateiaș, Liliana Mercioiu Popa, Sorin Oncu, Renée Renard, Petrică Ștefan, Bogdan Tomșa, Nicolae Velciov și de invitații acestora: Zsolt Asztalos (HU), Nikolay Bozhinov (BG), Ciprian Homorodean (RO/ES), Branislav Nikolić (SR). Curatorul expoziției este Maria Orosan-Telea.

 

Dezvoltate pe marginea trecutului industrial al cartierului Fabric și al clădirii Fostei Fabrici de Baterii, văzute ca și context al formării oraşului Timișoara, ori ca rememorare a unor istorii personale din acest areal, lucrările prezintă aspecte reflexive asupra spațiului manifestării, dar totodată ele capătă conotații ce se raportează la un cadru mai larg de natură socială, istorică, culturală. În același timp, este atrasă atenția asupra pericolului de pierdere prin ruinare a acestui patrimoniu imobil, datorită gradului actual de degradare.

Noutatea proiectului expozițional constă în utilizarea in situ a clădirii industriale, artiștii mizând pe ceea ce găsesc la fața locului, pe precaritatea și pe statutul impropriu unei procesualități artistice obișnuite. Sunt luate în posesie obiecte abandonate, reziduuri şi materialităţi ce devin materie primă pentru proiecte. Instabilitatea acestui creat de artiști este sugerat prin conceptul general al Mariei Orosan-Telea.

Inserate în spațiile deschise cu vederi panoramice ale turnului, în nava brută a podului, ori în alte încăperi adiacente, cele 15 instalații se situează la întrepătrunderea suporturilor fizico-materiale cu cele virtuale tipice tehnologiei digitale, fapt ce determină apariția unor tipuri de interactivitate și imersiune ce implică publicul în mod creativ în istoria locului.

Proiectul cultural co-finanțat de AFCN și coordonat de Liliana Mercioiu Popa, Aura Bălănescu va mai cuprinde prezentări ale artiştilor și discuţii cu publicul participant.  Expoziția este un eveniment colateral Art Encounters.

  * Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

 

26 septembrie – 26 octombrie 2017

Turnul Fabricii de Baterii str. Pestalozzi nr. 22, Timișoara

Vernisaj 26 septembrie ora 18.00

 

Accesul va fi liber pe toată durata manifestărilor.

Program:     Ma - Vi  între orele 13.00 – 19.00

                    S – D  între orele  11.00 – 17.00

Despre Balanescu Aura PFA

Platforma Avantpost.ro există din 2014, avându-i ca membri fondatori pe Aura Bălănescu, Gabriel Kelemen, Petrică Ștefan, Daniel Tellman, Bogdan Tomșa și Nicolae Velciov. Pe parcursul perioadei 2014 – 2016, prin caracterul deschis al platformei,evenimentele au cuprins echipe de artiști din ce în ce mai ample, ce au îmbogățit activitatea platformei cu un portofoliu de șapte evenimente. Platforma este cunoscută prin utilizări neconvenționale ale procesualității artistice, având în vedere caracterul instalaționist și site specific al lucrărilor, inserate în spații ce reflectă cetatea veche a orașului, trecutul industrial, ori ideologia critică în raport cu istoria și convențiile sociale, culturale.